از تماشای بازیهای کشتی آزاد المپیک تا احسنت احسنت  گفتن نمایندگان هنگام سخنرانی رئیس جمهور

مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیزدهم طبق اعلام قبلی راس ساعت ۱۷ امروز پنج شنبه ۱۴مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیزدهم طبق اعلام قبلی راس ساعت ۱۷ امروز پنج شنبه ۱۴مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.  ۱۷۰خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی در لابی منتهی به جایگاه خبرنگاران و مهمانان حضور داشتند که در حد فاصل تا شروع مراسم از مانیتورها بازیهای کشتی آزاد المپیک پکن را تماشا کردند.

 

راس ساعت ۱۶:۳۰ در صحن باز شد و خبرنگاران و عکاسان وارد صحن شدند و در محل مورد نظرمستقر شدند. گروه موزیک ارتش در جایگاه مهمانان برای نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران مستقر بودند.

 

در صحن علنی و در دو طرف صحن پرچم کشورهای  مهمان در مراسم  مستقر شده بود. جایگاه هیات رئیسه  با گل های به سه رنگ سفید ،سبز و قرمز که نمادی از پرچم جمهوری اسلامی ایران بود تزیین شده بود. مهمانان خارجی و مقامات داخلی و خارجی وارد سالن می شدند و مورد استقبال نمایندگان قرار می گرفت و جالب اینجا بود که هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی شد و فقط حضار حاضردر جلسه ماسک زده بودند.

 

حسنیعلی حاجی دلیگانی با حضور پشت تریبون  چندین بار از نمایندگان و مهمانان خواست که با حضور بروی صندلی هایشان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. گروه تواشیح و سرود نیز تا حد فاصل شروع مراسم به اجرای برنامه پرداختند.

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در در ورودی به صحن مجلس از مهمانان استقبال می کرد و از بلندپایه ترین مهمانان خارجی جلسه امروز حضور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و برهم صالح نخست وزیر عراق در این مراسم در کنار بیش از ۱۱۰ مهمان دیگر از سایر کشورها بود.

 

حجت الاسلام روحانی رئیس دولتهای یازدهم و دوازدهم و محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه به اتفاق اسحاق جهانگیری معاون اول با هم به صحن مجلس وارد شدند و غایبان بزرگ مراسم امروز علی لاریجانی، آیت الله صادق آملی لاریجانی، محمود احمدی نژاد بودند.

 

آیت الله رئیسی با مشایعت محمدباقر قالیباف وراد صحن مجلس شود و مراسم راس ساعت ۱۷:۲۰ و با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

حسنیعلی حاجی دلیگانی دستور جلسه امروز را قرائت کرد و پس از قرائت آیاتی از کلام الله قرآن کریم محمدباقر قالیباف ضمن عرض خوشامدگویی به مهمانان در سخنانی گفت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همة ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوۀ مجریه است؛  امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد؛ در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همۀ ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را  بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم  اعلام می‌نماید.  مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور  و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است.

 

 

پس از سخنان رئیس مجلس، حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه  با دعوت رئیس مجلس پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: مردم با انتخاب خود قدرت و مسئولیت بزرگی را به دوش رئیس جمهور می‌گذارند؛ رئیس جمهور طبق قانون اساسی عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام معظم رهبری است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه به جز در اموری که به رهبری مربوط می‌شود را برعهده دارد.

 

 

پس از سخنرانی رئیس قوه قضائیه، آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به دعوت رئیس مجلس برای ادای سوگند پشت تریبون قرار گرفت. طبق قانون اساسی باید هنگام ادای سوگند رئیس قوه قضاییه در کنار رئیس جمهور حضور داشته باشد که حجت الاسلام محسنی اژه ای در کنار رئیس جمهور برای انجام مراسم تحلیف حضور داشت.

 

آیت الله رئیسی پس از ادای سوگند، متن سوگندنامه را به رئیس قوه قضاییه تحویل داد که وی پس از امضا آن را تقدیم آیت الله جنتی کرد و پس از امضا دبیر شورای نگهبان این متن به امضا رئیس مجلس شورای اسلامی رسید و رسما آیت الله رئیسی فعالیت خود به عنوان رئیس دولت سیزدهم را آغاز کرد.

آیت الله رئیسی در سخنانی پس از انجام مراسم سوگند گفت: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رساند،  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.

 

وی تاکید کرد: اینک در چهاردهم مرداد 1400 بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار به آرمان های والایی سوگند وفاداری یاد کند که 40 سال پیش توسط امام بزرگوار به ثمر نشست، مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند.

 

حجت الاسلام رئیسی بیان کرد: اراده مردم قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت، پیشرفت، آزادی و عزت است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ ساز و به رهبری امام عظیم الشان متحول شد و مردم به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر اسارت زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد.

 

سخنرانی رئیس جمهور با احسنت احسنت گفتن نمایندگان همراه بود. پس از سخنان رئیس جمهور ،محمدباقر قالیباف در سخنان پایانی خود گفت: لیست کلابینه سیزدهم دراوایل هفته آتی و قبل از پایان موعد مقرر دراختیار مجلس قرار می گیرد.مجلس برای بررسی صلاحیت کابینه پینشهادی اگر لازم باشد تا سه شفیت نیز جلسه خواهد داشت.

جلسه بعدی مجلس روز یکشنبه ۱۷مرداد اعلام شد. مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیزدهم راس ساعت ۱۸:۲۰ به پایان رسید.

 

کد خبر 1082344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha