سیاهپوشان رسمی قدیمی در پیشوازی ماه محرم  در خوزستان

با آغاز ماه محرم یکی از از رسم هایی که در استان خوزستان وجود دارد آیین سیاهپوشان است که این مراسم در گوشه و کنار این استان به خوبی دیده می شود، آیین سیاهپوشان معمولا در یک هفته قبل از آغاز محرم در مساجد و هیئت ها انجام می شود

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: بوی ماه محرم آمد و دوباره فصل عزا بر جهان خیمه زد، ماه محرم فرصت بسیار مناسبی برای تجدید میثاق با آرمان های عاشورا است، عاشورا نقطه آغاز حرکت انسان های آزادی خواه است که خود را از بند اتفاقات نامیمون زمین خارج کرده و خود را به عالی ترین نقطه یعنی عرش اعلی می رسانند.

 

ماه محرم در هر نقطه و کناری در این کشور پهناور رسم و رسوم خاص خود را دارد یکی از از رسم هایی که در استان خوزستان وجود دارد آیین سیاهپوشان است که این مراسم در گوشه و کنار این استان به خوبی دیده می شود، آیین سیاهپوشان معمولا در یک هفته قبل از آغاز محرم در مساجد و هیئت ها انجام می شود.

 

آیین سیاهپوشان را نمادی برای پیشوازی ماه محرم

مدرس اخلاق حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: ما هرچه داریم از محرم است و هرچه در توان داریم باید برای امام حسین (ع) خرج کنیم، عافیتی که امروز نصیبمان شده است از برکات واقعه عاشورا است.

 

«حجت الاسلام سید علی موسوی» افزود: از جمله آیین های بسیار زیبایی که همه ساله در ماه محرم آن را مشاهده می کنیم، برافراشته کردن علم عزاداری سید و سالار شهیدان است که در میان مردم جنوب به ویژه مردم اهواز از آن به عنوان آیین سیاهپوشان یاد می کنند.

 

وی با بیان اینکه ماه محرم فرصت مناسبی برای بازیابی روحیات انسان ها است اضافه کرد: ماه محرم درس های بسیاری برای همه انسان های تاریخ دارد، در صورتی که این درس ها به کار گرفته شود قطعا جهانی که امروز پر از قتل و عام است خالی از نفرت خواهد شد.

 

این مدرس اخلاق حوزه علمیه آیین سیاهپوشان را نمادی برای پیشوازی ماه محرم عنوان کرد و ادامه داد: در این مراسم پیرغلامان حسینی باتوکل برخدا علم های عزاداری را درآورده و با همکاری نوجوانان و ساکنان محل مسجد، هیئت و تکیه خود را برای ماه محرم سیاه پوش می کنند.

 

هیئت های حسینی نباید اجازه دهند آیین سیاهپوشان کمرنگ شود

مدیر هیئت عزاداری عترت النبی (ع) اهواز نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز عنوان کرد: سیاهپوشان از زیباترین و در عین حال احساسی ترین آیین ها در ماه محرم است که عزاداران حسینی خود را برای ماه محرم و تجدید میثاق با آرمان های عاشورا آماده می کنند.

 

«جلیل شدیدزاده» تصریح کرد: معمولا آیین سیاهپوشان در سه روز قبل از آغاز ماه محرم انجام می شود و به شروع زودهنگام این مراسم به این دلیل است تا عزاداران و محبان اهل بیت با قلبی آماده وارد ماه محرم شوند تا از برکات و روضه های این ماه نهایت بهره مندی را ببرند.

 

وی با بیان اینکه آیین سیاهپوشان از دیرباز رسمی کهن در میان عزاداران حسینی است ابراز کرد: از جمله آداب این مراسم قرائت زیارت عاشورا و برگزاری روضه مختصری است و پس از آن با حضور پیرغلامان و بزرگان مسجد و هیئت پارچه های عزاداری در مسجد و تکیه نصب می شوند.

 

مدیر هیئت عزاداری عترت النبی(ع) اذعان کرد: در چند سال اخیر به دلیل شرایط شیوع کرونا آیین سیاهپوشان کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اما می توان با رعایت دستورالعمل ها بهداشتی این مراسم را به صورت ویژه برگزار کرد، هیئت های حسینی نباید اجازه دهند آیین سیاهپوشان کمرنگ شود.

 

وی یاد آور شد: متاسفانه شاهد هستیم که در برخی هیئت ها رفتارهای غیرمذهبی در مراسم پیشواز محرم یا آیین های سیاهپوشان می بینیم؛ پیرغامان نباید اجازه ورود بدعت های جدید در مراسم محرم بدهند، ما بر این امر معتقد هستیم که سادگی در مراسم عزاداری اجر بیشتری دارد.

 

آیین سیاهپوشان علاوه بر شهرهای خوزستان در سایر شهرهای کشور برگزار می شود، اما وجه تفاوت میان آیین سیاهپوشان در خوزستان برگزاری رسومات سنتی به طور مثال آماده سازی چای و قهوه به عنوان اعلان عزاداری است.

 

از دیگر رفتارهای جالب در آیین سیاهپوشان انجام کارهای صلح و آشتی میان افراد محل است، در هر حال محرم فرصت مناسبی برای خدمت خالصانه به امام عاشقان است و این خدمت بدون دور کردن کدورت ها اتفاق نمی افتد.

 

کد خبر 1082509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha