خبرنگاری حوزه دین؛ مسئولیت ها و دغدغه ها

تولید محتوای خبری در حوزه دین چالش های خاص خود را دارد اما خبرنگاران شبستان با اشتیاق و مسئولیت پذیری در این حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی می کنند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، خبرگزاری شبستان با دو دهه فعالیت رسمی و بهره مندی از 127 خبرنگار در سراسر کشور از رسانه های تاثیرگذار حوزه دین شناخته می شود. خبرگزاری شبستان از ابتدای تاسیس با رویکرد تخصصی دین وارد فضای رسانه ای کشور شد، این خبرگزاری بنا به رسالت ذاتی خود تولید و انتشار اخبار با محتوای دینی را در دستور کار قرداد و سرویس های مختلف با در نظر گرفتن این رویکرد کار خود را آغاز کردند.

رسانه رکن اساسی مردمسالاری دینی در جامعه است و خبرنگاران متعهد با تولید محتوا ستون رسانه ها هستند وظیفه آنها آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است و آنها در انجام این وظیفه کوتاهی نمی کنند؛ رسانه ها نیز در قبال این وظیفه خطیر آنها مسئولیت هایی بر عهده دارند که انجام  این مسئولیت ها در اثر بخشی و کارآمدی خبرنگاران تاثیر بسزایی دارد، در روزی که بنام خبرنگار نامگذاری شده است خبرنگاران خبرگزاری شبستان از دغدغه های خود می گویند:

 

«مریم خطیبی»، دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان می گوید: شغل خبرنگاری خود به اندازه کافی استرس ها و نگرانی های خاص خود را دارد به طوری که به عنوان یکی از مشاغل سخت در نظر گرفته شده است و بر این اساس مهمترین دغدغه ای که می تواند از سوی مسئولان دنبال شود ایجاد امنیت شغلی برای نیروهای خبری است. موضوعی که سال های سال از سوی نیروهای خبری چه در مجموعه خبری شبستان و چه در سایر مجموعه های خبری دنبال می شود و ایجاد این مهم می تواند زمینه تحمل سایر سختی هایی که همراه با این حرفه است را برای این نیروها را فراهم آورد.

 

 

«فاطمه عالیشاهی»، خبرنگار و مترجم گروه بین الملل خبرگزاری شبستان که فعالیت خبری خود را از سال 83 با این خبرگزاری آغاز کرده است، درباره دغدغه های این حوزه می گوید: کار خبرنگاری به نوبه خود کاری سخت و دشوار است و ترجمه اخبار نیز مزیدی بر علت است؛ مترجم خبری قشری مهجور به شمار می رود  و  کار و سختی کار آنها نادیده گرفته می شود و تنها این تفکر  درباره آنان وجود دارد که آنها کاری نمی کنند، بلکه در مکانی نشسته و چند خبر می نویسند و نمی دانند که که با چه سختی ای یک خبر رصد، ترجمه و نوشته می شود و همین دیدگاه انگیزه را می خشکاند و این را القا می کند که مترجم خبری، خبرنگار محسوب نمی شود.

 

 

«فرزانه تهجا»، خبرنگاران سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان می گوید: خبرنگاران همواره انعکاس دهنده مطالبات تمام اقشار جامعه از هر صنف و گروهی هستند از پرونده های قضایی راکد تا وضعیت نابسامان مردم در شرایط بحرانی تا نگارش نشان لیاقت و مدال افتخار ورزشکاران و تقدیر از مدیران ارشد برای خدمات بی دریغ و جهادی هستند، در این میان خبرنگاران به عنوان چشم بینای جامعه در انعکاس چهره واقعی جامعه همواره سرتعظیم به جای آورند و هیچ گاه لب به سخن در مورد حقوق نادیده گرفته شده باز نکردند، کاش این چشم بینا برای دیدن کمترین زحمات آنها وجود داشت.

 

 

 «فاطمه دوستدار»، خبرنگار سرویس جهان اسلام می گوید: خبرنگاران گروه جهان اسلام از زمان تاسیس 1383 تاکنون با پشت سرگذاشتن مشکلات و کاستی ها توانسته اند خواسته های تقریبی خبرگزاری را فراهم کنند.از آنجا که کار خبرنگاری به خصوص حوزه ترجمه کار دشوار و دقیقی است و نیازمند اطلاعات و مهارت و علاقه است، اما متاسفانه مسئولان خبرگزاری نسبت به این حوزه کم لطفی یا کم توجهی داشته و دارند. خبرنگاران این حوزه باوجود اینکه هم به پوشش اخبار خارجی از مصاحبه و پوشش اخبار تا ترجمه اقدام می کنند، اما نگاه مسئولان نسبت به آنها قابل توجه نیست و بیشتر به نظر می رسد که از مقوله حوزه جهان اسلام و کار ترجمه متاسفانه هیچ اطلاع صحیحی ندارند. خبرنگاران این گروه علاوه بر ترجمه، کار تحلیل و تجزیه رویدادها را با تمام کاستی های این خبرگزاری انجام می دهند، اما نگاه و رویکرد مسئولان خبرگزاری به گونه ای است که این خبرنگاران صرفا مترجم هستند نه خبرنگار. حال آنکه هر زمان نیاز به انجام مصاحبه یا پوشش همایش دارند باید این خبرنگاران در خدمت باشند. کار ترجمه به نوبه خود کار دقیق و سختی است، اما شناخت ناکافی مسئولان رسانه  به این حوزه نگاه نومیدانه ای را در بین خبرنگاران تزریق می کند. این مسایل علاوه بر این است که خبرنگاران از ناامنی شغلی و مشکل بیمه و بسیاری از مسایل دیگر رنج می برند.

 

 

«فاطمه کریم اللهی»،  دبیر سرویس معارف خبرگزاری شبستان می گوید: داشتن جامعه ای عاری از هر گونه بی عدالتی آرزوی هر خبرنگاری است. خبرنگاران در بزنگاه های زیادی یاری رسان مردم بوده اند و همواره و در همه عرصه ها به صورت شبانه روزی در راستای آگاهی بخشی به مردم تلاش می کنند. این قشر از جامعه تنها خواسته ای که همواره داشته و دارند پاسخگویی مسئولان و مدیران در حوزه های مختلف است و این رسالت را در راستای شفاف سازی اذهان مردم و به عنوان زبان گویای ملت از ابتدا برعهده دارند. حال در این میان فعالیت خبری در حوزه های مذهبی خبرنگاری دغدغه مند می طلبد اما متاسفانه مشکل اصلی خبرنگار این حوزه عدم پاسخگویی حوزه های مذهبی و معارفی است. با وجود این که در جامعه ای دین مدار زیست می کنیم و دین در تمام عرصه های زندگی نمود بیرونی دارد اما متاسفانه مدیران ارشد و فعال در حوزه مباحث دینی انگشت شمار تمایلی به انعکاس فعالیت های خود دارند و تولید خبر و انعکاس اخبار این حوزه خبرنگاران را با زحمات بسیاری مواجه می کند. با آرزوی روزی که حقوق خبرنگاران در جایگاه های مختلف حفظ و حراست شود.

 

 

«عصمت پناهی» خبرنگار خبرگزاری شبستان نیز می گوید:  طی  سال ها فعالیت رسانه ای در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی و فراز و نشیب هایی که در این مسیر از سر گذرانده ام به این امر واقف شده ام که مدیران رسانه تا حدودی به مسائل و دغدغه های حوزه خبر آگاه هستند و به واسطه مشغله های مدیریتی نمی توانند آنچنان که باید در این زمینه اشراف داشته باشند. از این رو  برای رفع دغدغه های خبرنگاران و اعضای تحریریه همواره باید گوش شنوایی برای آنها باشند تا ضمن شنیدن این نکات، زمینه های اجرایی را برای رفع مشکلات آنها فراهم آورند.

 

 

«آمنه مستقیمی»، دبیر سرویس مسجد و کانون ها می گوید: خبرنگاری به خودی خود رسالتی سنگین است، اینکه جلوتر از مردمی که خود جزئی از آنها هستی حرکت کنی هم چشم و گوش آنها باشی و هم بتوانی با درکی صحیح و منطقی آنچه را دیده ای و شنیده ای با تحلیلی صحیح عرضه کنی، بحق خبرنگاری را جزء مشاغل سخت دنیا کرده است ؛ سختی آن وقتی بیشتر می شود که وجهه تخصصی به خود می گیرد مثل خبرنگاری که باید در حوزه مسجد بنویسد مکانی که حکم خانه خدا را دارد و پناه و ملجاء مردم در فراز و فرودها است مثل دوران کرونا که تعطیلی ظاهری مساجد اجازه نداد سیل کمک های مومنانه مسجدی ها فضای جامعه را تلطیف نکند؛ رسالتی چنین سنگین نیازمند حمایت هایی است که به قلم و زبان خبرنگار جسارت و قدرت حضور و ماندن در میدان بدهد.

 

 

 

کد خبر 1083045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha