روایت غدیر از زبان برکه/« جشن بزرگ برکه» به چاپ پنجم رسید

باباجانی با بیان اینکه در «جشن بزرگ برکه» از زاویه متفاوتی به واقعه غدیر نگاه شده است، گفت: در این کتاب ماجرای غدیر از دید یک برکه روایت می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: غدیر خم یکی از مهم ترین وقایع تاریخی است.پیامبر اسلام در ذیقعده سال دهم هجری همراه هزاران نفر برای انجام مناسک حج عازم مکه شدند. پیامبر اکرم(ص) در این سفر که بعدها به حجة الوداع و حجة البلاغ معروف شد، در محلی به نام غدیر خم،حضرت علی(ع) را به عنوان ولی و وصی خود معرفی کردند. سالروز این واقعه در بین شیعیان به عید غدیر خم شهرت یافت.  در مورد این واقعه کتابهای بسیاری برای گروه های سنی مختلف اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال نوشته شده است. یکی از این کتابها « جشن بزرگ برکه» اثر « علی باباجانی» است. باباجانی که در حال حاضر سردبیر مجله سنجاقک است کتاب هایی همچون اتل متل یه بابا، سیب و بستنی، بهار کی می آید، دو تکه ماه، حنانه، یک نفر تو را دوست دارد، منهای یک، حیات پاکان، آینه نازنین، دنیا هدیه می خواهد، تو را صدا می زنم و جشن بزرگ برکه را به رشته تحریر درآورده است. در مورد « جشن بزرگ برکه» گفتگویی با باباجانی ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

 

«جشن بزرگ برکه» برای چه گروه سنی و در چه قالبی نوشته شده است؟

این کتاب در قالب داستان برای کودکان نوشته شده است. تصویرگری آن را سارا دستمالچیان به عهده داشته است. کتاب مشتمل بر 12 صفحه است.

 

توضیحی در مورد کتاب «جشن بزرگ برکه» بدهید.

در این کتاب سعی کردم از زاویه متفاوتی به واقعه غدیر نگاه کنم. ماجرای غدیر از دید یک برکه روایت می شود. راوی برکه ای است که دور آن 4-5 درخت وجود دارد. مسافران از راه می رسند و کنار برکه استراحت می کنند. روزی برکه دور و برش بسیار شلوغ می شود به طوری که این ازدحام بی سابقه بوده است و بدین ترتیب برکه واقعه غدیر را بیان می کند.

 

چقدر طول کشید تا «جشن بزرگ برکه» را بنویسید؟

همیشه ایده زمان بر است. وقتی ایده تکمیل شود، نوشتن زمان زیادی نمی برد. ایده پروراندن سخت است. ایده هایی به ذهنم رسید که در آن برکه ای با پرنده در مورد غدیر صحبت می کند و در نهایت تصمیم گرفتم که واقعه غدیر از زبان برکه روایت شود.

چه شد که تصمیم گرفتید کتابی در مورد غدیر برای کودکان بنویسید؟

توفیق همکاری با موسسه یاسین را داشتم. گروه تحقیقاتی در آنجا در مورد مسایل مختلف برای کودکان و نوجوانان کارهای تحقیقاتی انجام می دادند. بنده از فرصت استفاده کردم و از برخی از مطالب و تحقیقات در مورد غدیر استفاده کردم.

 

این کتاب کی منتشر شد؟

سال 95 منتشر شده است و چندین بار تجدید چاپ شده است.

 

استقبال از «جشن بزرگ برکه» چقدر بوده است؟

به نظرم استقبال خوبی از این کتاب صورت گرفته است و به چاپ پنجم رسیده است. در سال قبل در آستانه عید غدیر چاپ سوم و چهارم این کتاب از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شد و در حال حاضر به چاپ پنجم رسیده است.به گفته آقای عبدالرسول نصیری، مدیر انتشارات بهار دلها، کتاب « جشن بزرگ برکه» یکی از پرفروش ترین کتابهای این انتشارات شده است.

 

 

کد خبر 1080304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha