۸۴ درصد واکسن‌های انسانی را مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی تولید می‌کند

خاوازی با اشاره به اینکه ۸۴ درصد واکسن‌های انسانی را مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی تولید می‌کند، گفت: مؤسسه رازی، یکی از مؤسساتی است که ۹۴ درصد از واکسن‌های تولیدی مرتبط با بخش انسانی را در داخل ایران تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته (شنبه 9 مرداد) در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه مؤسسه رازی، یکی از مؤسساتی است که ۹۴ درصد از واکسن‌های تولیدی مرتبط با بخش انسانی را در داخل ایران تأمین می‌کند، افزود: ۶ درصد را هم مؤسسه پاستور تولید می‌کند. در سرجمع واکسن‌های وارداتی به علاوه واکسن‌های تولیدی، ۸۴ درصد واکسن‌های انسانی را مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی تولید می‌کند.

 

خاوازی با اشاره به اینکه این مؤسسه حدود ۹۷ سال قدمت دارد و تجربه ساخت بسیاری از واکسن‌ها را دارد، گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ با این مؤسسه ارتباط دارند و خواستار بخشی از دانش فنی این مؤسسه هستند.

 

وی با بیان اینکه این مؤسسه بیش از ۹۷ درصد واکسن‌های دام و ۲۵ درصد واکسن‌های طیور را تولید می‌کند، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری از ایجاد شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شود تا این دانش به بخش خصوصی هم منتقل شود.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مؤسسه رازی یکی از واحد‌های بزرگ تولید حیوانات آزمایشگاهی است، افزود: این مؤسسه بیش از ۵۰۰ حیوان را مورد بررسی قرار داد بنابراین آزمایشات پیش بالینی خود را با قدرت بسیار زیادی آغاز کرد و این تیم شامل حدود صد نفر بود و پس از آن، مجوز ورود به کارآزمایی بالینی ۱ و ۲ را با هم گرفت.

 

خاوازی با اشاره به اینکه مجری این کار، دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، اضافه کرد: بخش نخست و دوم به پایان رسید و مدارک را به سازمان غذا و دارو دادیم و امیدواریم این سازمان هر چه زودتر اجازه ورود ما را به کارآزمایی بالینی ۳ صادر کند. بر اساس شیوه نامه‌ای که توسط مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه شده است با ۲۵ هزار نفر وارد بخش سوم خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه این واکسن از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و از ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار است، گفت: اکنون حدود ۷۰۰ هزار دُز آماده داریم و ۵۰ هزار دُز هم برای کارآزمایی بالینی کنار گذاشته شده است و به محض این که اجازه بدهند، تزریق این واکسن‌ها انجام و همزمان هم تولید آغاز می‌شود و از شهریور به بعد، خط تولید این واکسن آماده به کار خواهد شد.

 

خاوازی با اشاره به اینکه مأموریت وزارت جهاد کشاورزی در همه دنیا مشخص است، گفت: این وزارت با منابع پایه اعم از آب، خاک، جنگل و مرتع باید ذخایر ژنتیکی را برای نسل‌های آینده حفظ کند و حداکثر بهره برداری پایدار را از آن انجام دهد تا بتواند غذا تولید و از بخش منابع انسانی خود یعنی کشاورزان دفاع کند و آن‌ها را با درآمد خوب پایدار نگه دارد.

 

وی با اشاره به حساسیت‌های سیاست گذاری در بخش کشاورزی گفت: در این بخش، هر سیاست گذاری که قرار است اتفاق بیفتد، اگر به خوبی چکش کاری نشده باشد یا به از بین رفتن تولید کننده و یا نارضایتی مصرف کننده منجر می‌شود و یا بخشی از حلقه‌ای از زنجیره یک صنعتی را نابود می‌کند.

 

وزیر جهاد کشاورزی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا را از دیگر بحث‌های مهم برشمرد و افزود: هر کشوری که مدیریت این بخش در آن یکپارچه و یکدست‌تر و تحت کنترل‌تر باشد می‌تواند همه اهداف تولید کننده، مصرف کننده و صنایع مرتبط را تأمین کند به جز این مدیریت یکپارچه، میزان وابستگی کل این زنجیره به بیرون از کشور نیز اهمیت دارد و هر چه در زنجیره‌های تولید غذا وابسته به بیرون از کشور باشیم می‌تواند به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این که در ابتدای مسئولیتش در وزارت جهاد کشاورزی، کشور با کمبود نهاده‌های دامی مواجه شد، گفت: با تصمیمات خوب رئیس جمهور، معاون اول، وزیر صمت و بانک مرکزی، توانستیم این مشکل را کنترل کنیم. جوجه ک‏‎ُشی هم از دیگر مشکلات و چالش‌های ما بود، همچنین کرونا مشکلاتی را ایجاد کرد، در ابتدای کار با انبوهی از مشکلات و چالش‌ها مواجه شدم، زمانی که تحریم بر روی اقتصاد کشور خیمه زد و فشار آورد و با لرزش ساختار اقتصاد کشور؛ بخش کشاورزی هم به لرزه در آمد. با انجام راهکار‌هایی توانستیم سال ۹۹ را به عنوان بخش موفق در کشاورزی سپری کنیم.

 

خاوازی با اشاره به ساختار و مراحل و پیچیدگی‌های تولید گوشت مرغ کشور گفت: برای تولید مرغ باید از حدود ۱۶ ماه پیش، برنامه ریزی کرد؛ در بخش «مرغ اجداد» وابسته هستیم و باید وارد کنیم و به حدود ۲۵۰ هزار قطعه مرغ اجداد در سال نیاز داریم. باید حدود ۱۷ میلیون تن نهاده وارد کنیم و کل زنجیره باید تحت نظارت دامپزشکی باشد. با اقدامات فنی که انجام دادیم توانستیم گوشت مرغ را به اندازه کافی و طبق برنامه، تولید کنیم و گره‌های تولید را باز کردیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در طول سالیان زیاد، کسی به کار‌های پایه‌ای توجه نکرد و به بسیاری از هسته‌های اولیه مورد نیاز بخش کشاورزی ازجمله کود، بذر و مرغ لاین و تخم گذار، توجه نشد، گفت: نظام توزیع در داخل کشور مشکلات زیادی دارد. اکنون وزارت بازرگانی در دل وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز در دل همین وزارت است؛ وظایف قانونی آنها، پایش بازار است و وزارت جهاد کشاورزی، تشکیلاتی برای نظارت و پایش بازار ندارد.

 

خاوازی با اشاره به اینکه اصناف زیر نظر وزارت صمت هستند بنابراین این وزارت باید بازار را پایش کند و به محض به وجود آمدن اختلاف قیمتی در نرخ مصوب و بازار، ورود و نظارت کند، گفت: دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی، تلاش زیادی کرد، اما این موضوع، محقق نشد و اگر می‌شد خوب بود. اگر وزارت جهاد کشاورزی اختیارات لازم را داشته باشد به نفع کشاورزان و مصرف کننده است.

کد خبر 1080877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha