رونق کشاورزی کردستان مستلزم تامین آب

استان کردستان با داشتن زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و نیروهای توانمند در این عرصه می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی دست یابد که تحقق این مهم نیز مستلزم توجه به تامین آب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، کشاورزی یکی از فرصت‌های شغلی مهم و موثر برای توسعه و رونق اقتصادی است و استان کردستان نیز با داشتن زمین‌های کشاورزی و باغات مختلف و همچنین نیروهای توانمند در این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این اهداف باشد.

 

یکی از مولفه‌های اثرگذار برای رونق کشاورزی توجه به بحث آب و تامین آن است، از آنجا که تنها ۱۰ درصد اراضی کشاورزی کردستان آبی است با پیگیری‌هایی که در استان انجام شده در سال ۹۸ مجوز تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دریافت شد که در صورت اجرای کامل این پروژه اراضی آبی کردستان به ۲۴ درصد خواهد رسید.

 


آغاز عملیات پروژه انتقال آب سد سیازاخ به شهرهای بیجار و یاسوکند یکی از رویدادهای اثرگذاری است که در راستای رونق کشاورزی در استان اتفاق افتاد.

 


توسعە کردستان بە بخش کشاورزی گرە خوردە است

 

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهرهای بیجار و یاسوکند حسن آباد از سد سیازاخ، توسعه کردستان را وابستە بە بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در چهار سال گذشتە یکی از دغدغە‌های اصلی مدیریت استان تامین آب پایدار برای بخش شرب و کشاورزی بودە است.

 


وی با بیان اینکه ۱۰ درصد اراضی کردستان آبی است و با دریافت تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار میزان اراضی آبی استان به ۲۴ درصد می‌رسد، افزود: ۱۶ هزار و  ٨۰۰ هکتار از این میزان اجرایی و حدود شش هزار هکتار آن در دو هفته گذشته به بهره‌برداری رسید.

 

مرادنیا عنوان کرد: اعتقاد دارم که توسعه کردستان به بخش کشاورزی گره خورده است ولی در سنوات گذشته به موضوع آب بی‌توجهی شده است.

 

استاندار کردستان با بیان اینکە علیرغم وجود منابع سرشار آب شهرهای استان از جمله سنندج، قروه و دهگلان، بیجار وحسن آباد یاسوکند با کمبود آب شرب پایدار مواجه هستند، گفت: با مساعدت رئیس جمهور، سازمان برنامە و بودجە و همت موجود در استان برای آبرسانی بە شهرهای استان در قانون بودجە ردیف ایجاد شد.

 

مرادنیا عنوان کرد: آب سد آزاد بە سد قوچم دهگلان رسیدە و تا پایان سال از سد آزاد بە تصفیە خانە سنندج نیز آبرسانی صورت خواهد گرفت.

 

وی یادآوری کرد: از شهرهای استان تنها بیجار و یاسوکند حسن آباد ماندە بود کە عملیات اجرایی آبرسانی از سد سیازاخ آغاز شد و از سد سیازاخ علاوه بر تامین آب شرب دو شهرستان بیجار و یاسوکند حسن آباد، آب ۱۳۰ روستا  و بخش صنعت نیز تامین می‌شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد: طبق توافقات انجام شدە با قرارگاە سازندگی خاتم الانبیا این پروژە در کمترین زمان بە اتمام برسد.

 

مرادنیا اضافە کرد: برای اتمام این طرح ۱۴۲ کیلومتر لولە گذاری انجام میشود و برای اتمام آن بە نرخ امروز یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

 

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود بە پروژە پتروشیمی بعثت در این شهرستان نیز اشارە کرد و گفت: این پروژە نیازمند ۷۵۰ میلیون یورو اعتبار است کە امیدواریم با بهبود اقتصاد کشور عملیات اجرایی این طرح نیز شروع شود.

 

صد درصد آب شرب و صنعت بیجار صرفا از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اعلام کرد: پروژه انتقال آب سدسیازاخ به شهرهای بیجار و  یاسوکند برای آبرسانی به شهرهای بیجار و یاسوکند و ۱۳۰ روستای این شهرستان انجام شده است.

 


آرش آریانژاد عنوان کرد: اجرای ۲۳ کیلومتر که برای فاز اول، امسال در این پروژه اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۵۳ میلیارد از  اعتبارات طرح تملک‌دارایی و مابقی ( 30 میلیارد تومان) از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اختصاص داده شده است.

 

وی گفت: امید است با توجه به پیگری‌هایی که مجدانه در حال انجام است به زودی شاهد انعقاد قرارداد فاز دوم این پروژه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا باشیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان ابراز امیدواری کرد به زودی بتوانیم از محل ماده 56 اعتبار مناسبی برای اجرای فاز دوم طرح انتقال آب از سد سیازاخ به بیجار و حسن آباد و 130 روستا مصوب کرده و فاز دوم را آغاز و به بهره‌برداری برسانیم.

 

آریانژاد با بیان اینکه هدف ما این است که این پروژه و اجرای آن بازه زمانی طولانی را سپری نکند، گفت: در اهمیت این پروژه همین بس که در حال حاضر صد درصد آب شرب بیجار و صد درصد آب صنعت بیجار صرفا از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

 

وی اضافه کرد: آب‌های زیرزمینی که باید به عنوان منابع استراتژیک مورد بهره‌برداری قرار بگیرند ما در حال استفاده از آنها هستیم اما با بهره‌برداری از اینگونه طرح‌های آبرسانی تأمین آب پایدار و سالم در شرب و تأمین آب پایدار در صنعت اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 1082268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha