از خطبه غدیر برایم بگو ...

در تاریخ بعثت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله فقط یک حکم است که با مقدمات مفصل و در مکانی خاص و در اجتماعی عظیم به صورت خطابه ای طولانی و سایر احکام الهی در مسجد پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و یا خانه آن حضرت برای عده ای بیان می شد.

خبرگزاری شبستان_ اهواز: در تاریخ بعثت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله فقط یک حکم است که با مقدمات مفصل و در مکانی خاص و در اجتماعی عظیم به صورت خطابه ای طولانی بیان شده است. سایر احکام الهی در مسجد پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و یا خانه آن حضرت برای عده ای بیان می شد و بعد خبر آن به همه می رسید. همین مسئله کافی است که هر شنونده ای تمایز این حکم اسلام را با سایر احکام الهی و اهمیت آن را تشخیص دهد.

 

چنان که امام باقر علیه السلام فرمودند: «لَمْ یُنادِ بِشَیْءٍ مِثْلَ ما نُودِيَ بِالْوِلایَۀِ یَوْمَ الْغَدیرِ» هیچ حکمی مثل ولایت در روز غدیر اعلام نشده است.

 

خطبه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در روز غدیرخم دارای نکات و محورهای بسیار مهمی است که در بیش از 10 محور قابل شرح و تبیین است. از آنجا که این نوشتار اقتضای بیان شرح و تبیین تمام محورهای خطبه غدیر را ندارد، تنها به بیان برخی از محورها و نکات مهم آن می پردازیم.

 

اوّل: حمد و ستایش الاهی و بیان قدرت و عظمت پروردگار.

 

دوم: تصریح به فلسفه و علّت اصلی تجمع در غدیر می کنند. می فرمایند: ای مردم به درستی که جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شده و از جانب خدا امر کرده که در این مکان و در این مقام، پیام ولایت علی علیه السلام را به همه مردم برسانم که علی بن ابی طالب برادر، وصی، جانشین و امام بعد از من خواهد بود.

 

سوم: معرفی دوازده امام و عمومیت ولایت آنان بر همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها. می فرمایند: ای گروه مردم! پیامبر شما بهترین پیامبر، وصی او بهترین وصی و فرزندان او بهترین اوصیاء هستند و امامت تا روز قیامت در فرزندان من از صلب علی بن ابی طالب است و...

 

چهارم: از مردم در مورد اولاي به تصرف بودن خود اقرار می گیرند، «اَلستُ اولی بالمؤمنین من انفسهم» همه جواب می دهند: بلی یا رسول الله. آن گاه دست حضرت علی علیه السلام را بالا می برند و می فرمایند: هر کس من اولای به تصرف و مولای او هستم این علی ولی اوست و اولای به تصرف نسبت به اوست.

 

پنجم: با بیان و یادآوری آیات فضائل علی علیه السلام و آیات مربوط به ابلاغ ولایت می فرمایند: ای گروه مردم خداوند علی علیه السلام را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را واجب گردانیده، حکم او جاری و امر او نافذ است. دور است از رحمت خدا کسی که مخالفت کند با او ...

 

ششم: با یادآوری آیات غضب و عذاب الهی خبر از غصب ولایت می دهند و می فرمایند: ای گروه مردم پس از من رهبرانی می آیند که مردم را به دوزخ می خوانند، آنها روز قیامت یاری نمی شوند و خدا و من از آنها بیزاریم، آنها به زودی خلافت را غصب کرده و به صورت سلطنت در می آورند...

 

هفتم: مطالبی مهم و اساسی در مورد امام زمان علیه السلام می فرمایند: بدانید که آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین...

 

هشتم: اهل بیت نور الهی هستند. پیامبر اسلام در بخشی از خطبه غدیر فرمودند: ای مردم نور از جانب خداوند در من نهاده شده است و سپس در علی بن ابی طالب و بعد در نسل او تا مهدي قائم... و خداوند ما را بر کوتاهی کنندگان، معاندان، مخالفان، گناهکاران، ظالمان و غاصبان و بر همه عالمیان حجت قرار داده است...

 

نهم: همه مردم وظیفه دارند دیگران را مطلع سازند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: واقعه غدیر را باید حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.

 

دهم: بیعت را به سه طریق بیان می فرمایند: اوّل اینکه خداوند دستور داده با علی علیه السلام بیعت شود. دوم به بیعت زبانی که از مردم به صورت دسته جمعی اقرار می گیرند و سوم دستور می دهند که بیعت با دست به عمل آید.

 

یازدهم: شقاوتِ دشمنان اهل بیت علیهم السلام را بیان می کنند و می فرمایند: آنان که امامت علی و جانشینان او از فرزندانم و نسل او تا روز قیامت را نپذیرند، کسانی هستند که اعمال آنان سقوط می کند و دائماً در آتش خواهند بود. عذاب آنان تخفیف داده نمی شود و به آنان مهلت داده نخواهد شد.

 

در پایان باید این نکته را متذکر شویم که واقعه غدیرخم که یکی از محکم ترین سندهای امامت و ولایت دوازده امام علیهم السلام به ویژه خلافت بلافصل و امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است، دارای گفته ها و ناگفته های فراوانی است. ضروری است، گفته ها را واکاوی و با زبان و گفتاری نو عرضه کنیم و ناگفته ها را با تحقیقات عمیق، دقیق، گسترده و فراگیر، به دست آورده و منتشر کنیم.

 

کد خبر 1080172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha