نشر فرهنگ غدیر و زعامت ولایت مولای متقیان وظیفه محبان اهل بیت است

در این روز امیرالمومنین (ع) به زعامت جهان اسلام توسط خاتم انبیا (ص) برگزیده شد و وظیفه دوستداران و محبان آن حضرت نشر فرهنگ غدیر و زعامت ولایت مولای متقیان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ،غدیر، تجلی خواست خالق، روح آفرینش، برانگیزاننده ستایش و دست‌های بلندی است که انسان خاکی را به افلاک می‌کشاند، غدیر چهار واژه است که از هر واژه آن هزاران مفهوم را می توان جاری ساخت غدیر از غربت کسی می گوید که تنها یاری گر مهربانی بود که شاهد مهربانیش شبهای تاریک ، درهای بسته و کوچه های خلوت بودند.

 

در تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است.

 

نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام از مراسم حجه الوداع اتفاق افتاد.روزی که سرفصل تاریخ جدیدی در اسلام و سرمنشأ تحولات گوناگونی در تاریخ اسلام است و بنا بر روایات معتبر تاریخی امامت حضرت علی (ع) و ائمه اطهار بعد از واقعه غدیر خم آغاز شد.

 

امام رضا (ع) می‌فرماید که امیرالمؤمنین (ع ) فرمودند : نیکی کردن در روز عید غدیر باعث زیاد شدن ثروت و طولانی شدن عمر است و مهربانی کردن به همدیگر رحمت و رأفت خدا را به انسان جلب می کند.

 

غدیر عظمتی دارد که نه درآسمان و نه در زمین نمی گنجد برای بزرگداشت روز عید غدیر سفارش های متعددی در روایات دینی ما وجود دارد .

 

*برگزاری مسابقه در فضای مجازی  

 

غلامرضا ملکیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: بمناسبت عید قربان یک گردهمایی در دفتر امام جمعه کنگاور برگزار و  دونفر از عرصه کتاب و کسانی که در فضای مجازی در راستای عید قربان مطالب گذاشتند تقدیر وتجلیل شد.


 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کنگاور با اشاره به برنامه عید غدیر خم  افزود: همزمان با دهه امامت و ولابت  و عید غدیر خم در فضای مجازی  مسابقه ای با موضوع غدیر برای عموم مردم برگزار می شود  که فراخوان آن اعلام و انشاالله  سه روز بعد از عید غدیر از افرادی که آثار خود را ارسال کردند تقدیر  خواهد شد و به مناسبت عید غدیر نمایشگاه کتاب به مدت سه هفته در کنگاور افتتاح شده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به تشدید ویروس کرونا بسیاری از برنامه ها که در سال های گذشته با حضور پرشور مردم برگزار می شد لغو و برخی نیز با محدودیت و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

*برپایی جشن عید غدیر خم با رعایت پروتکل های بهداشتی

 

در ادامه عزت اله شریفی گفت: واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کرد.

 

رئیس فرهنگ و ارشاد سرپل ذهاب  افزود:  با توجه به شیوع ویروس کرونا  امسال به مناسبت عید غدیر  با حضور مردم  و در فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی جشن با شکوهی همراه با برنامه های متنوع  در شهرستان برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: ترویج فرهنگ «غدیر» از نیازهای جامعه امروزی برای گسترش فرهنگ اسلامی است و باید  نسل جوان  را با آموزه های دینی بیشتر آشنا کنیم.

 

*نشر فرهنگ غدیر در جامعه با ید گسترش یابد

 

سیاوش  نظری گفت: با توجه به یوع ویروس کرونا  و ستاد و مقابله با کرونا در استان در عید قربان برنامه بصورت گسترده نداشتیم و بصورت محدود برنامه برگزار کردیم.

 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هرسین با اشاره به  نشر فرهنگ غدیر در جامعه افزود: باید تلاش شود فرهنگ غدیر در جامعه ترویج شود، وبه گونه‌ای فرهنگ سازی شود که شیعه را با عید غدیر بشناسند.

 

وی با اشاره به برنامه  عید غدیر خاطر نشان کرد: توزیع گوشت نذری ، برگزاری برنامه های شاد و مفرح در پارک شهر هرسین با حضور مردم و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی  برگزار می شود.

 

 

 غدیر از بزرگترین اعیاد شیعیان است که در این روز با پذیرش پیشوایی امام علی(ع) ولایت پذیری خود را به منصه ظهور رساندند.

غدیر واقعه ای بود که پیامبر(ص) با تعیین امام مسیر حرکت امت اسلامی را مشخص کرد و این واقعه عظیم موجب گسترش و نفوذ اسلام شد و اگر واقعه غدیر نبود به طور قطع اثری از اسلام نبود، در حادثه غدیر دشمنان اسلام دچار یاس و ناامیدی شدند.

 

 

کد خبر 1079957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha