رسیدگی به مشکلات مردم باید در اولویت کاری ائمه جمعه قرار بگیرد

امام جمعه راهگان فارس با بیان اینکه مردم از مشکلات مختلف رنج می‌برند، گفت: رسیدگی به مشکلات مردم باید در اولویت کاری ائمه جمعه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام سیدعلی صحرائیان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان با اشاره به آیه 9 سوره مبارکه جمعه به اهمیت و جایگاه نهاد نماز جمعه اشاره کرد و گفت: این آیه وظایف متقابل نهاد نماز جمعه و مردم را به خوبی تبیین کرده است که باید در مقام اجرا به آن عمل کرد.

 

امام جمعه راهگان  فارس ادامه داد: نخستین مطلب که می‌شود از این آیه برداشت کرد این است که امام جمعه از متن مردم و اجتماع باشد که از همان مردم و امت اسلامی انتخاب می‌شود که این حتی در اهمیت برگزاری نماز جمعه است.

 

امام جمعه راهگان تصریح کرد: حرفی که مردم می‌زنند و در فضای مجازی و حقیقی یا به نفع نماز جمعه می‌نویسند و یا مطالبی را بر خلاف نماز جامعه مطرح می‌کنند که جهت‌گیری‌های گوناگون آن از دشمنان و دوستان را می‌توان بر این اساس بررسی کرد که اگر مردم با قرآن آشنایی کامل داشتند و با احکام ناب، یعنی اسلام ناب محمدی آشنا بودند، به قطع دچار چنین دغدغه‌های فکری یا بعضی کج فکری‌ها در قبال نماز جمعه در بعد معنوی آن نمی‌شدند.

 

وی با بیان اینکه اقامه نماز جمعه از زمان رسول اکرم(ص) مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: از همان زمان که امام جمعه فرستاده خداوند متعال بود، مردم نقش ارزنده‌ای در شکل‌گیری نماز جمعه داشتند و در نتیجه این مردم دیدگاه و خواسته‌های مختلفی از نماز جمعه داشتند.

 

وی با قیاس آن دوران و دوران فعلی گفت: همه کارهای انجام شده مانند ستادهای نماز جمعه و شوراهایی مختلفی که به وسیله نماز جمعه تشکیل شده است، همه به این خاطر است که مردم را در کار قرار دهند؛ یعنی مردم با اصل نماز جمعه مأنوس باشند که اساس حکومتی پیامبر اکرم(ص) هم این بوده است که نماز جمعه پایگاه اصلی ایجاد وحدت و همدلی بین همه فرق و مذاهب و دیدگاه‌های مختلف بوده است.

 

استاد حوزه علمیه روز جمعه را روز تعطیلی نزدیک به تمام مشاغل عنوان کرد و گفت: در زمان پیامبر (ص) هم مردم جمعه را روز فراغ از کار می‌دانستند و در نماز جمعه شرکت می‌کردند.

 

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های مختلف در حضور مردم در دوران گذشته از انقلاب اسلامی اظهار کرد: مسائل اقتصادی در کنار مشکلات فرهنگی در بعضی مناطق باعث شده است که همه زیرساخت‌های انقلاب بویژه نماز جمعه دچار آسیب‌هایی مانند حضور کمرنگ‌تر مردم در نماز جمعه شود و باید برای رفع این دغدغه اقدام شایسته ای انجام داد.

 

حجت الاسلام صحرائیان، فشار اقتصادی را باعث ورود لطماتی بر پیکره خانواده برخی توصیف کرد و گفت: برخی نان شب نداشتند که بنده به صورت شخصی بعضی از بسته‌های معیشتی را با ماشین می‌بردم و بین فقرا تقسیم می‌کردم و حالشان را می‌دیدم و می‌گفتند که ای کاش ما اینقدر نزدیک بودیم که در نماز جمعه شرکت می‌کردیم که به دلیل دوری مسافت و ناتوانی مالی، توانایی شرکت در نماز جمعه را نداریم که اگر در این مسأله توانا بودیم به حتم در نماز جمعه شرکت می‌کردیم.

کد خبر 1081004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha