حوزه اخلاقی اصفهان ادامه دهنده هدف انبیا است

عباس رضایی در کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان گفت: حوزه اخلاقی اصفهان مانند سایر حوزه‌های اسلامی ادامه دهنده هدف انبیا و اولیا الهی در رسالت بزرگ اخلاق حسنه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «عباس رضایی» شامگاه روز سه شنبه در کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان در مدرسه امام صادق افزود: نام اصفهان همواره در تاریخ به مثابه یکی از خاستگاه‌های بزرگ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی است و خاستگاه بسیاری از مکاتب بزرگ فکری، فلسفی و هنری بوده و در سه دوره مهم آل بویه، سلجوقیان و صفویان مرکز و پایتخت ایران زمین به شمار می‌رفتند است.

وی ادامه داد: آثار و مواریث علمی و فرهنگی به جای مانده از ادوار مختلف تاریخی شهر، همچنان ناشناخته باقی مانده و از چند و چون آن آگاهی‌های کاملی در دست نیست.

استاندار اصفهان تصریح کرد: از شده‌های نخستین سلامی تاکنون، دانشمندان و عالمان بسیاری در این شهر تربیت شده‌اند که نام هریک از آنان جهانی و فراتر از مرزهای ایران رفته و شرح آرا و افکار هریک دفتری جداگانه می‌طلبد.

وی اضافه کرد: این شهر در دوره‌های مختلف تاریخی و با مذاهب و گرایش‌های گوناگون مردمان آن همواره در دانش‌های عقلی و نقلی سرآمد بوده و مرجان رفت و آمد دانشمندان بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود اصفهان افزون از برخورداری از مکاتب بزرگ فلسفی، عرفانی، فقهی، اصولی، ادبی و هنری در زمینه اخلاق و حکمت عملی نیز پیشتاز است.

به گفته رضایی، مکتب اخلاقی اصفهان از آغاز تاکنون با کوشش فراوان، ارزش‌های اخلاقی را پاس داشته و راستان و استواران را پرورده و به جامعه بشری تحویل داده است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات شگفت این مکتب در راه تعالی انسان‌ها و نشر و گسترش ارزش‌های اخلاقی به ژرفای جامعه بر هیچ انسانی پوشیده نیست. از جمله مفاهیم و انگارهای مکتب اصفهان را نه تنها در مسائل اخلاقی و اسلامی بلکه می‌توان در حوزه‌های شهرسازی و رونق و آبادی و طراحی و فضاهای شهری عصر صفوی مشاهده نمود که حکیم شیخ بهاالدین عاملی(شیخ بهایی) سرآمد آن است و براساس اصول تعادل و توازن فضایی و کالبدی اصفهان را شکل داده است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: با عنایت به مفهوم «عالم همه منظر اوست» بناهایی در اصفهان ساخته شده که پس از قرن‌ها هنوز رنگ و بوی معنوی و انسان شناختی و عرفانی خود را حفظ کرده است تا جایی که در آن یک نظم معنایی بر مبنای خاک، آب، گیاه و هوا شکل گرفته است.

وی گفت: گذشته درخشان این حوزه و روش زندگی مردان خدا و اسوه‌های دانایی و پرهیزکاری گواه صادق بر این سخن است.

رضایی ادامه داد: حوزه اخلاقی اصفهان مانند سایر حوزه‌های اسلامی ادامه دهنده هدف انبیا و اولیا الهی در رسالت بزرگ اخلاق حسنه است.

وی اظهار داشت: تاریخ حوزه اصفهان، صحنه‌های دلپذیر و نورانی را ثبت کرده و زبان به زبان به ما رسیده که حکایت از جلوه‌های باشکوه ادب، معنویت و اخلاق دارد، پاک سیرتان این حوزه همواره در گفتار و رفتار خویش اخلاق را آموزش داده و عقربه ذهن و فکر خود را به سمت و سوی توحید هدایت کرده‌اند.

استاندار اصفهان بیان کرد: امروز خرسند و مفتخریم که نهادهایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، حوزه علمیه اصفهان، خانه حکمت و دانشگاه اصفهان در حرکتی میمون و تلاشی بزرگ بر آن شده‌اند که خاستگاه‌های اصلی و سرچشمه‌های اولیه جریان‌های اخلاقی جهان اسلام و شخصیت‌های اخلاقی و معنوی حوزه کهن اصفهان را شناسانده و گامی بزرگ در راه اعتلای روحی و اخلاقی انسان امروز بردارند.

وی گفت: امروز وظیفه ما آن است که شخصیت‌های موفق و بلند آوازه در میدان دانش که به معنویات رویکرد جدی داشته‌اند و همین سبب شده است که عمرشان پربار و برکت باشد و بسیاری از دانش آن بهره ببرند را به عنوان سرمایه اجتماعی احیا کنیم.

رضایی اظهار داشت: باید دانشگاهیان و حوزویان فرصت را غنیمت شمرده و با مراجعه به این گنجینه گرانبها، به تحقیق و بررسی آثار گرانسنگ نگاشته شده در مکتب اخلاقی اصفهان بپردازند.

وی گفت: کتب و رسائل ارزشمندی مانند: تهذیب الاخلاق ابن مسکویه، الذریعه الی مکارم الشریعه راغب اصفهانی، شرح المنازل السائرین ملا عبدالرزاق کاشانی، بابا افضل کاشانی، بیدآبادی و تالیفات اخلاقی معاصر به ویژه تصنیفات گران سنگ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری را بیشتر مورد احترام قرار داد.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد، این حرکت زیبنده تداوم یابد و با تشکیل دبیرخانه دائمی برای مکتب اخلاقی اصفهان بتوانیم رویکردها و جریان‌ها و شخصیت‌های بزرگ اخلاقی- معنوی فرهنگ ایرانی- اسلامی را احیا نماییم.

کد خبر 1079649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha