ارتباطات زمینه‌ساز انتقال ارزش‌های فرهنگی

ارتباطات یکی از ابزار انتقال فرهنگ است و با گستردگی تکنولوژی‌های روز و امکانات ارتباطی می‌توان برای انتقال ارزش‌های فرهنگی و ترویج و تقویت آن قدم برداشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، رشد روزافزون تکنولوژی زمینه دستیابی بیشتر به منابع اطلاعاتی را فراهم کرده و قطعا داشتن اطلاعات غنی فرد یا جامعه را دارای پویایی و تحرک سریعتر و معقول‌تری خواهد کرد و قطعا به دلیل نقش مهمی که ارتباطات در تسهیل تبادل نظر و تعامل بین مردم و انتقال اطلاعات و دانش دارد میتواند بر توسعه نیز تاثیر شگرفی داشته باشد.

 

افروختن آتش و ایجاد دود بر فراز کوهها و یا نواختن طبل و قاصدان پیاده یا سواره از ابتدایی‌ترین اشکال برقراری ارتباط و ارسال پیام بوده است، اما از سال ۱۸۴۰ که الفبای مورسی تلگراف مورد استفاده قرار گرفت پیشرفت تکنولوژی مخابرات سرعت یافت بطوریکه امروزه مخابرات بعنوان سریعترین روش شناخته شده انتقال اطلاعات مهم و بنا بر تعبیری متضمن غنای فکری جوامع و تسریع کننده آهنگ پیشرفت در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش ارزشمند و والایی را نصیب خود ساخته است.

 

با این اوصاف توسعه و گسترش تکنولوژی مخابرات از جمله عوامل مهم پیشرفت و ترقی آنها به شمار می‌رود و شرکت مخابرات استان کردستان نیز به منظور گسترش و سهولت برقراری ارتباط میان مردم امروزه با استفاده از تجهیزات به روز و مدرن زمینه‌ساز برقراری ارتباط در مناطق شهری و حتی روستاهای استان شده است.

 

تحقق 148 درصدي برنامه‌هاي تلفن ثابت در كردستان

 

مدير مخابرات منطقه كردستان با اشاره به اینکه مخابرات در حوزه تلفن ثابت، همراه اول و اینترنت به مشترکان خود خدمات ارائه می‌‌دهد، تصریح کرد: از آنجايي كه تلفن ثابت به عنوان اولين محصول مخابراتي همچنان مورد استقبال و استفاده مشتريان قرار دارد، مخابرات نيز در راستاي ارتقاي ظرفيت‌هاي آن تلاش مي كند كه تحقق ١٤٨ درصدي اهداف اين شاخص ازابتداي سال جاري تاكنون مويد اين مهم است.

 

حکمت با اشاره به اقدامات انجام شده در روستاها به توسعه خدمات تلفن ثابت در روستاهاي استان اشاره و اضافه كرد: از آنجاييكه با هدف بهره‌مندي روستانشينان از خدمات مخابراتي هيچ تلاشي را دريغ نورزيده‌ايم براساس برنامه تدوين شده براي تجهيز روستاها به امكانات مخابراتي سرمايه‌گذاري‌هاي مناسبي صورت گرفته است.

 

وی بیان کرد: هم اكنون ٥٩٤ هزار و ٦٠ شماره تلفن ثابت منصوبه در استان موجود است كه تعداد ٥٠٩ هزار و ٨٥٨ شماره آن مشغول بكار است.

 

وی با اشاره به نياز روز افزونِ مشتريان به بسترها و سرويس‌هاي مبتني بر ديتا گفت: در حال حاضر بيش از ١٢٦ هزار و ١٦٤ مشترك از خدمات ASDL مخابرات بهره مند هستند و تعداد روستاهاي تحت پوشش سرويس ADSL در استان نیز ٥٤8 مورد است.

 

مدیر مخابرات منطقه کردستان اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شماره تلفن همراه اعتباری و دائمی با ضریب نفوذ ۱۳۷ درصد در کردستان مشغول بکار بوده و تعداد ۹۳۸ روستا نیز تحت پوشش خدمات تلفن همراه اول مخابرات است.

 

حکمت با بیان اینکه از سال‌های ورود اولین سیم کارت همراه اول تا‌کنون اقدامات چشمگیری برای توسعه و ارتقای زیر ساخت‌ها و نصب و راه‌اندازی تجهیزات لازم صورت گرفته است، اظهارکرد: در چند سال اخیر پروژه‌های مختلفی در این راستا بر اساس استانداردهای جهانی در سطح استان اجرا شده است که نتیجه آن افزایش تعداد چشمگیر مشتریان تلفن همراه اول در کردستان است و با استقبال بیش از پیش شهروندان کردستان از خدمات و سرویس‌های متنوع تلفن همراه شاهد رشد 96 درصدی ضریب نفوذ آن در استان بوده‌ایم.

 

تمامی روستاهای منطقه جهانی هورامان دارای امکانات مخابراتی هستند

 

در روزهای اخیر رویداد خوشایند و مبارکی در استان کردستان اتفاق افتاد و منطقه هورامان به ثبت جهانی رسید. با توجه به اهمیت این منطقه به لحاظ بافت تاریخی و گردشگری شرکت مخابرات کردستان نیز از پوشش 100 درصدی روستاهای محدوده ثبت جهانی هورامان خبر داد و گفت: تمامی روستاهای منطقه جهانی هورامان دارای امکانات مخابراتی هستند.

 

به گفته مدیرمخابرات منطقه کردستان ثبت منظر فرهنگی هورامان در لیست یونسکو بعنوان یک دهکده جهانی امری مهم و افتخارآمیز برای استان است که باتوجه به این رویداد بزرگ نظر گردشگران بین‌المللی بیش از پیش جلب می‌شود و قطعا در طول سال شاهد مهمان‌های فراوانی خواهیم بود.

 

حکمت ضمن تبریکِ ثبت جهانی منطقه هورامان به مردم استان افزود: امیدوارم این رخداد مبارک توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره را بیش از پیش برای منطقه فراهم آورد.

 

وی با اشاره به اینکه مخابرات منطقه در این سالها خدمات ارتباطی خوبی را در این منطقه بکر ارائه کرده است، گفت: روستاهای منطقه سروآباد که در ثبت جهانی مد نظر است ،به طور ۱۰۰ درصدی داری پوشش ارتباطی هستند.

 

حکمت با بیان اینکه ورود گردشگران به محدوده ذکر شده نیاز روزافزون مشتریان به خدمات مخابراتی را بیش از گذشته به دنبال دارد افزود: مخابرات منطقه کردستان بر اساس استراتژی‌های کاری، برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده را در راستای انجام پروژه‌های توسعه‌ایی و ایجاد زیرساخت‌های جدید تدوین کرده است که در صورت نیاز نسبت به اجرای آنها اقدام خواهد کرد.

 

مدیر مخابرات منطقه کردستان با اعلام این مهم که منطقه بکر و دیدنی هورامان دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری چشم‌نوازی است و به واسطه توپوگرافی جفرافیایی مختص به خود نسبت به سایر نقاط استان متفاوت است، تصریح کرد: بر همین اساس از ساکنین محدوده یاد شده به عنوان یاریگران مجموعه مخابرات، خواستار همکاری و تعامل در نگهداری از سیستم‌ها و امکانات مخابراتی نصب شده در این نقاط هستم.

 

حکمت اعلام کرد: بالغ بر ۳۸ روستا از این منطقه دارای تلفن ثابت،۱۹ روستا wll و یک روستا نیز بصورت ماهوره‌ای و ۳۰ روستا دارای  adslخانگی هستند.

 

وی با اعلام رشد 100 درصدی میزان ارتقا، نصب و راه‌اندازی سایت‌های دارای تکنولوژی تری جی و فورجی نسبت به چند سال اخیر یادآور شد: هم‌اکنون مشتریان همراه اول دراستان نیز ازمزایای تعداد 390 سایت دارای تکنولوژی تری جی و 568 سایت دارای تکنولوژی فورجی در استان بهره می‌برند. 

 

روستاها به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در خودکفایی کشور و توسعه همه جانبه آن دارند نیازمند توسعه و پیشرفت است که ارتقای امکانات ارتباطی مخابرات در مناطق روستایی یکی از نیازهای توسعه و پویایی روستاها به شمار می‌رود و مخابرات منطقه کردستان نیز با در پیش گرفتن این مولفه اثرگذار زمینه سهولت در ارتباط را برای روستائیان استان فراهم کرده است تا براین اساس شاهد انتقال فرهنگ‌ها نیز باشیم.

کد خبر 1082012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha