روزهای سیاه در انتظار فارس/ مسئولان جولان کرونا را مهار کنند

شیوع کرونا در فارس با ورود ویروس های جهش یافته، ساده انگاری مردم، جای خالی تعطیلی های ضروری و ... افزایش چشمگیری داشته و ادامه این روند روزهای سیاه کرونایی را رقم خواهد زد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

شیوع کرونای جهش یافته و افزایش انتشار ویروس کرونا در استان فارس موجب شد تا آمار فوتی های ناشی از کرونا در روز گذشته به 27 نفر برسد و مرگ این 27 نفر موجب داغدار شدن 27 خانواده شده که پیامدهای روحی نیز متعاقبا به همراه خواهد داشت.

تنها در پنج روز ابتدای مرداد جاری استان فارس 91 جان باخته ناشی از کرونا داشته است که از دست رفتن پدر یا مادر خانواده در میان قربانیان مایه تاسف است و مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و ... به همراه دارد و تمام این موارد زنگ هشداری است تا بدانیم اگر سهل انگاری و ساده انگاری و یا عدم اعمال محدودیت های بیشتر تداوم یابد، دیر یا زود در هر خانواده ای شاهد چنین رنج و غمی خواهیم بود.

از ابتدای شیوع کرونا تا 5 مرداد 1400، استان فارس آمار پنج هزار و ۱۰۳ نفری فوتی از کرونا را به خود اختصاص داده است و تاکنون ۳۳۳ هزار و ۲۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان فارس شناسایی شده اند و روز گذشته ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند.

از میان بیماران بستری شده در بیمارستان های استان حالت 308 بیمار وخیم گزارش شده و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرده است که سطح پیشگیری از شیوع کرونا باید به میزان قابل قبول و بالایی برسد و تبدیل هر تختی از وضعیت غیرکرونایی به حالت کرونایی را موجب محرومیت یک بیمار غیر کرونایی از دریافت خدمات درمانی دانسته است.

یک هشدار جدی برای تعطیلی اضطراری

روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش شیوع کرونا در فارس خواستار اعمال تعطیلی عمومی توسط مسئولان ارشد استان شد:

«مهرزاد لطفی» با اشاره به روند بی سابقه ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در استان فارس می گوید: تمامی واحدهای نظارتی و دستگاه های اجرایی باید به بحران پیش آمده توجه ویژه کنند وتدبیر گسترده و هماهنگی برای تعطیلی فوری در پیش بگیرند تا از بحران حاضر عبور کنیم.

وی تصریح می کند: رعایت نکردن اصول بهداشتی و حضور در تجمعات و مراکز شلوغ مانند مراکز خرید بدون توجه به اصول بهداشتی باعث افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا شده است و رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی و ازدحام و شلوغی مردم در سطح شهر، مرگ را در کمین همه ما نشانده است.

 افزایش تخت های بیمارستانی برای کرونا

با افزایش سیر ابتلا به کرونا در فارس بیش از ۱۵۰ تخت بیمارستانی به چرخه خدمات درمانی کرونا در شیراز با راه اندازی سه بیمارستان پشتیبان افزوده شده است:

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر از افزوده شدن تخت بیمارستانی به چرخه خدمات درمانی کرونا در شیراز می گوید: وضعیت رو به وخامت رفته است و از تمام ظرفیت های ممکن برای افزایش تخت های بیمارستانی در استان استفاده شده و راهکارهای تقویت همکاری بیمارستان های غیردولتی نیز در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.

«اورنگ ایلامی» می افزاید: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان های مرجع کرونا در شیراز و قطب های درمانی نیز تکمیل شده و شیوع کرونای دلتا در موج‌ پنجم کرونا موجب افزایش بی سابقه بیماران نیازمند خدمات بستری در فارس شده است.

نیاز به تشدید محدودیت هایی کرونایی در فارس

استان فارس که از زمان شیوع کرونا و نوروز 99 در اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی اصناف و ادارات و ... خوب پیش رفته بود اکنون با گذشت بیش از 2 سال از شیوع بیماری و شیوع ویروس های جهش یافته کرونا، از اعمال آن قوانین کرونایی روزهای اول که الگوی بسیاری از نقاط کشور شد دور مانده است.

مبادی ورودی استان گرچه گفته می شود که کنترل می شود مانند روزهای اول اعمال سختگیری نشده و یا به جریمه شدن خودروها بسنده شده و این در حالی است که در حالیکه شهری مانند شیراز دچار وضعیت قرمز شده باید هر پلاک غیر بومی که از شهرهای دیگر به استان قصد ورود دارند برگشت داده شوند.

اینکه گفته می شود شلوغی جلوی بیمارستان های شیراز توسط مسافران به دلیل کمک کردن به بیماران کرونایی استان های همجوار است، اقدام و توجیه خوبی نیست زیرا در حالی که شیراز وضعیت قرمز دارد و باید شاهد کاهش عبور و مرور خود مردم شهر نیز باشیم این وضعیت نه تنها کمکی به بیماران دیگر نمی کند بلکه شهر ما را به سمت روزهای سیاه کرونایی هدایت خواهد کرد.

بسیاری از مشاغل غیر ضروری که مقرر شده بود 2 هفته تعطیل شوند اما به دلیل مشکلات اصناف که شامل کاهش کسب درآمد، پرداخت اجاره و ... بود اعمال نشد و به تشدید نظارت بر هفت رسته شغلی که احتمال شیوع کرونا در آنها بیشتر بود منتهی شد.

اما مشاغلی مانند پوشاک، کیف و کفش، فعالیت پاساژهای بزرگ و ... آنچنان ضروری نیست که این روزها شاهد ارائه تخفیف و هجوم مشتریان شده باشد، مشاغلی از این دست می توانند با بهره گیری از فضای مجازی به فروش آنلاین و غیر حضوری اقدام کنند  یا دست کم محدودیت ورود مشتری را داتشه باشند، از تهویه مناسب، در دسترس بودن مواد ضد عفونی کننده، ضد عفونی کردن محیط فروشگاه ها و ... برخوردار باشند و با مواردی که این نکات را رعایت نمی کنند به ارائه تذکر بسنده نشود.

باشگاه های ورزشی که امروز با سهل انگاری و ساده انگاری شهروندان به مراکز شلوغی تبدیل شده اند نیز باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرند و مواردی مانند انجام تب سنجی، امکان حضور حداقلی افراد، سانس بندی، ضد عفونی مستمر و یا تعطیلی های ضرورتی اعمال شود.

برای اعمال جدی نکات بهداشتی کرونا در مراکز اصلی شهر باید بیانیه و فراخوان داده شود و مواردی که با آنها به صورت جدی برخورد شده نیز به شهروندان، مراکز و اصناف معرفی شوند تا شاهد افزایش سیر رعایت نکات بهداشتی در استان و به ویژه کلانشهر شیراز باشیم.

 

از موارد دیگری که باید به طور ویژه به آن توجه شود برگزاری مراسم تجمعی مانند مراسم عروسی، افتتاح پروژه های شهری و ... است.

اینکه برخی افراد برگزاری مجالس عروسی را با بهانه هایی همچون لزوم رفتن سر زندگی جدید خود و نیاز به شادی و ... را در پیش گرفته اند و اقدام به تجمع می کنند، هیچ توجیهی ندارد و موجب می شود تا مرگ همشهریان بیشتری از خود را رقم بزنند.

برگزاری مراسم افتتاح پروژه ها نیز باید با در نظر گرفتن فاصله گذاری اجتماعی و حضور حداقلی انجام شود و مطلع کردن مردم شهر از روند پروژه های شهری نیز باید از طریق رسانه ها، صدا و سیمای استانی، فضای مجازی و تمامی امکانات غیر حضوری انجام شود.

خاطر نشان می شود، ادامه این روند و سهل انگاری شهروندان، عدم اعمال محدودیت های جدی و بیشتر و ... روزهای سیاهی را برای فارس می تواند رقم بزند که قابل جبران نخواهد بود.

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 1079881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha