عید غدیر بزرگترین عید اسلامی برای بشریت است

حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: عید غدیر که مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین علی (ع) توسط پیامبر گرامی اسلام مطرح شده ، به عنوان بزرگترین و با فضیلت ترین و با شرافت ترین اعیاد اسلامی شناخته شده و اختصاص به شیعیان ندارد .

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ واقعه غدیر که به موضوع امامت امیرمومنان و جانشینی پیامبراکرم(ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید. به نص قران کریم عید غدیر و موضوع ولایت موجب اکمال دین و اتمام نعمت و نامیدی و یاس دشمنان و منافقین است. حجت الاسلام «مهدی شریعتی تبار» مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش ‌های آستان قدس در خصوص اهمیت و جایگاه عید غدیر با خبرگزاری شبستان گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

 

چرا «عید غدیر» بزرگ‌ترین عید مسلمانان است؟

عید غدیر که مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین علی (ع) توسط پیامبر گرامی اسلام مطرح شده و ائمه ما از جمله امام رضا (ع)، امام علی (ع) و امام صادق (ع) در این خصوص روایاتی مطرح کرده اند به عنوان بزرگترین و با فضیلت ترین و با شرافت ترین اعیاد اسلامی شناخته شده و اختصاص به شیعیان ندارد .

 

در حدیثی از پیامبر (ص) است که برترین اعیاد امت من عید غدیر خم است و در روایات آمده این شهرت در آسمان ها بیشتر از زمین است . سوال شد آیا غیر از عید فطر و قربان عید دیگری هم داریم؟ فرمودند : بله عید غدیر از این دو عید بافضیلت تر و با برکت تر است و نسبت آن به اعیاد دیگر بالاتر است.

 

علت این اهمیت و فضیلت عید غدیر این است که موضوع غدیر یک موضوع مهم کلیدی ، حیاتی و اساسی در اسلام است که بحث ولایت، امامت و رهبری حجت و معصوم خدا امیر المومنین بعد از پیامبر مطرح می شود. قران کریم این موضوع را عامل کمال دین اکمال دین و اتمام نعمت الهی میداند . پیامبر در واقعه غدیر فرمودند:"روز عید غدیر دین را کامل، نعمتم را تمام کردم و این اسلام را اسلام با ولایت علی (ع) به عنوان دین مورد پسند و رضای خودم برای شما قرار دادم".

 

به نص قران کریم عید غدیر و موضوع ولایت موجب اکمال دین و اتمام نعمت و نامیدی و یاس دشمنان و منافقین است ، در واقع تمام زحمات 23 ساله رسالت پیامبر اکرم به غدیر و ولایت بستگی دارد. به همین دلیل غدیر در یک جایگاه والایی در اسلام و فرهنگ شیعه تلقی شده و به عنوان یک وظیفه و تکلیف الهی باید عید غدیر را بزرگ بشماریم و در برگزاری مراسم عید غدیر غفلت نشود و به بهترین وجه ممکن باید این عید گرامی داشته باشد.

 

دلیل اینکه عید غدیر مهم تر و بافضیلت تر از عید قربان و عید فطر است، چیست؟

از امام صادق (ع) سوال کردند: مسلمانان غیر از عید قربان و فطر عید دیگری هم دارند فرمودند بله عید دیگری دارند که او برترین و بزرگتر ین اعیاد است. علت اهمیت روز غدیر و برتر بودن این عید نسبت به اعیاد دیگر از این جهت است که در این روز نه تنها حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) تعیین می شود، بلکه حضرت محمد(ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خویش که همگی از نسل حضرت زهرا(س) و علی(ع) بودند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی(عج) را در آخر الزمان می دهد.

 

پیام عید غدیر برای جهان چیست؟

غدیر در واقع تلاش امت اسلامی برای این است که زمینه ای را فراهم کند که رهبری و مدیریت امور جهان و بشریت به دست صالح ترین، اهل ترین انسان از نظر علم و تقوا ، سیاست و عدالت و همه ارزشهای متعالی اسلامی قرار گیرد و عید غدیر پیام و تاکید آن بر شایسته سالاری است که امامت مدیریت جامعه بشری باید به دست اهل آن سپرده شود و اگر جامعه بشری پیام را دریابد و پیام غدیر جهانی شود که البته زمینه کامل تحقق آن با ظهور امام زمان (عج)  رخ خواهد داد ، بسیاری از مشکلات و گرفتاری های جامعه بشری که از حاکمیت و مدیریت انسان های نالایق، جاهل و ظالم است حل خواهد شد.

 

چگونه با احیای غدیر مشکلات جامعه بشری حل می شود؟

بخشی از  مشکلات جامعه بشری ناشی از جهل و نادانی به ویژه رهبران و سردمداران و بخشی نیز مربوط به خودخواهی ها و زیاده خواهی های بشر است. پیام غدیر این است که مدیریت جامعه باید به دست عالم ترین و باتقوا ترین و عادلترین انسان ها باشد تا ریشه مشکلات از بین برود.

 

چرا با وجود جمعیت بیشمار در واقعه غدیر اما شیعیان نتوانستند مسئله ولایت حضرت علی (ع) در جهان گسترش دهند؟

اینکه در صدر اسلام علی رغم جمعیت 120 هزار نفر و بیعت با علی (ع) اما این پیام به درستی منتقل نشد و امروز هم جای خود را باز نکرده به این دلیل نست که پیامبر در ابلاغ پیام غدیر و امامت حضرت علی (ع) کوتاهی داشتند بلکه به بهترین و زیبارین شکل این مسئله تبلیغ شد.

 

بحث ولایت حضرت علی (ع) که پیام اصلی غدیر است فقط در غدیر بیان نشد ، شواهد متقن قرانی وجود دارد که پیامبر اسلام از روز اول که رسالت خود را اعلام کردند امامت، ولایت و خلافت علی (ع) را بیان فرمودند و آخر عمر خود نیز در مناسبت های مختلف این قضیه را در اشکال گوناگون مطرح می کردند و اوج این پیام رسانی در غدیر بود. بنابراین نباید احساس کرد ریشه این مسئله ضعف در بیان و تبلیغ بوده است.

 

چرا در صدر اسلام مردم پیام غدیر را نشنیدند و دین اسلام مورد انحراف واقع شد؟

پیامبر (ص) در حجه الوداع در غدیر خم قبل از اینکه مسلمانان پراکنده شوند همه را نگه داشتند و با بیان رسا مسئله امامت و ولایت علی (ع)  را مطرح کردند و تاکید کردند حاضرین به غایبین بیان واقعه غدیر را برسانند.

 

اما اینکه چرا پیام غدیر با توجه به تاکید پیامبر و حضور 120 هزار نفر دین اسلام مورد انحراف واقع شد، بحث تاریخی و تحلیلی دارد علمای اسلام در بررسی های خود دلایل مختلفی ذکر کردند: خواص جامعه به دلیل دنیا طلبی و حب دنیا و قدرت طلبی آگاهانه این پیام را نادیده گرفتند.، دومین مسئله رقابت های قومی و قبیله ای بود، با اینکه اسلام و پیامبر با رقابت های ناسالم قبیله ای مخالفت کرده بودند اما این تفکر در برخی از قبایل باقی مانده بود و مورخین گفته اند اصحاب پیامبر راضی نبودند هم نبوت و هم امامت و ولایت از بنی هاشم باشد و رسما مورخان اهل سنت این را بیان کردند.

 

مسئله سوم این بود که افراد کینه هایی از حضرت علی (ع) از گذشته در دل داشتند و همه قبایل و روئسا با توجه به اینکه حضرت علی (ع) نقش مهمی در جنبه های تاریخ اسلام داشتند و آن حسادت ها موجب شد که پیام غدیر به درستی منتقل نشود  و عوام نیز به دلیل ناآگاهی نتوانستند پیام غدیر را به درستی منتقل کنند.

 

البته حضرت علی (ع) و جمعی از یارانشان در راستای توجه جامعه به مسئله غدیر و تحقق پیام غدیر تلاش کردند اما وقتی دیدند شرایط مهیا نیست و جامعه نوپای اسلامی تاپ تحمل اختلافات را ندارد امام کنار رفتند و 25 سال خانه نشین شدند.

 

در زمان ما نیز باید هم نویسندگان ، دانشمندان، هنرمندان، اصحاب علم و  قلم و دانش و هنر تلاش کنند تا غدیر  را بشناسانند و این پیام را در قالب ادب، هنر ، شعر، کتاب، کلام، قلم به جامعه تزریق کنند تا غدیر جایگاه والای خود را پیدا کند و به جد جامعه شیعی عید غدیر را  بزرگ بشمارد و لوازم غدیر که حق امامت و ولایت است را بشناسانیم و به آن عمل کنیم.

 

همیشه حق جای خود را باز می کند اما باید افراد حق را بشناسند و معرفی کنند  و در برابر حق تسلیم باشند در هر یک از این قسمت ها  اگر کوتاهی شود (شناخت، معرفی، تسلیم حق بودن، تعصبات) اگر چه حق است اما مورد غفلت قرار می گیرد و امیداریم حق و حقیقت در جامعه اسلامی به شایستگی شناسانده شود.

کد خبر 1079993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha