خراسان جنوبی در عزای حسین (ع) سیاه پوش شد

در اولین روز از ماه محرم در خراسان جنوبی علم ها برافراشته و شهرها در ماتم حسین (ع) به سوگ نشسته و تمام کوچه پس کوچه ها مشکی پوش شده اند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: چند روزی است که عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) در ماتم سید و سالار شهیدان کربلا جامه سیاه بر تن کرده اند و شهر حال و هوای دیگری به خود گرفته است، داربست‌ها بالا می‌رود و ایستگاه‌های بهداشتی در چهارراه‌ها و حاشیه خیابان‌ها در حال برپایی هستند.

 

دوباره علم ها بر افراشته شد و نبض عالم به تپش افتاد؛ با فرا رسیدن ماه محرم شهر لباس ماتم بر تن کرده و دوباره نام حسین (ع) در جای جای شهر و روستاهای استان زینت بخش فضاهای عزاداری شد.

 

هیئت ها، تکایا، و مساجد خراسان جنوبی حال و هوای دیگری به خود گرفته و بیرق های سرخ و سیاه در شهر خودنمایی می کنند، بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها با پارچه‌های مشکی، سیاه پوش شده و بسیاری از مردم هم در تدارک تهیه ملزومات نذری‌هایی هستند که هرساله در این روزها توزیع می‌شود.

 

مراسم سنتی علم بندان هم دو روز گذشته با حضور پیرغلامان حسینی و مردم در هیئت محبان الزهرا(س) بیرجند برگزار شد و بار دیگر دل ها مقیم شش گوشه بین الحرمین شد.

 

نصب بزرگترین کتیبه محرم کشور در خراسان جنوبی

این کتیبه محرمی به طول 700 متر منقش به نام مبارک ابا عبدالله الحسین(ع) و با شعار «یا حسین(ع) نسل به نسل در پناهت هستیم» است تا نشان از آغاز ماه محرم بدهد.

 

 

با وجود تاخت و تاز و همه گیری دلتا کرونا، اما عاشقان امام حسین (ع) در سراسر استان مذهبی خراسان جنوبی از جوشش و خروش برای برپایی این سنت دیرین باکی ندارند و معتقدند در سایه رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توان به سوگ حسین(ع) و یاران پاکش نشست.

 

به اعتقاد کارشناسان، برگزاری مراسمات عزاداری در ماه محرم سال گذشته تجربه خوبی بود و امسال نیز همانند سال گذشته با رعایت حداکثری دستورالعمل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری مراسمات در فضای باز و دارای تهویه می توان به عزاداری پرداخت، از سوی دیگر مقرر شده، امسال هم مثل سال گذشته ایستگاه‌های صلواتی دایر نشود و در عوض موکب‌های سلامت برای پخش ماسک و اقلام بهداشتی مورد توجه قرار ‌گیرد.

 

بشرویه؛ زیر سایه ویژه پویش «ایران مشکی پوش»

حجت الاسلام «احمد رضایی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امسال یکی از محوری ترین برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی، تعظیم شعائر است، اظهار کرد: در این راستا یکی از با اولویت ترین برنامه های فضاسازی و سیاه پوش کردن تمامی شهرهای استان است و پویشی هم در این راستا تحت عنوان «ایران مشکی پوش» برگزار می شود.

 

وی تصریح کرد: همه نگاه ما این است تا امسال هر مکان، مغازه و خانه یک پرچم نصب کند، لذا امسال شاهد تلاش مضاعف هیئت های مذهبی و تشکل های دینی در راستای سیاه پوش کردن شهرها هستیم.

 

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: از میان شهرهای استان، شهرستان بشرویه را به عنوان حسینیه استان انتخاب کرده ایم تا تمامی خیابان ها و کوچه ها سیاه پوش می شود، پویش «ایران مسکی پوش» در این شهرستان به صورت ویژه مشکی پوش خواهد شد.

 

وی از مردم خواست تا تلاش کنند هر کدام یک پرچم سردرب مغازه و منزل خودشان نصب کنند، همینطور انتظار داریم ادارات و دستگاه های دولتی با همت مضاعف نسبت به سیاه پوش کردن درب ادارات، تاکسی ها، اتوبوس های شرکت واحد و خودرو های شخصی خود اقدام کنند.

 

توزیع هزاران پرچم با شعار «نسل به نسل در پناه حسینیم»

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه شعار امسال «نسل به نسل در پناه حسینیم» هست، که در پارچه هایی با این عنوان نصب و توزیع خواهد شد، گفت: همچنین ایستگاه های خودرو نویسی هم در سطح شهر فعال خواهند بود.

 

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه مساجد، تکایا، حسینه ها و هیئت ها امسال تمامی ظرفیت خود را در نصب پارچه و بیرق در عزای حسین(ع) بکار خواهند گرفت، ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی تحت لوای پویش «ایران مشکی پوش» هزاران پرچم با شعار «نسل به نسل در پناه حسینیم» در بین مردم توزیع خواهد کرد.

 

 

وی با اشاره به همه گیری بیماری دلتا کرونا، گفت: همه هیئت های استان مراسم عزاداری خود را با رعایت حداکثری دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهند کرد، رنگ بندی نقشی در برگزاری و یا عدم برگزاری مراسمات عزاداری نخواهد داشت اما رعایت پروتکل ها، فاصله گذاری اجتماعی، ضدعفونی فضاهای عزاداری باید به نحو مطلوب برگزار و مواد ضدعفونی و توزیع ماسک نیز انجام شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اولویت ما سلامت مردم است، گفت: نمی توان سنت دیرینه عزاداری را تعطیل کرد بلکه باید سبک و روش برپایی عزاداری را تغییر داد لذا برنامه ها همانند سال گذشته در کنار شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

خراسان جنوبی دومین استان کشور در رعایت پروتکل های بهداشتی در محرم سال گذشته

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: همانطور که مردم خراسان جنوبی سال گذشته موارد بهداشتی را به نحو مطلوب انجام دادند، و دومین استان برتر کشور در زمینه رعایت پروتکل ها و عزاداری بوده اند امسال هم شور حسینی در کنار شعور حسینی در استان تجلی پیدا خواهد کرد.

 

وی در ادامه گذری به نذورات مردمی در ایام محرم زد و گفت: نذورات در قالب بسته های غذایی خشک و یا به صورت طبخ غذای بیرون بر خواهد بود، همچنین ایستگاه صلواتی فعال نخواهیم داشت بلکه ایستگاه سلامت برای توزیع اقلام بهداشتی و پخش صوت عزا و نوحه خوانی ها در سطح استان فعال خواهد بود.

 

۳۰ بازرس بر فعالیت ۱۳۴۰ هیئت مذهبی نظارت می کنند
عباسی مقدم»، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در شهر بیرجند 80 هیئت و یک هزار و 340 هیئت مذهبی در استان مجوز فعالیت دارند، افزود: 30 بازرس توسط شورای هیئت‌های مذهبی بر ایستگاه‌های بهداشتی و هیئت‌ها نظارت می‌کنند و در صورت گزارش تخلف ضمن تذکر در صورت تکرار برخورد می‌شود.

 

هزینه 40 میلیون تومانی شهرداری بیرجند برای سیاه پوش کردن شهر

«علی عدل»، سرپرست شهرداری بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط ویژه شیوع بیماری کرونا، سعی شد تا تمامی سطح شهر در عزای امام حسین(ع) سیاه پوش شود، افزود: در این راستا تمامی ورودی های شهر برای اولین بار از سمت بلوار شهدای عبادی تا چهار راه عباس آباد و از بلوار فرودگاه تا میدان آزادی پرچم نصب شده است.

 

 

وی از سیاه پوش کردن خیابان های قدس، پاسداران، غفاری، معلم، شعبانیه، و طالقانی توسط شهرداری خبر داد و گفت: برای اولین بار سه پرچم بزرگ 90 متری در میدان ابوذر، ورودی حافظ غربی و فرهنگسرای شهر نصب کرده ایم، همچنین یک پرچم  144 متری هم در محل فرهنگسرای شهر به اهتزار در آمده است.

 

وی از هزینه کرد 40 میلیون تومان برای سیاه پوش کردن شهر بیرجند در ایام محرم توسط شهرداری خبر داد و افزود: همچنین 15 میلیون تومان برای مناسب سازی ایام غدیر هزینه شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1083892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha