ویژه برنامه های محرم رادیو فرهنگ/از برپایی تکیه چارسوق تا روایت رستاخیز

شبکه‌ رادیویی فرهنگ با برنامه های مختلف شامل پخش مرثیه سرایی و مداحی های اهل بیت(ع)، دعوت از کارشناسان مذهبی و تدارک ویژه برنامه های مناسبتی و... عزاداران حسینی را همراهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از رادیو فرهنگ، «با نوای کربلا» بزنامه ای ۳۰ دقیقه‌های شامل مداحی و مراثی محرمی از مادحین بنام کشور است که از اول تا دوازدهم محرم هرشب ساعت ,۱۲ تا ۱۲:۳۰ بامداد روانه آنتن می شود

برنامه «با کاروان» در ۳۰ قسمت هرروز ساعت ۲ بامداد از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ با موضوع بررسی و روایت سیر تاریخی حرکت کاروان امام حسین علیه السلام و یارانشان از مدینه به کربلا پخش می شود.
ادبیات عاشورایی، از غنی ترین و حماسی ترین ذخایر فکری و احساسی شیعی است و برخی از شاعران نیز تمام شهرت خود را مدیون همین ذخیره فکری - احساسی شیعی هستند که مشخص‌ترین و نام آشناترین‌ آنها محتشم کاشانی و ترکیب‌بند درخشان «باز این چه شورش است...» است بر همین اساس برنامه محتشم نامه به معرفی شعر عاشورایی و آئینی ایران با نگاهی آسیب شناسی به این موضوع پرداخته است، مهدی امین فروغی به عنوان کارشناس در برنامه «محتشم‌نامه» حضور دارد که خود نویسنده وپژوهشگر کتابی با عنوان «محتشم‌نامه» است. در این برنامه که ساعت ۱۲:۴۵ بامداد پخش می شود سعی شده تا نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدارشان همه ساله با شاعران و مداحان دارد گوشزد کند و آن نکات با حضور شاعران و برجستگان و مداحان آئینی کشور تجلی پیدا کند.
عقل سرخ» هم هر روز ساعت۴ صبح و ۲۱:۳۰ ویژه چهارده سخنرانی در خصوص مکتب امام حسین(ع) از۱۴ شخصیت فرهنگی و دینی در ۱۴ قسمت پخش می شود
گروه تاریخ و اندیشه به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ویژه برنامه‌ «غزل های بارانی» را نیز تولید کرده که از اول تا دوازدهم محرم در قالب نمایش آیین ها و آداب و رسوم کمتر شناخته شده ی ایران در مراسم های عزاداری دهه محرم. در ۱۲ قسمت ۱۵ دقیقه ای ساعت‌۷:۱۵ پخش می شود .این برنامه نمایشی عاشقانه های اقوام مختلف ایران زمین برای سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) و یاران ایشان را بیان می کند و ارسلان جولایی ،فاطمه شاه حسینی ،سهیلا خدادادی و فاطمه محمدیان فر بازیگران و صدا پیشگانی هستند که در اجرای نمایش های برنامه ایفای نقش می کنند
ویژه برنامه «روایت رستاخیز » نیز از گروه تاریخ واندیشه رادیو فرهنگ است که در خیمه های روایت عاشقان تعزیه ، صله برای شاعر شعرهای عاشورایی از سنایی به بعد،
رقعه ای بر یک واقعه ، بیعت نامه و خطبه خوان عاشق (کارشناسی) از اول محرم در ۱۲ قسمت ساعت ۱۲:۳۰ روانه آنتن می شود
فاطمه ترسا تهیه کننده این برنامه است و راضیه گردکاهد گوبندگی آن‌را برعهده دارد امیر نوری روایتگر خیمه عاشقان وراوی تعزیه است و محمود حبیبی کسبی خیمه شعر را اجرا می کند و خیمه خطبه خوان عاشق کارشناسان مذهبی درباره ابعاد مختلف واقعه عاشورا می گویند
از دیگر ویژه برنامه های تولیدی رادیو فرهنگ برای محرم « هم قدم با کاروان نینوا » است که ساعت ۱۴ از زبان بانوان حاضر در کربلا و واقعه روز عاشورا از زاویه نگاه هر کدام هرروز ماجرای محرم ۶۱ هجری روایت می شود .
گروه ادب وهنر رادیو فرهنگ هر روز در دهه اول محرم برنامه «تکیه چارسوق» را با محوریت مجلس های تعزیه خوانی سوگواری امام حسین (ع) و یارانش پخش می‌کند.
این برنامه هر روز از ساعت ۱۷ یکی از مجلس های تعزیه خوانی سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفایش را پخش می‌کند.
مجلس شهادت حربن ریاحی، مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع)، طفلان زینب (س)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)، تعزیه روز عاشورا و همچنین ورود اهل بیت امام علیه السلام به شام و وفات حضرت رقیه (س)، تعزیه‌هایی است که در این برنامه پخش می‌شود.
ویژه برنامه «تکیه فرهنگ‌» از ۱۷ تا ۲۹ تیر هر روز ساع:ت ۱۸ تا ۱۹ ویژه برنامه زنده گروه تاریخ و اندیش است که به کتاب شناسی و معرفی امام حسین (علیه السلام) و قیام کربلا از منظر نویسندگان و منتظران بزرگ جهان می‌پردازد.
در این برنامه علاوه بر معرفی مقاتل معتبر و پژوهش های مستند، کتاب های شعر و داستانی که درخصوص امام حسین علیه السلام و یاران وفادارشان منتشر شده است برای علاقه مندان معرفی می شوند.
گفتنی است بخش عظیمی از کتاب‌ها به گزارشی از زندگانی حضرت امام حسین(ع) اختصاص دارد که به طور عمومی به صورت واقعه نگاری به توصیف زندگانی آن حضرت، و از جمله، واقعه خونین کربلا پرداخته‌اند.
ویژه برنامه «بحر در کوزه» نیز به بررسی آیین‌های مختلف عزاداری با نگاهی به سبک زندگی اهل‌بیت بویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اختصاص دارد و هر شب در آن، با یکی از شخصیت های آیینی ساعت ۱۹ درباره شور و شعور حسینی، واقعه عاشورا و مرثیه‌خوانی در رثای سالار شهیدان امام حسین (ع) و ... گفت‌می‌شود

برنامه « فتح خون » در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام و یارانشان با معرفی کتاب فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی درباره حماسه عاشورا و نگاهی به زنان و مردان عاشورایی ساعت ۲۱ از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.
حریر سخن» نیر پنجشنبه و جمعه در دهه نخست محرم با موضوع مشاعره عاشورایی به منظور آشنایی مخاطب با مرثیه‌هایی که در طول تاریخ سروده شده با اجرای اسماعیل آذر ساعت ۸:۳۰ پخش می شود.
« جام‌شفق»نیز برنامه ای ۳۰ دقیقه است که جمعه ها ساعت ۱۵:۳۰ به معرفی آیین عزاداری محرم در کشورهای اسلامی می پردازد
از ۲۳ تیرماه برابر با هفتم محرم تا دوازدهم محرم گروه جامعه و کتاب از ساعت۸ تا ۹:۳۰ ویژه برنامه ای زنده با محوریت بازخوانی و بازگویی آئین‌های فرهنگ مردم ایران در دهه محرم و عاشورا در قالب یک ویژه برنامه ملی در کنار اقوام هیئت‌های مذهبی در سراسر ایران است.
کاروان عاشقی نیز ویژه برنامه ای زنده از ساعت ۱۰ تا ۱۲ است که از هفتم محرم هرروز با روایتی از وقایع کربلا و درس های عاشورا و نهضت حسینی روانه آنتن می شود
همچنین برنامه‌های منعطف هفت اقلیم و ققنوس بخش هایی را ویژه ایام سوگواری تدارک دیده اند که در هفت اقلیم جایگاه عاشورا در هنر بررسی می شود و « ققنوس» به شعرهای عاشورایی و اطلاع رسانی از محافل ادبی در محرم می پردازد .

کد خبر 1771504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha