غدیر یعنی قرآن بدون عترت موجب تفرقه می شود

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: اگر ما به مسئله غدیر از همان سال اول بها می دادیم فاجعه عاشورا رخ نمی داد، فاجعه عاشورا ریشه آن در عدم ولایت پذیری است.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ در محتوای سخنرانی پیامبر اسلام (ص) در عید غدیر که به عنوان بلند ترین سخنرانی ایشان است در غدیر خم می توان فهمید که چرا  غدیر خم مهمترین عید است. حضرت در عید غدیر مسئله ولایت بعد از خود را مطرح می کنند و از مردم می خواهند تک به تک به علی بن ابی طالب بیعت کنند. حجت الاسلام «مهدی واعظ موسوی» مشاور خانواده و کارشناس مذهبی در خصوص مسئله غدیر با این خبرگزاری گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

 

چرا عید غدیر بزرگترین عید مسلمانان است و در خصوص اهمیت عید غدیر توضیح بفرمایید؟

از محتوای سخنرانی پیامبر اسلام (ص) در غدیر خم می توان فهمید که چرا این عید بزرگ است، اولا  مفصل ترین و طولانی ترین سخنرانی پیامبر در طول عمرشان به بیان یکی از علمای اهل سنت که کتاب فن خطابه و سخنروری نوشته استف بزرگترین  و بلندترین سخنرانی پیامبر (ص) در روز غدیر خم بوده است.

 

پیامبر گرامی اسلام (ص) در زمان غدیر در آخرین ماههای عمر خود به سر می بردند و بعد از مدت کوتاهی رحلت کردند لذا در غدیر اتمام حجت کردند و با صدای بلند به همه مردمی که در آنجا حضور داشتند بر اساس ایه ای از قران فرمودند: پیامبر نسبت به مومنین ولایت دارد ، آیا من اولا نسبت به شما نیستم ؟ یعنی اینکه اگر فرمان جنگ و صلح بدهم آیا شما اطاعت نمی کنید؟ گفتند: چرا اطاعت می کنیم.

 

در اینجا پیامبر ابتدا اقرار می گیرند و بعد می فرمایند: هر که من مولای او هستم ( مولا به معنای ولایت داشتن و سرپرست داشتن) علی بن ابی طالب مولای او ست و به این روشنی ولایت پس از خود را مشخص کردند. اینجا یک نکته بسیار مهمی است که شهید مطهری از قول ایت الله عظمی بروجردی نقل می کنند که آیت الله بروجردی می فرمودند: بحث اساسی و زیربنایی ما با اهل سنت در مورد خلافت ، حکومت و ریاست بر عامه نیست بحث اصلی ما این است که تا زمانی که پیامبر زنده بودند آیات را ایشان تفصیل و تطبیق میدادند بر مصادق خود . مثلا از قران استفاده می کردند که الان باید جنگ کنیم یا نه .

 

به عبارتی تا پیامبر (ص) زنده هستند مرجع علمی قران خود پیامبر است، وقتی پیامبر از دنیا می روند مرجع علمی قران چه کسی خواهد بود؟ قران قرار است تا قیامت مورد رجوع مردم باشد و تا مردم حق و باطل را تشخیص بدهند . برخی از اهل سنت می گویند شما بعد از 1400 سال می گویید بعد از پیامبر چه کسس میخواهد حکومت کند ؟آیت الله بروجردی می فرمایند: ما این بحث را داریم اما این بحث فرعی است و بحث اصلی ما این است که مرجع علمی قران بعد از پیامبر چه کسی خواهد بود ؟ چون اگر این مرجع علمی مشخص نشود همه انسان ها هر طور بخواهاد از قران برداشت کنند مانند داعش که از قران در جهت اهداف خود استفاده می کند.

 

حضرت زهرا (س) نیز در سخنرانی های خود  به این موضوع اشاره کردند که اگر به سراغ اهل بیت نروید این تفرقه تا روز قیامت خواهد بود و اگر به دنبال ولایت باشید ولایت اختلاف ها را از بین می رود و ما چون ولایت را کنار گذاشتیم قران نمی تواند به تنهایی اعتلاف و انسجام به وجود بیاورد و حتی وقتی قران تنها و بدون عترت شود موجب تفرقه خواهد شد. فرقه های مختلف که در اسلام به وجود آمده همه استناد به قران داشتند. لذا پیامبر نگران بعد از خود بود که در کنار قران باید عترت باشد که اگر نباشد تفرقه تا روز قیامت خواهد بود.

 

آیه ای که در مورد غدیر و ولایت حضرت علی (ع) در قران ذکر شده را بفرمایید؟

آیه 55 سوره مائده آیه معروف ولایت که برخی از اهل سنت نیز به آن اعتراف داشتند « إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ» قران در اینجا ولایت را منحصر به ولایت خداوند می کند ولی شما خدا و رسول و بعد از پیامبر کسانی که در حال رکوع انگشتر خود را به سائلی بخشیدند .در اینجا منظور حضرت علی (ع) است و این بهانه ای شد که خداوند آیه ولایت را نازل کند و علی (ع) را به عنوان ولایت مدار بعد از پیامبر معرفی کند.

 

در مورد غدیر نیز در قران در آیه 67 سوره مائده داریم"  يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای"در این آیه خداوند پیامبر را تهدید می کند که اگر آنچه گفته می شود، انجام ندهی رسالتت را انجام ندادی. این چه چیزی است که اگر در یک کفه ترازو قرار دهیم سنگین تر از تمام رسالت پیامبر (ص) است؟ در این آیه به پیامبر قوت قلب می دهد که خداوند تو را حفظ می کند و این نشان می دهد مسئله مهمی بوده که اگر پیامبر  (ص) مطرح کند دوستان به او حمله کنند.

 

بعد از اعلام ولایت علی (ع) آبه 3 سوره مائده «اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم امروز کفار از دین شما مایوس شدند » نازل می شود. این آین نشان می دهد مسئله مهمی است که با بیان آن کفار نامید می شوند.  

 

چرا خطبه غدیر در جامعه ما مهجور مانده است؟

در گذشته ، افراد علاوه بر اینکه قران را حفظ می کردند مقید به حفظ خطبه غدیر و خطبه فدکیه داشتند و برای آن مسابقه می گذاشتند و به عنوان یک سند ارزشمند و ماندگار و مشخص کننده حق از باطل مطرح بود اما متاسفانه در طول زمان این سنت ها فراموش شده است و خوب است که دوباره احیا شود.

رسانه ها در احیای این سنت نقش اساسی دارند، باید مسئله غدیر و خطبه غدیر و فدکیه را پررنگ کنند و دغدغه آن را در ذهن مردم ایجاد کنند و نسل جوان و نوجوان را به سمت حفظ خطبه غدیر تشویق کنند و مسابقات بزرگی در این خصوص برگزار شود و اساتید دانشگاه و فضلای حوزه نیز به سمت این خطبه ها بروند، شرح کنند و ترجمه های زیبا برای این خطبه بنویسند، و باید گفت هر چه در این خصوص سرمایه گذاری کنیم سود آور خواهد بود.

 

پیام غدیر به ما چیست و اگر احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مهمترین پیام غدیر بحث ولایت پذیری است برخی اعتقادی به ولایت ندارند در حالی که اگر ما دست از داشته های خود برداریم و تعصب آگانه را کنار بگذاریم مخالفین ما تعصب خود را کنار نمی گذارند و سراغ اولیای خود که طاغوت است می روند. شما از رب محوری دست بردارید غربی ها انسان محور می شوند، ما فکر می کنیم اگر ژست روشن فکری بگیریم بگوییم ولایت و عبودیت چیست و کنار بگذاریم، غربی نیز تعصب خود را کنار خواهند گذاشت.  

 

وظیفه ما است که ولایت پذیر شویم و ولایت را پررنگ کنیم و در پرتو ولایت حرکت کنیم همان گونه که امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره که یک دوره فشرده امام شناسی است، به مسئله ولایت پرداخته اند..

 

اگر ما به مسئله غدیر از همان سال اول بها می دادیم فاجعه عاشورا رخ نمی داد، فاجعه عاشورا ریشه آن در عدم ولایت پذیری است ما اگر ولایت را رها نمی کردیم و بعد از ولایت پیامبر به دنبال ولایت علی (ع) بودیم و ولایت ایشان را می پذیرفتیم  و در ادامه ولایت امامان بعد از ایشان و در زمان غیبت ولی فقیه را می پذیرفتیم این اتفاقات نمی افتاد.

اگر مردم ولایت پذیری را تمرین می کردند امروز تاریخ کره زمین  و نه تنها مسلمین تغییر می کرد ، ما باید به ولایت علی (ع) و معصومین و در زمان غیبت به ولایت فقها و افرادی که دین شناس هستند برگردیم و اگر مردم به سمت ولایت بروند و ولایت پذیر شوند و در هر زمان تشخیص دهند ولی کیست و پیروی  کنند مشکلات برطرف می شود  اما اگر این کار را نکنیم صدمه می بینیم .

 

 

کد خبر 1080018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha