آلودگی برنج‌های وارداتی به سموم آفت‌کش/ برنج ایرانی محصولی سالم است

شریعتی از آلودگی آلودگی برنج‌های وارداتی به سموم آفت‌کش طبق آزمایشات انجام شده سازمان ملی استاندارد کشور خبر داد و گفت: بر اساس همین تحقیقات، برنج گیلان و گلستان در حد مجاز استاندارد قرار دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «غلامرضا شریعتی» امشب (سه‌شنبه، 5 مرداد) در جلسه شورای استاندارد گیلان در سالن الغدیر استانداری اظهار داشت: طبق آزمایشات انجام شده سازمان ملی استاندارد کشور برنج‌های وارداتی به سموم آفت‌کش بیشتری آلوده هستند در حالی‌که برنج گیلان و گلستان در حد مجاز استاندارد بودند.

 

رییس سازمان ملی استاندارد کشور با بیان اینکه اهمیت بحث استاندارد و کیفیت و ایمنی و سلامت بر کسی پوشیده نیست ابراز داشت: همه در حوزه‌های مختلف بر این امر صحه می‌گذارند زیرا هر چه کیفیت زندگی بالا باشد امید به زندگی در آن ارتقاء و برعکس هر چه قدر کیفیت نزولی باشد، امید به زندگی کاهش پیدا می‌کند.

 

شریعتی کیفیت را زیرساخت بسیار مهمی اعلام کرد و افزود: در ایران اسلامی دولت و مجلس با شناخت این مهم در سال 96 نهایتا کارهای کارشناسی قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد را تصویب کردند که البته در بخشی از آن مشکلاتی وجود داشت که با ورود مجمع تشخیص برطرف و مؤسسه به سازمان ملی استاندارد تبدیل شد.

 

وی با تاکید بر اینکه تلاش حاکمیت بر این است که در صادرات غیرنفتی و متنوع کردن تولیدات کار شود ابراز داشت: نیاز است کیفیت به عنوان زیرساخت اصلی مدنظر قرار گیرد و جایگاه آن ارتقا پیدا کند. از طرفی باید در کشور جایگاه استاندارد را بازتعریف کنیم.

 

رییس سازمان ملی استاندارد کشور اضافه کرد: برای اهمیت دادن به استاندارد و راهگشا بودن در این زمینه و رفع موانع موجود تشکیل شورای استاندارد استان‌ها به ریاست استاندار مصوب شده است که با این کار موانع تکریم حقوق مصرف کننده برداشته می‌شود، از سویی کارشناسان سازمان استاندارد هم به عنوان ضابط قضایی معرفی شدند که اقدامی اثربخش است.

 

شریعتی تلاش برای استفاده از همه جوانب قانون برای استاندارد و کم کردن نگرانی مردم را از جمله رویکردهای اساسی سازمان استاندارد کشور اعلام کرد و یادآور شد: تمام تلاش و اهتمام سازمان ملی استاندارد کشور این است که گام به گام پیش برود تا شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

 

وی مکاتبات سازمان ملی استاندارد کشور در مورد هوای پاک و الزامات دستگاه‌های مختلف در این زمینه را هم مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تحقق اهداف مورد نظر این بخش با جدیت در دستور کار قرار داد و رئیس‌جمهور نیز به دستگاه‌هایی مانند محیط زیست در این زمینه دستور اکید دادند.

 

رییس سازمان ملی استاندارد کشور با بیان اینکه گیلان در زیتون و چای نقش محوری دارد و استان مرجع محسوب می‌شود اذعان کرد: در سازمان ملی استاندارد کشور مصوب کردیم که آزمایشگاه زیتون استان گیلان تجهیز شود و همچنین برای چای نیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه همکار معرفی بشوند.

 

شریعتی استاندارد سازی مواد غذایی را از جمله مواردی که در دستور کار ویژه سازمان ملی استاندارد قرار دارد، اعلام کرد و بیان داشت: در این مورد سازمان ملی استاندارد اهتمام کامل دارد و اگر مواردی هم بوده بنا به خواست خود وزارت جهاد کشاورزی است.

 

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا همه تصور می‌کردند که سموم آفت کش برنج‌های داخلی زیاد است خاطرنشان کرد: طبق آزمایش‌هایی که انجام دادیم از حیث استفاده از سموم، برنج گیلان و گلستان و مازندران در حد مجاز استاندارد 87 درصدی بودند در حالی‌که این استاندارد در برنج‌های وارداتی تنها 57 درصد وجود دارد.

 

کد خبر 1079622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha