رمزارزها ظرفیت بسیار بالایی از برق کشور را مصرف می‌کنند

حسنوند گفت: در موضوع رمزارزها، ساده‌انگاری در کشور صورت گرفت و دولت مجوز‌هایی را داد ولی کمیسیون انرژی و مجلس معتقد هستند در حال حاضر هرگونه فعالیت رمزارز‌ها باید متوقف شود چرا که ظرفیت بسیار بالایی از برق کشور را مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اندیمشک، «فریدون حسنوند» با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما که با موضوع جزئیات مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار شد اظهار کرد: بنا بر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب باید پس از تنفیذ حکم خود، در مجلس حاضر شود و در حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون اساسی مقرر شده در صورتی که شرایط رئیس جمهور منتخب در طول دوران ریاست جمهوری وی سلب شود، مجلس و دیوان عالی کشور می‌توانند رئیس جمهور را از سمتی که دارد عزل کنند، به همین علت، این سوگند در حضور نمایندگان مجلس و رئیس قوه قضائیه یاد می‌شود.

 

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مسیر دولت سیزدهم معقول و منطقی و با رعایت تعامل و استقلال قوا باشد اذعان کرد: تاکنون به طور غیررسمی، جلسه مشترکی بین رؤسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی با حضور ریاست جمهوری برگزار و درباره اولویت‌های کمیسیون‌ها بحث شده که هر کمیسیون اولویت‌های خود را در حوزه‌های تخصصی اعلام کرد و حجت‌الاسلام رئیسی درباره آن مسائل اظهار نظر‌هایی داشت و اولویت‌ها به صورت مکتوب به ریاست جمهوری تحویل داده شد تا با تشکیل کمیته مشترک، پیگیری شود.

 

حسنوند تصریح کرد: به صورت غیررسمی تقریبا برخی از رؤسای کمیسیون‌ها در جریان گزینه‌های احتمالی کابینه پیشنهادی دولت هستند، اما کابینه هنوز نهایی نشده و با توجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند در ابتدا قرار بود پنجشنبه همزمان با مراسم تحلیف اعضای کابینه معرفی شوند، اما ظاهرا به علت اینکه هنوز در مورد برخی از آنها توافق نشده به نظر می‌رسد این کار یکشنبه انجام شود و ما نیز آماده بودیم بلافاصله پس از مراسم تحلیف، جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دستور کار قرار دهیم.

 

وی با اشاره به تغییرات آئین‌نامه عنوان کرد: کمیسیون باید در حوزه صلاحیت‌های فردی و عمومی و صلاحیت‌های برنامه‌ای وزرای پیشنهادی اظهار نظر کند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس و دولت، برگزیدگان ملت هستند بیان کرد: نگاه مجلس در رای اعتماد به کابینه، نگاه تقابل نخواهد بود بلکه به واسطه احترام به رای مردم و هم حمایت و پشتیبانی و تقویت دولت قطعا نگاه تعامل است.

 

وی با بیان اينکه نگاه مجلس، تعامل، همراهی و هم‌افزایی است اضافه کرد: در جایی تعارض و تقابل پیدا خواهیم کرد که منافع و امنیت ملی و مصالح عمومی مردم نادیده گرفته شود یا قانون، نقض و استنکاف شود.

 

حسنوند به برگزاری جلسات درباره مشکلات برق و آب کشور اشاره کرد و ادامه داد: گزارشی در این خصوص به صحن علنی مجلس ارائه شده که بر مبنای آن پیشنهاد شده از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده شود تا در تامین برق و آب و گاز دچار مشکل نشویم.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات مجوز ساخت نیروگاه به بخش خصوصی در صنایع داده شده است ابراز کرد: پیش‌بینی شده تا در مدت سه سال، همه صنایع بزرگ مانند فولاد، پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان و آلومینیوم از درآمد‌ها و سود‌های داخلی خود، نیروگاه بسازند و به آنها تسهیلاتی داده می‌شود که در زمان غیر پیک، برق را صادر کنند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اینکه در بحث انرژی‌های تجدید پذیر، مجوز‌هایی صادر شد خاطر نشان کرد: در بودجه امسال، ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای وزارت نیرو فقط در تبصره ۱۵ پیش‌بینی شده که اگر محقق شود، بخشی از مشکلات این وزارت در حوزه تولید و تلفات رفع می‌شود و همچنین تلفات ما ۱۲ درصد و از میانگین جهانی بالاتر است که اگر پنج درصد از آن را کاهش دهیم، یعنی ۶ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را احداث کردیم.

 

وی تاکید کرد: معتقد هستیم رمزارز‌ها بیش از پنج‌هزار مگاوات برق در کشورمان مصرف کردند که بیشتر آنها غیرمجاز هستند و در این راستا با برخی از دستگاه‌ها اختلاف نظر داریم اما دستگاه‌های امنیتی نظر ما را تایید می‌کنند و باید بدانیم اگر رمزارز‌ها در زمستان مدیریت نشوند، حتما کاهش تولید خواهیم داشت.

 

حسنوند در پاسخ به این سوال که آیا خاموشی‌ها قابل اجتناب بودند گفت: گرمای زودرس، افزایش دما و کاهش بارندگی اتفاق افتاد اما در گزارش اعلام کردیم که این امکان وجود داشت که در زمستان، نیروگاه‌های برقابی ما استراحت کنند و تعمیر اساسی شوند و سپس در زمان اوج مصرف، به فعالیت بپردازند.

 

وی بیان کرد: در موضوع رمزارزها، ساده انگاری در کشور صورت گرفت و دولت مجوز‌هایی را داد ولی کمیسیون انرژی و مجلس معتقد هستند در حال حاضر هر گونه فعالیت رمزارز‌ها باید متوقف شود چرا که ظرفیت بسیار بالایی از برق کشور را مصرف می‌کنند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرماندهی واحد در موضوع تولید و توزیع، کمرنگ بود و مدیریت رسانه‌ای واحد برای اطلاع‌رسانی وجود نداشت یاد آور شد: بخش زیادی از خاموشی‌ها و کمبود برق، قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود و امکان مدیریت وجود داشت و مجموعه متولی برق هم زحمت زیادی کشید اما در هم‌افزایی سایر وزارتخانه‌ها کم‌لطفی شد.

 

کد خبر 1082242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha