نگاه تحقیر آمیز به مهارت موجب فاصله گرفتن کار از مهارت شد

اوسط هاشمی گفت: متاسفانه در سالیان گذشته در کشور نگاه خوبی به هنرستان‌ها نشد و با نگاه تحقیر آمیز به مهارت موجب فاصله گرفتن و گسست کار از مهارت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، « علی اوسط هاشمی » در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، مدرک گرایی راعامل مهمی در افزایش نرخ بیکاری دانست و اظهار کرد: باید برای خروج از مدرک گرایی و به نوعی ارزش گذاری در مهارت و تجارب افراد برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر افراد زیادی در کشور داریم که بدون مدرک تحصیلی در حال فعالیت‌های مهمی هستند که با استفاده از مهارت و تجارب خود نقش خود را در جامعه ایفا می‌کنند، افزود: ما در دانشگاه‌ها معادل سازی داریم که افراد متخصص در رشته‌های مختلف می‌توانند با توجه به شاخص‌های گفته شده مدرک نیز دریافت کنند.

 

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور با ذکر این نکته که نیاز امروز جامعه ارزش گذاری بر حرفه و مهارت افراد است، عنوان کرد: متاسفانه در سالیان گذشته در کشور نگاه خوبی به هنرستان‌ها نشد و با نگاه تحقیر آمیز به مهارت موجب فاصله گرفتن و گسست کار از مهارت شد.

 

به گفته وی؛ نظام آموزشی نتوانسته به نحو درست استعدادها را شکوفا کند و همین نگاه موجب شد بسیاری از استعدادها از بین بروند.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید یک بازنگری در جامعه به وجود بیاید و مهارت را اصل بدانیم و از مدرک گرایی فاصله بگیریم و افراد را به سمت استعدادهای خود سوق دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه افراد دارای مهارت دارای حریت در کار و فعالیت هستند، عنوان کرد: مجمع جهانی اقتصاد به این نتیجه رسید که اگر بناست از تکنولوژی کشور موثر واقع شویم باید انقلاب در مهارت به وجود آید، ما در ایام کرونا شاهد ریزش بسیاری از شغل‌ها بودیم که بسیار سنگین بود.

 

اوسط هاشمی افزود: ما مطابق قانون با صنابع بزرگ وارد ارتباط شده ایم و می‌توانیم از محل 9 درصد ارزش افزوده اصناف و خدمات و سمت‌های تولیدی و صنعتی تا سقف 10 درصد در زمینه آموزش و تربیت انسانی صرف کنیم این فرصت ارزشمندی برای ترتیب نیروی ماهر است.

 

وی با اشاره به اینکه 45 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال مهارت آموزی هستند تا پس از دانشگاه مستقیم وارد بازار کار شوند، از نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان درخواست کرد برای تغییر نگاه به حوزه مهارت کمک کند.

 

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: در صورت اعلام نیاز صنایع آمادگی  ایجاد آموزشگاه آزاد را داریم تا نیروهای مورد نیاز آنان را آموزش دهیم و هر طرح صنعتی که می‌خواهد اجرایی شود باید برآورد نیروی کار داشته باشد تا بتوانیم نیروی کار حرفه‌ای به آنها ارائه کنیم و آموزش دهیم.

 

 

کد خبر 1083903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha