دهه امامت و ولایت فرصتی برای اعتلای اسلام/ تقارب عید قربان و غدیر خم

عید سعید قربان آغاز دهه امامت و ولایت فرصتی برای ترویج اسلام ناب محمدی به شمار می رود که نقطه اوج کمال آن در عید سعید غدیر نهفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، فاصله طلایی عید قربان روز رهايي از تعلقات غيرخدايي و دلبستگي هاي دنيوي براي دل سپردن به رضايت پروردگار سبحان تا عید غدیر، روز عهد و ميثاق با رب جليل به شایستگی دهه مبارک امامت و ولایت نامگذاری کردند.

 

*تقارب میان عید سعید قربان و غدیر غم 

شاید ریشه این نامگذاری در این باشد که تقاربی میان این دو عید بزرگ مسلمانان وجود دارد و انسان می تواند از دل آن دریابد که رسیدن به کمال در گروهی تمسک به اهل البیت (علیهم اسلام) و رهایی از دنیا است.

 

در روز عید قربان حضرت ابراهیم(علیه السلام) فرزندش را در پیشگاه خدای متعال به قربانگاه می کشاند و در مسیر فرمان الهی قرار می گیرد و در برابر حکم الهی تسلیم می شوند و این مقام بندگی ابراهیم خلیل الله را نشان می دهد.

 

در پیروی از چنین سیره ای امام حسین (علیه السلام) می بینیم   در میدان عمل در یک روز ۷۲ عزیز خود را  قربانی می کند و در جلوی چشمانش اصحاب و عزیزانش و حتی کودک شش ماهه خود را در پیشگاه خدا و در راه احیاء اسلام شهید می بیند و این نهایت بندگی این امام همام را نشان می دهد و این واقعه تاریخی باعث زنده ماندن اسلام شده است.

 

پیامبر اسلام(صلی آل علیه و آله وسلم)» در «حجة الوداع»، آخرین سال حج خودشان در محلی که کاروان‌ها از یکدیگر جدا می‌شدند دستور دادند تا همه حجاج بمانند تا آخرین و مهمترین وظیفه خود را به اتمام برساند، ایشان «حضرت علی (علیه السلام)» را به‌ عنوان پیشوا و راهنمای بعد از خود معرفی کردند و تاکید کردند علی (علیه السلام) و فرزندان ایشان بعد از این، راهنمایان شما و چراغ راه سعادت دنیا و آخرت خواهند شد.

 

بدون تردید واقعه غدیر نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشت چرا که بنا به فرموده خداوند  در آیه سوم سوره مائده « «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»؛ «امروز آیین شما را برای شما به کمال رساندم» پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) مهمترین ماموریت نبوت خود را به انجام رسانده است.

 

لذا عید سعید قربان آغاز دهه امامت و ولایت فرصتی برای ترویج اسلام  و فرهنگ علوی ناب به شمار می رود که نقطه اوج و کمال آن در عید سعید غدیر قرار دارد، روزی که اسلام کامل می شود و حجتی بر ما می ماند که برای رسیدن به کمال و سعادت به ائمه اطهار (علیهم السلام) تمسک بجوییم.

 

در این ایام برنامه های متنوعی از سوی نهادهای مختلف برای گرامیداشت این دهه پر فضیلت در نظر گرفته شده است.

 

بنا به گفته حجت الاسلام « عباسعلی گرزین»، مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در این ایام دهه ها برنامه فرهنگی و اجتماعی در سطح استان گلستان در نظر گرفته شده است.

 

این مقام مسئول بیان کرد: مشارکت در اطعام دهی با رزمایش مواسات و همدلی، برگزاری مخافل قرآنی، تهیه و توزیع جهیزیه، راه اندازی کاروان آوای غدیر و اجرای گروهی سرود در استان با همکاری سپاه از جمله برنامه هایی است که در این ایام تدارک دیده شده است.

 

حجت الاسلام گرزین بیان کرد: همچنین در این دهه برنامه‌های شادمانه، سرود‌های اقوام، محتوا سازی، مسابقه و طراحی نقاشی عید قربان و غدیر با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

 

وی  عیادت از بیماران و تجلیل از سادات و شهدای سادات، آذین بندی سطح شهر و معابر، افراشتن پرچم بزرگ در پارک بانوان و تفرجگاه هزارپیچ، ایجاد نمایشگاه ولایت و برگزاری مسابقات هنری را از دیگر برنامه های تبلیغات اسلامی در این ایام برشمرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان بیان کرد: شادمانه اقوام گلستان به صورت مجازی، برگزاری کاروان غدیر تا ظهور، نورافشانی در غدیر و قربان با کمک شهرداری گرگان در این ایام تدارک دیده شده است.

 

حجت الاسلام گرزین ابراز داشت: ویژه برنامه ۱۰شب در ۱۰مسجد با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه، جشن عید تا عید در تفرجگاه و پارک‌های استان با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا با همکاری شهرداری‌های سراسر استان از دیگر برنامه هایی است که در این ایام تدارک دیدم.

 

بنا به گفته حجت الاسلام «روح الله سلیمانی فرد»، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در دهه امامت و ولایت بالغ بر 75 برنامه در 23 بقعه متبرکه استان گلستان برگزار می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان به ضرورت دستگیری از نیازمندان در این ایام کرونایی تاکید کرد و گفت: در روز عید سعید غدیر بالغ بر 260 هزار پرس غذای گرم با همکاری موسسات و هیئت های مذهبی طبخ و بین اقشار نیازمند جامعه توزیع می شود.

 

حجت الاسلام سلیمانی فرد افزود: در زمینه طبخ و توزیع غذای گرم ستاد اجرایی فرمان امام (رحمه الله علیه) در استان گلستان نیز با ما همکاری می کنند و تحت تبرکات علوی این اطعام بین نیازمندان توزیع می شود.

 

وی ابراز داشت: بسیاری از برنامه های فرهنگی و مذهبی در این ایام با همکاری  و همگرایی دستگاه های فرهنگی، هیئات مذهبی، موسسه ها و تشکل های مردم نهاد برگزار می شود.

 

این مقام مسئول بیان کرد:  در روایات عیدی دادن در روز عید غدیر سفارش شده است، گرچه این کار نیکو منحصر به سادات شده اما متعلق به عموم مردم و از اعمال عید غدیر است.

 

کد خبر 1079805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha