انتخاب کابینه اولین و مهمترین اقدام دولت است/باید گفتمانی در حوزه‌های مختلف ایجاد شود

رعایا با اشاره به اینکه انتخاب کابینه و وزرا اولین و مهمترین اقدامی است که در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، گفت: تعارض منافع فردی و تعارض منافع ساختاری دو عاملی هستند که ممکن است مانع تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمد امینی رعایا، کارشناس سیاستگذاری شب گذشته (شنبه ۹ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به موضوع تهدید منافع عمومی با تعارض منافع اختصاص داشت با اشاره به اینکه انتخاب کابینه و وزرا اولین و مهمترین اقدامی است که در دستور کار دولت قرار می‌گیرد گفت: دو عامل مانع تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور می‌شود، یکی از این عوامل بحث تعارض منافع فردی و دیگری تعارض منافع ساختاری است. تعارض منافع یعنی مسئولی که به عنوان مدیر یا وزیر انتخاب می‌شود منافع گروهی یا شخص یا صنفی در تعارض و در تضاد با منافع عموم مردم باشد.
 
 
وی در ادامه درباره این کوضوع اینگونه توضیح داد: چنین مسئولی وقتی در مرحله تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد وقتی می‌خواهد تصمیم‌گیری کند ذهنش به سمت منافع خودش یا گروهش سوق پیدا می‌کند تا اینکه بخواهد به سمت منافع مردم هدایت شود.
 

این کارشناس سیاستگذاری با اشاره به اینکه در دنیا برای اینکه تعارض منافع ایجاد نشود می‌گویند رئیس کل بانک مرکزی باید ۲ سال قبل از اینکه وارد حوزه ریاست بانک مرکزی شود و اظهار داشت: همچنین دو سال بعد از آن نباید در بخش خصوصی نظام بانکی مدیریت داشته باشد.

 

این کارشناس سیاستگذاری با بیان اینکه اگر رئیس‌جمهور خواستند ما می‌توانیم بگوییم که یک مرام نامه‌های حافظ منافع عامه باید وجود داشته باشد و وزرا و مدیران بلندپایه دولتی که انتخاب می‌شوند باید آن را باید امضا کنند،‌ افزود: گفته شده فردی که انتخاب می‌شود نباید مسئولیت‌های متعدد حاکمیتی داشته باشد، خود این موضوع باعث می‌شود که در چند بخش تصمیم‌گیری صورت بگیرد و منافع عام در این وسط ذبح می‌شود.

 

این کارشناس سیاستگذاری با اشاره به اینکه همه مسائل را نمی‌توان با قانونگذاری حل کرد اظهار داشت: باید گفتمانی در حوزه‌های مختلف ایجاد شود، یک قانون جامع برای همه مسائل نمی‌توانیم داشته باشیم، لذا مرامنامه شروع گفتمان است.

کد خبر 1080872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha