از مشکلات مربوط به زائران پاکستانی تا واکسیناسیون کادر مواکب اربعین حسینی

امروز در ستاد اربعین خراسان جنوبی با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی به مشکلات مربوط به زائرین پاکستانی و درخواست واکسیناسیون کادر مواکب اربعین خراسان جنوبی پرداخته شد.

 خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ ستاد اربعین خراسان جنوبی امروز (10 مرداد) در آستانه فرارسیدن ماه محرم با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی، مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مدیران کل سایر دستگاه اجرایی فعال در بحث اربعین حسینی برگزار شد.

 

*ورود مساجد و هیئات مذهبی به بحث اعزام زائرین به اربعین

در این مراسم به مشکلات و مسائل مرتبط با بحث اربعین پرداخته شد و «ابوالفضل نوفرستی» مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی اظهار داشت: از ۳۰ هزار زائری که از خراسان جنوبی سال ۹۸ در سامانه سمات ثبت نام کردند حدود ۲۳ هزار نفر از مرز مهران خارج شدند و مابقی از سایر مرزها به عتبات عالیات تشرف یافتند.

 

وی به بحث سوخت کامیون ها و تریلی ها پرداخت و گفت: این دستگاه ها برای انتقال مواکب به داخل و خارج با مشکلاتی مواجه هستند که باید برای حل این مشکلات چاره ای اندیشیده شود.

 

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۲ طرح برای اعزام و ثبت نام اربعین حسینی در دست اجرا داریم، افزود: اولین طرح این است که مساجد و هیئات مذهبی بحث ثبت نام را بر عهده بگیرند و بعد از تایید شدن مدیران این مساجد یا هیئات توسط سایر دستگاه های اجرایی یک بانک اطلاعاتی برای این افراد ایجاد شود.

 

نوفرستی در ادامه بیان کرد: طرح بعدی این است که شبیه آن چه که در طول سال برای امام حسین(ع) برنامه داریم برای اربعین حسینی نیز برنامه اجرا کنیم و هر تصمیمی که در کشور گرفته می شود در استان نیز پیاده شود.

 

*واکسیناسیون کادر مواکب اربعین منوط به مجوز وزارت بهداشت

«محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم اظهار داشت: بحث ابلاغیه های رسمی از طرف وزارت بهداشت و ستاد اربعین باید سریع تر اعلام شود.

 

وی با بیان اینکه کادر فعال مواکب که مشمول گروه سنی تعیین شده واکسن مقابله با کرونا را دریافت خواهند کرد، افزود: واکسیناسیون افراد خارج از این گروه سنی باید با ابلاغیه وزارت بهداشت اجرا شود و یک و نیم ماه قبل از اربعین باید این افراد دوز اول را دریافت کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به بحث حضور کادر درمان و بهداشت در مواکب اربعین گفت: در خصوص آموزش بهداشت یاران آمادگی لازم داریم تا کار خود را به خوبی در این مواکب برای حفظ سلامت مردم انجام دهند.

 

دهقانی فیروز آبادی در خصوص زائرین پاکستانی عنوان کرد: زائران پاکستانی می توانند برای استان مخاطره ایجاد کنند و باید صد در صد کنترل شوند و محل استقرار آنان کنترل شده باشد تا آسیب ها و مخاطراتی برای استان نداشته باشند.

 

*فکری برای حمل و نقل زائران پاکستانی برداشته شود

در ادامه جلسه ستاد اربعین خراسان جنوبی «اسدالله جلال زاده» اظهار داشت: در سال ۹۸ حدود 190 دستگاه کامیون به داخل خاک عراق برای انتقال مواکب از خراسان جنوبی رفتند.

 

وی با بیان اینکه ۲۶۴ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائرین خراسان جنوبی طی سال 98 فعال بودند، افزود: شهرستان بیرجند با ۱۳۸ دستگاه اتوبوس اولین و بیشترین آمار را برای اعزام زائرین اربعین حسینی در سال 98 بر عهده داشته است.

 

جلال زاده در رابطه با مسافرین پاکستانی گفت: خراسان جنوبی جز استان های گذر است و این زائرین در 2 حالت عبور می کنند یا بدون وسیله نقلیه وارد می شوند که با وسایل حمل و نقل سیستان و بلوچستان می روند و یا با وسایل نقلیه پاکستانی از این استان عبور می کنند.

 

مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی تاکید کرد: مشکل ما مربوط به اتوبوس های فرسوده پاکستانی است چرا که نمی توانیم به آنان نظارتی داشته باشیم ‌و ۱۵ مورد خرابی این دستگاه ها در سال گذشته در استان داشتیم.

 

وی در پایان گفت: پیشنهاد داریم اگر امکانش است مسئولان با مدیران این کاروان ها یک قراردادی در زمینه خرابی دستگاه ها منعقد شود تا بتوانیم خروج و اسکان این زائران را به صورت سریع السیر انجام دهیم.

کد خبر 1081096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha