سند حدیث غدیر متواتر بوده و قابل مناقشه نیست

حجت الاسلام مدبر گفت: حدیث غدیر از نظر سند قابل مناقشه نیست و از احادیث مواتر است.

حجت الاسلام «محمدحسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: حدیث غدیر از نظر سند قابل مناقشه نیست و از احادیث مواتر است.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه حدیث غدیر دارای تواتری در حد بالا است، افزود: این تواتر در حدی است که بیش از یکصد و 10 نفر از صحابه آن را روایت کرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه از تابعین نیز 84 نفر این حدیث را از پیامبر (ص) نقل کرده اند، بیان کرد: عالمان طی قرون بعدی بیش از صد نفر این حدیث را در آثار خود آورده اند و ده ها نفر همچون «طبری» و «ابن عقده» از عالمان برجسته اهل سنت کتاب مستقل در مورد این حدیث نگاشته اند.

 

حجت الاسلام مدبر بیان کرد: پیامبر عظیم الاشان اسلام (ص) برای تحکیم و ابلاغ قطعی و روشن پیام غدیر، این پیام را که همانا ولایت و جانشینی مولای مومنان علی (ع) بود با شیوه های مختلف بیان کرد به گونه ای که برای جویندگان حقیقت ذره ای تردید باقی نگذارد که محتوای غدیر چیست.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از شیوه های تبلیغ پیام غدیر این بود که آن حضرت دست به یک اقدام نمادین زد که این اقدام در بین ملت ها چه عرب و چه غیر عرب مرسوم و متعارف بود؛ آن حضرت در لا به لای مراسم روز غدیر امام علی (ع) را «تتویج» یا همان تاج گذاری کردند

 

امام جمعه جهرم ادامه داد: همه می دانند که تاج عرب ها همان عمامه آنان است و گفته اند که در بین عرب ها مرسوم است که هر گاه شخصی را برای فرمانروایی و ریاست انتخاب می کنند بر سر او عمامه می گذارند.

 

وی گفت: رسول گرامی اسلام (ص) نیز در روز غدیر پس از اعلام ولایت امیرالمومنین (ع) عمامه خود را که «سحاب» نام داشت بر سر امام علی (ع) نهادند تا همگان به روشنی مراد و مقصود از کلمه «مولی» را بفهمند.

 

حجت الاسلام مدبر عنوان کرد: از جمله اقداماتی که پیامبر (ص) در روز غدیر برای استحکام ولایت امام علی (ع) انجام دادند این بود که یاران خود را دستور دادند که به امام علی (ع) با عنوان «امیرالمومنین» سلام کنند و اصحاب چنین کردند.

 

کد خبر 1080390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha