دستگاه قضایی از تولیدکنندگانی که زمینه اشتغال زندانیان را فراهم کنند حمایت می کند

قاسمی گفت: قطع یقین تولیدکنندگانی که زمینه اشتغال مددجویان را در واحدهای صنعتی خود فراهم کنند و به میدان بیایند، مورد حمایت دستگاه قضایی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، «محمد قاسمی» در نشست هم‌ اندیشی ایجاد مراکز اشتغال دائم زندانیان بیان کرد: بحث حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان از اهمیت بالایی برخوردار است و ضرورت این امر روشن است، زیرا عدم اشتغال، بیكاری و نیازهای مادی از عمده ‌ترین دلایل وقوع جرم در جامعه و بازگشت مجرم به زندان است.

 

دادستان قزوین ادامه داد: بنابراین این موضوع در نشست های مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد و همچنین از مهم ‌ترین برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان ‌ها باشد و در این خصوص باید برنامه‌ ریزی های لازم صورت گیرد.

 

وی افزود: تأمین اشتغال موجب کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی خواهد شد و در بحث مددجویان هم اشتغال پایدار می تواند موجب کاهش نرخ بازگشت به زندان شود و باید تلاش کنیم دوران تحمل حبس برای فرد مددجو با حرفه‌ آموزی و تأمین اشتغال در آینده همراه باشد و آموزش مهارت در زندانمی تواند زمینه داشتن شغل و توانمندسازی اقتصادی فرد را پس از تحمل دوران حبس فراهم سازد.

 

قاسمی در ادامه افزود: اگر فرد زندانی را بدون هیچ آموزش و تحولی دوباره به جامعه برگردانیم، دور باطل در اصول مدیریت مددجویان خواهد بود، به همین خاطر زندان ها باید به آموزشگاه نیکی ها تبدیل شوند و اصلاح مجرم قطع یقین با توانمندسازی او محقق خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: عدم اشتغال یکی از زمینه های بازگشت مجرمان به زندان است و از این حیث هزینه های سنگینی از بیت المال صرف نگهداری مددجویان در زندان ها می شود و اگر بتوان با حرفه ‌آموزی و توانمندسازی، بسترهای اشتغال آنها فراهم شود، ضمن اصلاح مجرم، در هزینه ‌کرد بیت‌المال هم صرفه‌جویی خواهد شد.

 

دادستان قزوین گفت: تاکنون در این خصوص اقدامات خوبی در استان صورت گرفته، اما کافی نیست و باید از ظرفیت های موجود به صورت حداکثری بهره برد و البته موضوع حرفه ‌آموزی در صدور احکام باید مورد توجه قضات محترم در تعیین مجازات های جایگزین قرار گیرد و نقش قضات در این حوزه محوری است.

 

وی اعلام کرد: استان قزوین با توجه به صنعتی و کشاورزی بودن، از بسترهای لازم برای اشتغال زندانیان برخوردار است و باید از تمامی ظرفیت های این بخش به خوبی استفاده شود و قطع یقین تولیدکنندگانی که زمینه اشتغال مددجویان را در واحدهای صنعتی خود فراهم کنند و به میدان بیایند، مورد حمایت دستگاه قضایی قرار خواهند گرفت.

 

قاسمی با بیان اینکه ایجاد کارگاه های ویژه اشتغال زندانیان در استان ضروری است، اظهار کرد: با ایجاد کارگاه های ویژه اشتغال مددجویان می توان به خوبی از ظرفیت نیروی انسانی زندان ها با توجه به شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها، در مسیر رونق و جهش تولید بهره برد و همچنین زمینه بازگشت آنها به زندان را تا حد چشمگیری کاهش داد.

 

وی خاطر نشان کرد: یکی از سیاست های کلی قوه قضائیه که در سند تحول قضایی هم به آن تاکیده شده، بحث اصلاح مجرمین بوده که با ایجاد اشتغال پایدار، امکان‌پذیر است و اگر بخواهیم مجرم در مسیر اصلاح قرار گیرد، باید زمینه ارتکاب جرائم در جامعه کاهش یابد و قطع یقین تأمین معیشت مهمترین راهکار برای اصلاح مجرمان است و زندان نباید فقط محل نگهداری مجرم باشد، بلکه باید محل اصلاح و تربیت وی باشد و با حرفه‌ آموزی، توانمند سازی صورت گیرد.

 

دادستان قزوین اضافه کرد: با حبس یک فرد، فقط او مجازات نمی شود، بلکه خانواده وی هم دچار مشکلات و آسیب های مختلف اجتماعی می شوند و گاهی بنیان خانواده به سمت فروپاشی می رود، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که فرد مجرم ضمن مجازات بتواند با آسیب های اجتماعی که خانواده او را مورد تهدید قرار می دهد، مقابله کند و با اشتغال زندانی، بخشی از هزینه زندگی خانواده وی تأمین شده و این آسیب، درمان می ‌شود و تأمین اشتغال زندانیان نوعی اقدام پیشگیرانه محسوب می شود و اگر در این حوزه به خوبی عمل نشود، باید در آینده برخورد سلبی صورت گیرد که این شیوه آسیب های خاص خود را دارد.

 

وی یادآور شد: آموزش زندانیان در حوزه مهارت ‌های فنی بهترین راهکار برای کاهش بازگشت مجرم به زندان و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و در این خصوص دستگاه قضایی استان از تمامی ظرفیت ‌های قانونی استفاده خواهد کرد و انتظار این است سایر دستگاه ها و نهاد ها به خصوص حوزه صنعت و تولید هم با روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی به میدان بیایند، زیرا آسیب های اجتماعی در آینده گریبان‌گیر همه جامعه خواهد بود.

 

کد خبر 1081834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha