۸ سال دفاع مقدس بهترین تجربه استفاده از نیروی جوان انقلابی/ اولویت دولت باید جوانان کارآمد باشد

امام جمعه شهرستان میان شهر، به‌کارگیری نیروهای کارآمد و جوان را در حل مشکلات جامعه بسیار مهم خواند و گفت: دولت پیر و ناکارآمد نمی تواند مشکلات جامعه را حل کند، اولویت دولت باید جوانان کارآمد باشد.

خبرگزاری شبستان _سایر حوزه ها_ فرزانه تهجا: بکارگیری نیروی جوان و انقلابی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که بارها در ادوار مختلف بر آن اشاره کردند و هشت سال دفاع مقدس یکی از نمونه های بارز موفقیت جوانان در اداره امور مهم جنگ در برابر هجوم بی امان دشمن بود در حال حاضر نیز یکی از باتوجه به جمعیت جوان، متعهد و متخصص در کشور می توانیم شاهد میدان دارای و موفقیت قشر جوان انقلابی در اداره امور کشور با توجه به استفاده از تجربیات صاحبان تجربه و بازنشستگان در کشور باشیم در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام احمد بهشتی امام جمعه شهرستان میان شهر، در مورد اولویت های دولت جدید، در استفاده از نیروهای جوان و انقلابی به شرح زیر ارایه می شود.

 

اهمیت انتخاب نیروهای جوان برای به کار گیری در عرصه اجرایی کشوررا توضیح بفرمایید؟

بالا رفتن سن انسان، باعث ضعف، سستی در اراده، همت کوتاه و حرص زیاد انسان می‌شود. انسان پیر می‌شود اما دو خصلت او جوان می‌شود؛ یکی حرص و دیگری آرزو است؛ اما آن اراده‌ای که انسان را به کار و تلاش و کوشش وا دارد، آنچنان که باید و شاید نخواهد بود.

دولت جوان، دولتی است که عزم و اراده قوی داشته باشد و توان آنچه اراده و عزم کرده را تحقق ببخشد. این نکته برای مملکت بسیار مهم است. دولت پیر، در نجات مملکت از گرفتارها ناتوان است و چنین دولتی ن می‌تواند مملکت را از گرفتاری‌ها نجات دهد و مشکلات را رفع کند.

 

استفاده از نیروی جوان باید دارای چه شرایطی باشد؟

استفاده از نیروی جوان به شرط استفاده از تجربیات باتجربگان بسیار مثبت است، ما باید میان نیروی جوانی و تجربه جمع کنیم؛ آن وقت به امید خدا موفق خواهیم شد، بدون توجه به تجربه گذشتگان و به کارگیری نیروهای جوان نمی توان به موفقیت چندانی دست یافت.

 

آیا در طول تاریخ اسلام مواردی در مورد استفاده از تجریبات جوانان نقل شده است ؟

با مراجعه به تاریخ اسلام به مواردی که پیامبر اکرم (ص)  فرماندهی و فرمانداری را به جوانان می‌سپردند، می رسیم،  وقتی مکه فتح شد، فرمانداری آن را به جوانی سپردند؛ بعد پیرمردان و شیوخ اعتراض و انتقاد کردند که این‌ها لایق این کارها نیستند و ما باید وارد عمل شویم و کارها را به دوش بگیریم. پیامبر اکرم (ص) فرمود لیس الاکبر هو الافضل، بل الافضل هو الاکبر؛ افضل کسی نیست که اکبر باشد و سنش بیشتر باشد؛ بلکه اکبر کسی است که افضل باشد؛ شما ملاک را افضلیت قرار دهید؛ هر کس افضل است اکبر است؛ حالا چه سنش کم یا زیاد باشد.

 

مبنای اداره کردن امور و اداره کشور چیست؟

 

 مبنای مردم و اداره کردن سیاست مملکتی این است که از نیروهای جوان مجرب استفاده شود؛ امام هادی (ع) از وضع مردم و جوانان از فردی پرسید؛ آن شخص گلایه کرد که وضع مردم خوب نیست و به اخلاق و اعتقادات و اعمال و عبادات بی‌توجه هستند؛ حضرت فرمود سراغ جوانان بروید؛ جوانان برای سیدن به هر خیری سرعت و شتاب بیشتری دارند و تلاش می‌کنند. در جبهه‌های جنگ و در هشت سال دفاع مقدس، افتخاراتی که آفریده شد، بیشتر به وسیله نیروهای جوان بود؛ به این جوانان میدان داده شد، در جبهه‌ها و میدان‌ها میدان گرفتند و خوب درخشیدند؛ چه آن‌ها که شهید، مفقود یا اسیر شدند؛ یا آن‌ها که سالم و قانونی به دامان ملت برگشتند.

 

در اداره امور کشور تا چه میزان می توان به جوانان اعتماد کرد؟ آیا در اداره نظام جمهوری اسلامی تجربه ای از استفاده از جوانان در امور کشور سراغ دارید؟

باید به نیروهای جوان اهمیت و بها داد، البته مراقب خام بودن جوانان باشیم؛ جوان مجرب باید مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد. میدان‌داری جوانان و ورود آن‌ها به عرصه مدیریت در روزهای آغازین انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس دقیقا همان نقطه عطفی بود که باعث شد انقلاب نوپای ملت ایران بتواند در مقابل انواع مشکلات و تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت کند و اتفاقا امتحان های مختلف را با سربلندی پشت سر بگذارد.

 

 

چه نکته ای در استفاده از جوانان و تجربیات بازنشستگان در حال حاضر مغفول مانده است؟

نکته‌ای که به نظر می‌رسد این روزها مغفول مانده و حتی قانون منع بکارگیری بازنشستگان هم نتوانست چندان به کنار رفتن برخی مدیران سنتی و حضور جوانان در عرصه مدیریت کشور کمک کند، همین موضوع است که ما دوران هشت سال دفاع مقدس را فراموش کردیم که جوانان در روزهای آغازین انقلاب توانستند از انواع مشکلات و سختی ها با سربلندی و موفقیت بیرون آمدند.

کد خبر 1082622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha