ضرورت تقویت و تعمیم اتحاد با دستگاه های فرهنگی/‌پاسخگویی به نسل جوان

حجت الاسلام دانشی برضرورت تقویت و تعمیم اتحاد با دستگاه های فرهنگی تاکید کرد.

خبرگزاری شبستان/اراک:


12 مرداد ماه سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است شورای که با هدف هماهنگی و انسجام فعالیت‌های تبلیغی بین دستگاهها و مراکز تبلیغی نظام اسلامی تاسیس شد و از همان ابتدای تاسیس تا کنون فعالیت های گسترده ای را در راستای اهداف و برنامه های خود انجام داده است.

 

این نهاد انقلابی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ با موافقت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب تاسیس شد و نهادی است عمومی و غیردولتی که مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی، سیاست‌گذاری و نظارت و اجرای مراسم رسمی و مناسبات عمومی نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

 

رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی فرمودند: «شورای هماهنگی تبلیغات یکی از کهن‌ترین و پرسابقه‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی است» دستگاهی که بر اساس یک نیاز واقعی و صادقانه در کشور به وجود آمده  و در طول سالیان متمادی، با تحولات گوناگون، آن نیاز را همواره مورد نظر داشته و حق عمل و اقدام را به جا آورده است.

 

به بهانه سالگرد این نهاد انقلابی گفتگویی داریم با سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت الاسلام عباس دانشی.

 

در خصوص عملکرد این شورا و فعالیت های بیش از 40 ساله این نهاد انقلابی بفرمایید؟


شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مردادماه سال 1359 و پس از تجربۀ 18 ماه اقدامات تبلیغی دستگاهها و نهادهای انقلابی مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، با تأیید حضرت امام خمینی (ره)،  بمنظور ایجاد هماهنگی و وحدت میان همۀ دستگاهها و نهادها و رفع تشتّت و پراکندگی وهمچنین تقویت تبلیغات انقلاب اسلامی، تاسیس شده است.

 

تاسیس این شورا بعد از انقلاب و حضور و فعالیت این نهاد مردمی در برنامه ها و مناسبت های مختلف انقلابی، کارآمدی عرصه های حضور مردم در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و رشد فزاینده و رویش های حضور نسلهای پس از انقلاب مهر تاییدی بر اهمیت تاسیس این نهاد انقلابی و کارآمد است.

 

برنامه ریزی برای مناسبت های مختلف با مشارکت مجمع نمایندگان دستگاهها و نهادهای دولتی و مردمی به منظور حفظ و تقویت نظام اسلامی بصورت جمعی از برنامه های این نهاد انقلابی در مناسبت های مختلف است که همواره قبل از برگزاری برنامه ها انجام می شود.

 

این شورا با شکل گیری و تاسیس در 12 مرداد 1359عهده دار هماهنگی فعالیت ها و تلاش های عرصه های کلان تبلیغی و مراسم و مناسبت های انقلاب اسلامی را بر عهده گرفته ون نقش و جایگاه آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز پس از حضرت امام خمینی(ره) همواره مورد تأکید قرار گرفته است.

 

صدور اندیشه و تفکر انقلابی در قالب راهپیمائی های سراسری از اهداف شورا

 

حجت الاسلام دانشی در ادامه افزود: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از بدو تأسیس همواره بر اساس اهمیت و نقش تعظیم شعائر اسلامی و انقلابی در حفظ انقلاب و صدور اندیشه و تفکر انقلابی در قالب راهپیمائی های سراسری، تظاهرات و برگزاری مراسم و مناسبت های رسمی انقلاب اسلامی و همچنین، موضع گیری و ابراز حمایت از اقدامات حق طلبانه امت اسلامی و ابراز انزجار و محکومیت اقدامات ظالمانه و سلطه گرانه علیه مسلمانان در عرصه بین المللی، تلاش کرده است.
 

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم و مناسبت ها اساس فعالیت های شورا را تشکیل می دهد، ادامه داد: با توجه به تحولات اجتماعی و سرعت تغییرات در عرصه های ارتباطی و تبلیغی سیاستگذاری و برنامه ریزی ها نیازمند روزآمدسازی و اثربخشی در هر زمان و مکان و متناسب با هر مناسبت است که همواره، ساختارها و نقش آفرینی ها این نهاد پیوسته رو به تحول و تکامل است.

 

‌این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تعمیق ارزش‌های انقلاب هدف اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است، ادامه داد: این مهم با تلاش های مداوم در عرصه های نرم افزاری و مدیریتی و سامان بخشی بخش های مختلف انجام می شود.

 

حجت الاسلام دانشی تقویت نقش و حضور مردم در عرصه های مراسم و مناسبت های انقلاب اسلامی از طریق ایجاد زمینه های مشارکت مردم و دستگاه ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای مراسم و مناسبت ها و همچنین تسهیل حضور مردم در عرصه های افتخار آفرینی و تقویت قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی را محور سیاستگذاری و برنامه ریزی و تلاش های اجرائی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دانست.

 

فلسفه وجودی شورا هماهنگی نهادهای تبلیغی ، ارتباطی و رسانه ای

 

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از زمان تأسیس تاکنون ادوار مختلفی را پشت سر گذاشته بیان کرد: دوره تأسیس و پیدایش (از سال 59 تا 61) است که فلسفه وجودی شورا  از یک سو مبتنی بر هماهنگی نهادهای تبلیغی، ارتباطی، رسانه‌ای، انتشاراتی و فرهنگی و از سوی دیگر مقابله با توطئه‌های گروهک‌ها، ملی‌گراها و لیبرال‌ها، منافقین، جریان بنی‌صدر و ... بود.

 

این مقام مسئول ادامه داد: این دو هدف، رویکرد «مشارکت مردم» در حفظ و تقویت انقلاب اسلامی را  به صورت فراگیر در دستور کار قرار داد و مردم از اقشار مختلف در صحنه‌های انقلاب در دفاع از امام، انقلاب و دستاوردهای آن شتافتند.


حجت الاسلام دانشی، راهبرد اصلی شورا در این دوره را «هماهنگی نهادهای ذیربط در برگزاری تظاهرات و اجتماعات در حمایت از دستاوردهای انقلاب دانست و بیان کرد: فعالیت ها به گونه‌ای بود که در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب گاهی قریب به 50 مراسم و تظاهرات در طول سال در سطح کشور برگزار می‌شد که این کار در آن مقطع کار بزرگی بود.

 

وی با بیان اینکه دوره دوم از سال‌های 61 تا 68 را شامل می‌شود، بیان کرد: اوج‌گیری جنگ تحمیلی،  کاهش توطئه گروهک‌ها، نهادینه و قانونمند شدن نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری، پویاتر و کارآمدتر شدن دستگاه‌های سنتی با بهره‌گیری از نیروهای انقلابی و تطابق‌پذیری آنها با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی، تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی و ریاست همزمان شورا و سازمان توسط حضرت آیت‌الله جنتی و مدیریت واحد بر دو نهادرا در این دوره شاهد بودیم.

 

حرکت شورا به سمت استقلال و گسترش فعالیت های فرهنگی

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی  ادامه داد: در این دوره برای نخستین‌بار  بحث برگزاری جشن‌های انقلاب مطرح گردید که بزرگداشت «دهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی» و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه به عنوان یک دستاورد مهم تلقی می‌شود. 

 

حجت الاسلام دانشی دوره سوم را از پایان جنگ تا سال 1378 دانست و اضافه کرد: در این دوره که ده سال طول می‌کشد شورا به سمت استقلال و گسترش فعالیت‌های خود می‌رود.


سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: در این دوره دفاتر استان‌ها تشکیل و فعال شد و ستادهای مراسم یکی پس از دیگری موجودیت یافتند.

 

وی با بیان اینکه در این دوره برای اولین بار ستاد دهه فجر، برنامه 5 ساله‌ای را طراحی و اجرا کرد، ادامه داد: در این دوره، جذب مدیران مجرب در دستور کارشورا قرار گرفت و ساختار تشکیلاتی جامعی برای شورا درسطح مرکز، استان و شهرستان‌ها با مشارکت متخصصان و صاحبنظران امر در نظر گرفته شد.


حجت الاسلام دانشی با بیان اینکه دوره چهارم شورا از سال 1378 آغاز و هم‌اکنون نیز ادامه دارد، گفت: بزرگترین ویژگی‌های دوره چهارم، «برنامه‌ریزی، آموزش، هماهنگی، نهادینه شدن و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌ها» است. 


وی اضافه کردتلاش های این دوره بر سه مؤلفه فعالیت‌های درون سازمانی، فعالیت های برون سازمانی و اقدامات و فعالیت‌های برنامه‌ای و راهبردی استوار است.


وی اضافه کرد: شورا در عصر رشد و پویایی خود علیرغم محدودیت‌های فراوان و تنگناهای مالی و اعتباری، خلاء مقررات و قوانین حمایتی و پشتیبانی مورد نیاز و ... پوسته حاکم برکارها را شکست و کوشید تا فضاهای جدیدی ازکار را برای خود تعریف کند.

 

تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

 

وی با اشاره به اینکه راهبرد جدید شورا در برگزاری مراسم، علاوه بر جنبه نکوداشت مراسم و تعظیم ایام‌الله، نوعی فرهنگ‌سازی و تحلیل درست رخدادها را در خود دارد، بیان کرد: پاسخگویی به نسل جوان و ابهام‌زدایی از ذهن آنان، جلوگیری از تحریف حقایق و تاریخ انقلاب، الگوسازی و اسوه‌سازی از باورها، مفاهیم و  ارزش‌های مشترک جامعه برای تواناسازی نسل جوان، به منظور خنثی کردن تهاجم فرهنگی دشمن، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در رسانه‌ها و مطبوعات و روی آوردن به تنوع در ابزارها و امکانات و توجه داشتن به گرایش‌ها و سلایق مختلف سیاسی و فکری در برنامه‌ها را می‌توان از ویژگی‌های این دوره دانست.


حجت الاسلام دانشی در ادامه به رسالت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: تبیین بیانیه در مجامع مختلف یک محور مهم و مبنایی است که در گام دوم انقلاب باید به آن پرداخته شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه دهه پنجم انقلاب با محوریت ببانیه گام دوم مقام معظم رهبری آغازشده است، اضافه کرد: شورا باید با تقویت، تعمیم و توسعه ظرفیت های خود، هم اندیشی و ایجاد اتحاد و انسجام با دستگاه های فرهنگی استان به تدوین برنامه های اجرایی تبلیغی، روشنگر، آگاهی دهنده و شور انگیز متناسب با رسالت خود و در راستای بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد.

کد خبر 1081534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha