شناخت و شناساندن فرهنگ غدیر با استفاده از شیوه سنتی و مدرن از وظایف ما در جامعه است

حجت الاسلام ال هاشم گفت: شناخت و شناساندن فرهنگ غدیر و آیین ولایت علوی با شیوه های متعدد و بهره وری از رسانه های دیداری و شنیداری و فضای مجازی و بکارگیری هنر و ظرایف آن از وظایف ما در ترویج فرهنگ غدیر است.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد آموزه های درس های غدیر برای سیاستمداران امروز گفت: غدیر دانشگاهی جاودانه است که آموزه های آن بی پایان و انسان ساز ابدی است اما در پاسخ به این سوال چند آموزه را مرور می کنیم؛ اول اینکه در مکتب غدیر حکمرانی از آن خداست و از طریق پیامبر(ص)، امام و نایبان خاص و عام امامان حکومت اسلامی اداره می شود، دوم اینکه در حکومت غدیر جامعه نیاز به پیشوا دارد که فرد فردش در مدرسه اسلام تربیت شدند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز افزود: سوم اینکه حکومت در غدیر زیر چتر معنویت قرار دارد که می تواند در آسمان پیشرفت علمی و تکنولوِژی بال زد، نکته چهارم در حکومت غدیر چشمه های استعداد علمی با افراد آن متولد می شود و حکومت موظف و مکلف به پرورش این استعدادهای مسلمان است؛ پس برنامه ریزی در جهت تولید علم و حمایت از نخبگان علمی و فرهنگی وظیفه حاکم الهی غدیر است.

 

 وی ادامه داد:  نکته پایانی گزینش بهترین ها برای تصدی هر امری است با اینکه حضرت علی (ع) وارث به حقی بود که ولایت از سوی پیامبرخدا (ص) به او اعطا شد و به حق نیز شایسته آن بود ولی حضرت علی (ع) هیچ کس را برای بیعت با خود مجبور نکرد. روشنگری و توجیه مردم به وقوف و تکالیف فردی و اجتماعی و تبیین آثار و برکات دنیوی و اخروی نظام اسلامی مبتنی بر ولایت از آموزه های سیاسی مکتب غدیر است.

 

امام جمعه تبریز خاطر نشان کرد: عید غدیر بزرگترین عید خداست. وظیفه امروز ما نسبت به بزرگداشت عید غدیر بسیار فراوان است اما وظیفه ما بسیار سنگین است اهم وظایف ما امروز در راستای بزرگداشت عید الله الاکبر، شناخت و شناساندن فرهنگ غدیر و آیین ولایت علوی با شیوه های متعدد سنتی و مدرن و بهره وری از رسانه های دیداری و شنیداری و فضای مجازی و بکارگیری هنر و ظرایف آن است.

 

وی تصریح کرد: چشاندن شیرینی اعتقاد به ولایت از طریق احیای سنت حسنه رسیدگی به محرومان از طریق کمک ها و مواسات مومنانه، همچنین احیاء و گسترش فرهنگ اطعام غدیری و برپایی سفره های احسان علوی  از دیگر وظایف است.

 

 وی گفت:  وظیفه دیگر اهتمام بایسته به نشر، پخش و شرح خطبه نبی اعظم (ص) در غدیر خم است و شرح میدانی مفاهیم و معارف فنی آن متناسب با فهم مخاطب گونه محترم است.

 

حجت الاسلام ال هاشم اظهار کرد:احیا و ترویج وقف غدیری برای ایجاد منابع پایدار و برگزاری و گسترش جشن های غدیری در دهه ولایت، ترویج و تامین فرهنگ تکریم و تجلیل از سادات گرام در یوم الله غدیر برای ریشه دار ساختن تولی خاندان رسالت و امامت از دیگر وظایف ما در جامعه امروز است.

 

وی گفت: اهتمام به برگزاری نشست های علمی معرفتی در ستون عمومی و تخصصی و بهره بردن از امکانات زیرساخت های فراهم شده در فضای مجازی، همت جهادی رسانه ملی در عرصه صدا و سیما برای ترویج بیش از پیش معارف علوی و فرهنگ وحدت بخش غدیری از دیگر وظایف ما محسوب می شود.   

 

کد خبر 1079879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha