رشد ۳۵ درصدی عشایر کوچرو در دهلران

فرماندار دهلران گفت: حضور عشایر کوچرو سایر استان ها در این شهرستان سال گذشته رشد ۳۵ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، «مجید عسگری» در در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام، اظهار کرد:  این شهرستان قطب پذیرش عشایر غرب کشور از استان های کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام است.


وی به یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری شهرستان با ۱۵۰ هزار راس دام اشاره کرد و گفت: سال گذشته  رشد حضور عشایر استان در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد دارد.


فرماندار دهلران یادآور شد: ارزش تولیدات عشایر این شهرستان بیش از سه هزار میلیارد ریال است.

 

رئیس شورای عشایری دهلران  به جلسات با مدیران کل استان های کوچرو در شهرستان اشاره کرد و  افزود: برخی از مدیران کل در زمینه اجرای مصوبات کم توجهی دارند.

 

وی عدم رعایت تقویم کوچ و سقف کارت چرا با دام در منطقه، عدم ارایه آمار عشایر کوچرو، عدم اسکان در حاشیه مرز و عدم مایه کوبی و پلاک کوبی از مشکلات عشایر کوچرو برشمرد و تصریح کرد: با توجه به پذیرش عشایر از چهار استان در این شهرستان نیاز است استان ایلام و شهرستان دهلران بصورت ویژه در اعتبارات سازمان امور عشایر دیده شود.

 

فرماندار دهلران افزود: باید سازه کاری دیده شود که حداقل تا سال ۱۴۰۲ عشایر استانهای همجوار  به شهرستان دهلران کوچ نداشته باشند وعشایر مهمان جلوگیری شود.

 

عسگری با بیان اینکه چرای بیش از حد از مراتع دهلران نگران کننده است وباید در این راستا چاره اندیشی ومدیریت چرا  در دستور کار قرار بگیرد، خاطرنشان کرد:  حضور عشایر مهمان باعث مشکلات فروانی در شهرستان می شود و باید ارادت کل پتی باشند و مشکلات به حداقل برسد.

 

فرماندار دهلران گفت: باتوجه به شرایط کرونا بحث واکسینه عشاير  از استانهای مبدا باید توجه جدی شود.

کد خبر 1081690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha