صیانت از اسلام ناب محمدی مهمترین دغدغه امام کاظم (ع) در عصر خلفای بنی عباس بود

حجت الاسلام زادمحمود گفت: تفرقه و حرکت های ضد اسلامی خلفای بنی عباس به شدت افزایش پیدا کرد به همین دلیل مهمترین دغدغه امام کاظم (ع) صیانت و حفظ اسلام ناب محمدی بود و ایشان با اقدامات هوشمندانه خود توانست بر فتنه های زمان خود فائق آید.

«حجت الاسلام فرهاد زادمحمود» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، ضمن تبریک سالروز ولادت امام کاظم (ع) اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی هایی که می توان شاخصه روحیات عاطفی و اجتماعی امام کاظم (ع) قلمداد کرد فرو بردن خشم است که به همین دلیل لقب کاظم الغیض را به ایشان عطا کردند.

 

کارشناس تاریخی حوزه علمیه اهواز با بیان اینکه نام این امام همام موسی (ع) و کاظم کنیه ایشان است افزود: مدت امامت این امام بزرگوار بعد از شهادت امام صادق (ع) و در قرن دوم بود که در این مدت که حکومت بنی عباس راس خلافت را برعهده داشتند تغییرات بسیار ویژه به وجود آمد.

 

وی با بیان اینکه بنی عباس امام کاظم (ع) را به شدت محدود کردند ادامه داد: حکومت ظالم اما ظاهرکار بنی عباس تاب تبلیغات اسلامی این حضرت را نیاورد و بر همین اساس ایشان را به زندان انداختند اما زندان باعث نشد که روحیه جهادی این امام همام از بین برود بلکه زندان باعث شکوفایی تبلیغات ایشان شد.

 

حجت الاسلام زادمحمود عنوان کرد: در زمان حیات این امام همام فرقه گرایی، تفرقه و حرکت های ضد اسلامی خلفای بنی عباس به شدت افزایش پیدا کرد به همین دلیل مهمترین دغدغه امام کاظم (ع) صیانت و و حفظ اسلام ناب محمدی بود، ایشان با اقدامات هوشمندانه خود توانست بر فتنه های زمان خود فائق آید اما حکومت بنی عباس برای تدام خود مجبور به حمایت از این فرقه ها شد.

 

وی با بیان اینکه امام کاظم (ع) از نظر علمی دانشمندان و سخنوران هم عصر خود را تحت الشعاع قرار داده بود تصریح کرد: ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارشان با توجه به شرایط درصدد فعالیت های فرهنگی و تبلیغی برآمد و باعث حفظ وحدت شیعه شد.

 

این کارشناس تاریخی حوزه علمیه با اشاره به اینکه در هر عصری از ائمه معصومین جامعه شیعی نیازمند تربیت مبلغان و دانشمندان بود یاد آور شد: در زمان حیات امام کاظم (ع) این موضوع مستثنی نبود و در همین جهت ایشان با تربیت شاگردانی چون یونس بن عبدالرحمن، محمد بن عمیر، حسن بن محبود، ابوعبدالله بن یحیی کاهلی اسدی و ... پرداختند تا حرکت شیعی همچنان تداوم داشته باشد.

 

کد خبر 1080643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha