لزوم توجه سازمان ها به رفع مشکلات اصحاب رسانه

سازمان ها همانطور که ۱۷ مرداد زحمت ارسال پیام تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه را می کشند در جهت رفع مشکلات رسانه و خبرنگاران نیز گام بردارند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

17 مرداد، روز شهادت شهید «صارمی» که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است، فرصتی است تا نگاهی دیگر به قشر زحمتکش خبرنگار بیندازیم، خبرنگاری که شب یا روز، تعطیل و غیر تعطیل در کار و حرفه اش معنایی ندارد و بی وقفه در حال کار و تلاش برای اطلاع رسانی به جامعه است.

اینکه گلایه اهل خانه را به جان می خرد زیرا وقتش متعلق به خودش نیست که بتواند برای آخر هفته در کنار خانواده بودن را برنامه ریزی کند، اینکه حقوق ثابت ندارد، گاها از بیمه برخوردار نیست، جلسات و نشست های خبری را پوشش می دهد، برای تهیه گزارش راه های دور و خارج از شهر خود را می پیماید و اینکه جان خود را نیز گاه در این راه فدا می کند همگیبیخشی از شغل خبرنگاری است که باید آن را در شمار سخت ترین مشاغل قرار داد.

همه اینها اما برای تجلیل از این مقام والا و ایثارگر در قالب یک هفته با عنوان خبرنگار جمع می شود تا سازمان ها و ادارات مختلف خبرنگاران حوزه خود را گرد هم آورند اما در این نشست ها و جلسات این بار باید خبرنگار را پشت میکروفن برد تا بگوید هر آنچه دل تنگش می خواهد، بگوید چه مشکلاتی در کار و زندگی خود دارد و مسئولان چه کار می توانند برای این قشر زحمتکش انجام دهند.

البته اغلب جلسات این هفته باز هم به سخن گفتن مسئولان و تهیه خبر و عکس خبری خبرنگاران و عکاسان خبری منتهی می شود و باز هم پای حرف دل خبرنگار آنطور که باید و شاید نشسته نمی شود.

مدیر نمایندگی خبرگزاری شبستان فارس با گرامیداشت روز خبرنگار می گوید: مشکلات اصحاب رسانه باید رفع شود و نباید یک روز بگوییم مشکل داریم و توجهی به مشکلات نشود.

«محسن تورع» می افزاید: توقع داریم که سازمان ها همانطور که 17 مرداد زحمت ارسال پیام تبریک به اصحاب رسانه را می کشند در جهت رفع مشکلات رسانه و خبرنگاران نیز گام بردارند.

وی اضافه می کند: اقتصاد رسانه، بیمه رسانه ها، امنیت شغلی و ... می تواند توسط سازمان های مختلف رفع شود و از مجلس شورای اسلامی نیز توقع می رود به عنوان یک مجلس انقلابی، موضوع محاسبه مشاغل سخت برای اصحاب رسانه را در دستور کار قرار دهد و به فوریت آن را به دولت جدید برساند تا این موضوع با جدیت بیشتری عملیاتی شود.

تورع تاکید می کند: رفع مشکلات متعدد اصحاب رسانه باعث می شود برای انعکاس و رصد مشکلات جامعه فکر بازتری داشته باشند و به ایفای نقش بیشتری بپردازند.

یکی از مشکلات جامعه خبری، افزایش تجهیزات عکاسی است که ضمن اینکه خرید و یا تعمیر این تجهیزات را به عنوان ابزار کار برای فعالان این عرصه دشوار کرده است، آنها را در معرض هدف گرفتن سارقان نیز قرار می دهد، عکاس خبری خبرگزاری شبستان فارس نیز با اشاره به مشکلات عکاسان خبری گفت: گران بودن بیش از حد وسایل کار عکاسان خبری بزرگترین مشکل این قشر است و با توجه به اینکه سارقان به این قیمت تجهیزات پی برده اند، سرقت هایی از تجهیزات عکاسان می شود که موجب نگرانی این قشر است.

«رضا قادری» می افزاید: یکی از وسایل ما عکاسان خبری اگر خراب شود رسما از نان خوردن می افتیم و هزینه یک دوربین و لنز بیش از یکصد میلیون تومان می شود.

وی با اشاره به سایر مشکلات اصحاب رسانه عنوان می کند: عدم استخدام، نداشتن حقوق ثابت، فقدان امنیت شغلی و ... همگی از مشکلات این قشر زحمتکش است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

مشکل بیشتر خبرنگاران عدم برخورداری از حقوق ثابت است و درآمد آنها در گروی حق التحریرهایی است که اگر مدتی شمار آنها کم باشد بر درآمد آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت، خبرنگار خبرگزاری شبستان فارس نیز با گرامیداشت 17 مرداد با اشاره به مشکلات اصلی خبرنگاران بیان می کند: حق التحریری بودن خبرنگاران مشکلی است که اگر یک روز کار نکنند، درآمدی نخواهند داشت و این مشکل بزرگی است.

«مهدی رحمانیان» ادامه می دهد: حق التحریر خبرها نیز مبلغ اندکی است و علیرغم اینکه سالانه شاهد افزایش تورم هستیم اما همین نرخ حق التحریر نیز بالا نمی رود.

وی اضافه می کند: برخورداری از حقوق و مزایای بیمه و ثبات شغلی موضوعی سات که در حرفه دشواری مانند خبرنگاری باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و رفع شود.

مشکلات خبرنگاران اما در بحران شیوع کرونا نیز کم نبوده و نیست، خبرنگاران و عکاسانی که باید در میان ازدحام افتتاح پروژه ها، نشست های خبری و ... حاضر شوند و سلامت آنها به مخاطره بیفتد، خبرنگاری که بیمه نیست و اگر دچار بیماری شود چه هزینه هایی را باید متحمل شود و خبرنگاری که با همه این مشکلات و کمبودها و خواسته ها همچنان با عشق و ایثار کار می کند و این است همان قداستی که در قلم او جاری و جاری است...

 

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 1083141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha