محوری ترین وظیفه امام جمعه رسیدگی به  امور مردم است

حجت‌الاسلام محمد شاکری با بیان اینکه امام جمعه محور وحدت مردم جامعه است گفت: محوری ترین وظیفه امام جمعه رسیدگی به امور مردم است.

خبرگزاری شبستان_سایر حوزه ها_ فرزانه تهجا: ائمه جمعه در سراسر کشور یکی از مهم ترین حلقه های واسطه میان مردم و مسئولان محسوب می شوند و به نوعی گوش شنوای میان مردم هستند و در حل مسائل جامعه در هر منطقه جغرافیایی می توانند منشاء گره گشایی و حل مشکلات مردم قرار بگیرند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام محمد شاکری امام جمعه اسلامیه خراسان جنوبی در مورد حقوق متقابل مردم و شبکه امامت به شرح زیر ارایه می شود.

 

محوری ترین وظیفه امام جمعه چیست؟

محوری‌ترین وظیفه امام جمعه را رسیدگی به امور مردم است، اگر حضور مردم در کلیه کارها کم‌رنگ شود میدان کار برای امام جمعه باقی نمی‌ماند. البته همانطور که امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه خطاب به مردم اعلام کردند هم شما به گردن من حق دارید هم من به گردن شما حق دارم، طبیعتا امام جمعه نیز به همین صورت است.

 

مردم چه حق و حقوقی به گردن امام جمعه دارند؟

  همه مردم، حتی کسانی که در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند یا اعتقاد به نماز ندارند اولین حقشان که امام جمعه باید در جهت احقاق آن تلاش کند مساله عدالت است. عدالت در رفتار، گفتار، نگاه و توجه به مردم باید رد جامعه پیاده شود. اگر این امر به خوبی محقق شد بخش زیادی از فاصله میان امام جمعه و مردم کم می‌شود.

 

در نگاه اسلام برای همین از جهتی به عدالت امام جماعت، قاضی، حاکم و امام جمعه اشاره شده است. مردم توقع دارند امام جمعه در سرکشی به همه اصناف و گروه‌ها عدالت را رعایت کند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه پیشرو هستند؛ چرا که در جلسات مختلفی با حضور علما، شعرا، جوانان و .... شرکت می‌کنند و خواص و عوام می‌توانند با ایشان دیدار کنند.

 

در مورد توقعات  مردم از امام جمعه توضیح بفرمایید؟

 

 مردم توقع دارند امام جمعه محور وحدت باشد. یعنی بین همه طیف‌های مردم وحدت را برقرار کند. حتی مردمی که با امام جمعه اختلاف نظر دارند، توقع دارند امام جمعه به عنوان امام جامعه آن‌ها را در مسائل و عرصه‌های مختلف دعوت نموده و این اتحاد را بین همه برقرار کند. همچنین مردم می‌خواهند امام جمعه صدای مردم در پیگیری مطالبات باشد. همه مردم نمی‌توانند در مسائل مختلف از حق و حقوق خود دفاع کنند. برای همین از امام جمعه این توقع را دارند.

 

مهم‌ترین توقعات مردم از امام جمعه که کم‌تر در بین مردم گفته‌ می‌شود را توضیح بفرمایید؟

 

مردم توقع دارند امام جمعه به عنوان امام جامعه محور اقتدار مردم باشد. مثلا وقتی رهبر انقلاب به عنوان رهبر جامعه از روی اقتدار سخنرانی می‌فرمایند و در مقابل مستکبرین عام موضع‌گیری می‌کنند این یعنی رهبر اقتدار ایران را نشان می‌دهند. امام جمعه نیز باید این اقتدار را داشته باشد. مردم وقتی می‌بینند امام جمعه صحبت‌هایی را در برابر اخلال‌گران، مفسدین و... انجام می‌دهند مردم روحیه می‌گیرند.

 

نقش امام جمعه در رسیدگی به تمام اعضا جامعه چگونه است؟

امام جمعه باید خیرخواه همه مردم بوده و مانند یک پدر، فراجناحی باشد و منافع همه اعضا جامعه را در نظر بگیرد. مردمی بودن، ملاقات با مردم و همانند آن نیز از دیگر خواسته‌های مردم از امام جمعه است.

 

در مورد خواسته‌های امام جامعه از مردم توضیح بفرمایید؟

 مردم باید با امام جمعه همراه باشند. مهم ترین مولفه قدرت وجود مردم است. امام با پشتوانه مردم مطالبه‌گری نموده و کارها را پیگیری می‌کند. امام جمعه توقع دارد مردم همراهش باشند. حتی اگر مردم توقع داشته باشند که امام جمعه یا امام جماعت آبادانی روستا را پیگیری کند، وقتی حضور مردم در مسجد پررنگ باشد مسئولین هم نگاه متفاوتی به مردم خواهند داشت.

در انتخابات نیز همین‌گونه است. اگر مردم پای صندوق‌ها بیایند و تعداد زیادی شخصی را انتخاب کنند این انتخاب متفاوت است از رای کم به یک شخص. انتخاباتی که در آن عده کمی شرکت کرده‌اند. مثال دیگر حضور مردم در دفاع مقدس است که هر جا نیاز بود با اعلام حضرت امام(ره) یا مسئولین همه، هرچه توان داشتند پای کار می‌گذاشتند و می‌آمدند. خدا را شکر مردم عزیز در فراخوان‌هایی مثل مواسات بسیار خوب عمل کردند و اگر در همه کارها اینطور پای کار بیایند بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. مردم باید با امام جمعه یک رنگ، یک رو و یک دل باشند. مشکلات را به عنوان دلسوز جامعه با امام مطرح کنند و به امام برای رفع مشکلات پیشنهاد کنند.

کد خبر 1080990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha