مدیریت مراتع و عشایر کوچرو در ایلام ضروری است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام گفت: ساماندهی و مدیریت مراتع ایلام در دستور کار دستگاه های اجرایی استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، «الیاس فتاحی» در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام، اظهار کرد: اقداماتی که در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در استان ایلام انجام گرفته بی نظیر و قابل تقدیر است.

 

وی گفت: در ایلام در بحث منابع طبیعی و جنگل کاری و آبخیزداری تحولات بسیار خوبی انجام شده، در ایلام هزاران هکتار جنگل وجود دارد که در چند سال اخیر ایجاد شده است.

 

معاون استاندار ایلام افزود: سیل زمانی در استانی ایلام یکی از تهدیدات اصلی بود و امروز در زمینه آبخیزداری به الگو تبدیل شده است.

 

فتاحی یادآور شد: حفظ آب و خاک در گرو پوشش گیاهی در سطح منابع طبیعی است و این اساس توسعه است، اگر به کشاورزی هم فکر کنیم بدون توجه به منابع طبیعی، کشاورزی پایدار نخواهد بود.

 

وی تصریح کرد: اگر جامعه محلی و همیاران طبیعت پای کار نیایند کار دولتی موفق نخواهد شد و در ایلام همیاران بسیاری زیادی وجود دارد که سرآمد جهانی هستند.

 

فتاحی با اشاره به اینکه ساماندهی و مدیریت مراتع در دستور کار است، افزود: در بحث زمان کوچ، حفظ پوشش گیاهی و مراتع استان بسیار مهم است و باید حفظ مراتع را مد نظر داشته باشیم.

 

معاون استاندار ایلام اضافه کرد: باید آموزش و ترویج را در بین مرتع داران، دامداران و بهره برداران در اولویت قرار دهیم.

 

وی گفت: بحث حقوقی استفاده عشایر کوچ رو از مراتع باید مد نظر باشد، همه عشایر سه ماه زودتر از موعد مقرر وارد مناطق گرمسیری می‌شوند که باید مدیریت شود.

 

فتاحی تصریح کرد: استان‌های همجوار همچون خوزستان، کرمانشاه و لرستان در خصوص کوچ عشایر هماهنگی‌هایی داشته باشند و برای رفع مشکلات و اقدامات موثر در بحث حضور زودهنگام عشایر در مناطق عشایری در مناطق گرمسیری جلساتی برگزار شود و برنامه ریزی برای رفع مشکلات جامعه‌ی عشایری را داشته باشیم

کد خبر 1081771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha