مردمی بودن ویژگی حکمرانی علوی است

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) گمشده بشریت و غدیر ارائه این گمشده به جامعه انسانی است، گفت: ایشان در حکمرانی خود همه جا با یاد خدا و برای خدا حکمرانی کرد و از خط توحید و بندگی قدمی فراتر نگذاشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه غدیر و مهدویت: همایش تخصصی و علمی «حکمرانی علوی» به مناسبت دهه ولایت و امامت ۴ تیر ماه به صورت وبینار برگزار شد.

 

بنا به این گزارش در این همایش تخصصی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر ، دکتر محسن اسماعیلی و دکترحسین ظریف منش، استاد دانشگاه امام حسین علیه السلام به ارائۀ مطلب پرداختند.

 

در این همایش، حجت الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه معروف به عهدنامه مالک اشتر، گفت: جوشیدن برای مردم باید در وجود کارگزار باشد و باید همچون آب روان و چشمه جوشان، محل لطف و آرامش مردم باشد. امیرمومنان (ع) به استانداران، وزرا، قضات و فرماندهان می فرماید: شما گرگ مردم نباشید و این ابزار حکومت نباید سلاح شما برای دریدن مردم و سوء استفاده از آنان باشد.

 

وی افزود: نباید تصور کنیم حالا که فرصتی به دست آمده، باید بیت المال را صرف خودمان و باند و گروهمان کنیم. حضرت امیر(ع) در ادامه می فرمایند: این مردمی که شما به عنوان والی در خدمت آنان هستید از دو گروه خارج نیستند یا برادر دینی شما هستند یا پیرو سایر ادیان و امیرمومنان (ع) تاکید می کنند نباید در حکمرانی تبعیض قائل شوید و باید آنان را دوست داشته باشید.

 

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: حکمرانی حضرت علی(ع) اینگونه است که بر اساس فطرت و عطش های نهفته ای است که در وجود همه انسان ها وجود دارد و همه به دنبال آن هستند و در یک جمله می توان گفت علی(ع) گمشده بشریت است و غدیر ارائه گمشده به جامعه انسانی است.

 

وی تاکید کرد: حضرت علی(ع) که در غدیر به عنوان زعیم امت اسلامی، الگوی جامعه بشری، خط مستقیم حرکت به سوی توحید الهی و رسیدن به قرب پروردگار معرفی شد، به عنوان شکل حکمرانی استاندارد تا دامنه قیامت است و همانگونه که خدا دین را مبتنی بر فطرت معرفی کرده، امیرمومنان مطلوب فطرت هاست و اگر عشق به علی(ع) در صحنه های زندگی بشر تجلی می یابد، به این دلیل است که علی مظهر خداست و خداجویی در فطرت بشر است و تمام حرکات و سکنات و رهنمودهای آن حضرت بر اساس فطرت بشر است و به همین دلیل علی در ورای مرزها حکومت می کند .

 

دبیرکل بنیاد بین المللی غدیر ادامه داد: اولین چیزی که بشر در رفتار امیرالمومنین علی(ع) با آن مانوس است حرکت به سوی کمال مطلق یعنی خداپرستی و خداجویی است و علی بن ابیطالب (ع) در حکمرانی خود همه جا با یاد خدا و برای خدا حکمرانی کرد و از خط توحید و بندگی قدمی فراتر نگذاشته است.

 

وی با اشاره به فرازهایی از سیره امیرمومنان (ع) در حکومت داری و اجرای عدالت در میان مردم خاطرنشان کرد: مردمی بودن و حضور در متن جامعه و لمس کردن دردهای مردم در تاریخ بسیار آمده است و شیخ مفید روایتی را نقل کرده که حضرت علی (ع) در زیر آفتاب سوزان برای یاری و حمایت مظلوم و بیچاره نشسته است تا بتواند پناهی برای مردم باشد .

کد خبر 1079496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha