بزرگ ترین مانع سیر و سلوک، عدم آمادگی نفس مؤمن است

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه بزرگ ترین مانع سیر و سلوک، عدم آمادگی نفس مؤمن است، گفت: دلی که در اثر گناه آلوده و تاریک شده است، دیگر نمی‌تواند مرکز تابش انوار الهی شود.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه بزرگ ترین مانع سیر و سلوک، عدم آمادگی نفس مؤمن است، گفت: دلی که در اثر گناه آلوده و تاریک شده است، دیگر نمی‌تواند مرکز تابش انوار الهی شود چرا که چنین قلبی جایگاه شیطانی می‌باشد که قرآن آن را به عنوان دشمن سعادت انسان مطرح کرده است.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم افزود: تمایلات نفسانی قلب را تیره و تار ساخته و آن را به این طرف و آن طرف می‌کشاند و فرصت خلوت با خدا و انس با او را به قلب نمی دهند، بدین جهت چنین دلی لایق تابش انوار پاک معنوی نیست.

 

 وی با تاکید بر اینکه سستی اراده و عدم قدرت بر تصمیم گیری از موانعی است که انسان را از شروع در عمل بازمی دارد، خاطرنشان کرد: شیطان همواره در قلب انسان نفوذ کرده و گاهی آنچنان موضوع را سخت جلوه می‌دهد که سبب پیدایش یأس در انسان می‌شود.

 

حجت الاسلام دستداده تصریح کرد: بنابراین انسان باید جلوی وسوسه‌های شیطانی را گرفته و با مراجعه به آیات و احادیث و کتب اخلاق، به ارزش و ضرورت سیر و سلوک واقف شود و زمانی که سعادت ابدی خود را در این سیر و سلوک ببیند، به طور جدی وارد عمل شده و ناامیدی را از خود دور می‌کند.

 

 وی با اشاره به اینکه دست زدن به دامان لطف خداوند و معصومین یکی از عوامل مهم تقویت ایمان است که نباید از این مهم غافل شویم، اظهار کرد: در این مسیر باید با حضور قلب و از روی واقعیت و در حالی که خود را واقعاً فقیر و دست خالی بدانیم به سوی حق تعالی حرکت کنیم.

 

به گفته این کارشناس مذهبی اگر رابطه ما و خدای مهربان محکم باشد، خداوند بزرگ نیز رابطه ما را با سایر مخلوقات، اصلاح می کند.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند به انسان کرامت بخشیده و انسان نیز وظیفه دارد این موهبت الهی را حفظ کند، تصریح کرد: هدف اصیل انبیای الهی نیز ترغیب به تحصیل مکارم اخلاقی و حفظ کرامت انسانی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انبیاء الهی آمده‌اند که نفوس انسان ها را به کرامت برسانند و آن ها را از لئامت و فرومایگی برهانند از این رو، خداوند پیامبر اسلام (ص) را با وصف کریم، مورد ستایش قرار داده است.

 

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه اگر کسی مطابق هواهای نفسانی و خواهش های شهوانی خود عمل کند، از مسیر کرامت انسانی خارج شده و گرفتار دنائت و پستی می شود، گفت: بنابراین انسان کریم کسی است که خود را مزین به زینت تقوا و پرهیزکاری کرده و همواره از گناه و معصیت اجتناب کند. 

 

کد خبر 1083663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha