کسی نمی‌تواند با امکانات محدود و شرایط کنونی برای بهبود صنعت قالیبافی کاری کند

رافع با اشاره به مشکلات و نبود منابع مالی برای حمایت از قالیبافان ادامه داد: با امکانات محدود و شرایط کنونی، کسی نمی‌تواند برای بهبود صنعت قالیبافی، کاری از پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، فرحناز رافع، رئیس مرکزملی فرش ایران شب گذشته (سه شنبه ۱۹ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش ایران اقدامات خوبی را در زمینه حمایت از فرش دستبافت انجام داده است، گفت: از برنامه چهارم توسعه تا کنون، سالانه دو میلیارد تومان برای ۲ میلیون قالیباف تسهیلات داشتیم یعنی نفری ۱۰۰ هزار تومان که بسیار اندک است.

 


وی با اشاره به مشکلات و نبود منابع مالی برای حمایت از قالیبافان ادامه داد: با امکانات محدود و شرایط کنونی، کسی نمی‌تواند برای بهبود صنعت قالیبافی، کاری از پیش ببرد. امسال بیش از ۶۱۶ تن صادرات فرش داشتیم و در ۳ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی، ۹۶ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ و نیم درصد افزایش داشتیم.

 


رئیس مرکزملی فرش ایران با اشاره به اینکه در شرایط بسیار سخت جنگ اقتصادی هستیم و فشار تحریم‌ها زیاد است، گفت: برنامه جامع و کامل، تدوین و درحوزه صادرات فرش برنامه ریزی و بازاریابی کردیم. مرکز ملی فرش، مسئول افزایش یا کاهش صادرات نیست بلکه مسئول تسهیل گری است و مصوبات زیادی در این باره داشتیم. در حوزه زنجیره تامین مواد اولیه و ارزش فرش دستبافت، نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی هم مقصر است. پشم‌های بسیار عالی برای مواد اولیه فرش داریم که متاسفانه برخی از پشم‌ها را می‌سوزانند و علت آن نبود هم افزایی دستگاه‌های اجرایی است.

 

رافع با بیان اینکه در این مدت ۲ کارخانه نخ ریسی راه اندازی کردیم که یکی از آن‌ها روزانه هزار تن و دیگری ۷۰۰ تن تولید دارد، گفت: بیمه قالیبافان مشکل اساسی و زیرساختی از ابتدا داشت، زیرا بودجه آن‌ها را به جای اینکه به دستگاه اجرایی مربوط بدهند به سازمان تامین اجتماعی می‌دهند و این سازمان در سال ۱۴۰۰ به ما اعلام کرد که مجلس بودجه بیمه تامین اجتماعی برای قالیبافان را حذف کرد. با پیگیری‌های مکرر متوجه شدیم چنین اتفاقی نیفتاده است.

 


وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌ای را با سازمان تامین اجتماعی بستیم که به ازای هر بازنشست و هر ۱۰۰ درصدی که حذف می‌شوند ۵۰ درصد را بگیریم، گفت: اکنون بیمه قالیبافان به ۲۶۰ هزار نفر رسیده است که امیدواریم امسال این رقم افزایش یابد.

کد خبر 1083863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha