۹۹ کانون عشایری ایلام مستعد ایجاد اشتغال و اسکان است

مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: ۹۹ کانون عشایری برای استقرار عشایر کوچرو در این استان وجود دارد که دارای منابع، امکانات و استعدادهای لازم برای ایجاد اشتغال و اسکان هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام،« فرشاد یاسمی» در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام، مهم‌ترین مطالبه عشایر را نیازسنجی و شناسایی قابلیت‌های آنها دانست و  اظهار کرد: اساس و زیربنای مطالعات جامعه عشایری، بررسی و شناخت نیازمندی‌ها و قابلیت‌های آنان است.

 

مدیرکل امور عشایری ایلام مهم‌ترین فعالیت جاری و مهم در راستای حمایت از جامعه عشایر استان را تامین سوخت‌های فسیلی ذکر کرد و گفت: علاوه بر تامین سوخت در فصل زمستان و قشلاق، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، توزیع کپسول گاز به صورت سبدی و توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر کم‌برخوردار از اقدامات انجام شده است.

 

یاسمی تصریح کرد: تامین آب شرب، نگهداری و مرمت راه‌های عشایری، بهسازی چشمه‌ها و قنوات و نیز تهیه علوفه عشایر در حین کوچ از دیگر فعالیت‌ها در راستای حمایت از عشایر است.

 

وی به همکاری دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از عشایر استان اشاره کرد و یادآور شد: هر ساله جلسه شورای عشایر به ریاست استاندار برگزار می‌شود و در این جلسه دستگاه‌هایی نظیر راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها وظایفی را در جهت حمایت از عشایر بر عهده می‌گیرند.
 

یاسمی با بیان اینکه جامعه عشایر استان ایلام با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و ۶۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۱ درصد جمعیت استان و ۵ درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهندف افزود: عشایر ایلام همچنین با پرورش یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام ۶.۵ درصد جمعیت دامی عشایر کشور را در اختیار دارند.

 

مدیرکل امور عشایری ایلام با بیان اینکه استان ایلام رتبه چهاردهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده استف گفت: پیشنهاد می شود سند جامع مراتع استان‌های زاگرس و مدیریت مراتع  تهیه شود و بر اساس آن برنامه ریزی صورت گیرد.

 

وی گفت: یکی از عمده مشکلات عشایر غیر بومی افزایش دام بالاتر از کارت چرا است که با توجه خشکسالی های استان قطعا مشکلاتی به جود خواهند آورد.

 

مدیرکل امور عشایری ایلام خاطرنشان کرد: ساماندهی  و رویکرد حفاظتی بهترین کار برای جلوگیری از دام های غیر مجاز به استان ایلام است.

 

گفتنی است، این نشست با حضور مدیران کل منابع طبیعی و امور عشایر استانهای ایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه با حضور مدیرکل فنی سازمان جنگل ها و فتاحی معاون‌ سیاسی استاندار ایلام در محل استانداری ایلام برگزار شد.

کد خبر 1081619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha