لایروبی قنات ها ۸۵ میلیارد ریال اعتبار دارد

مدیر آب و خاك و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال برای لایروبی قنات های استان ۸۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.

«سید ابراهیم سیدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: از مجموع كل ۶۳۲ رشته قنات در خراسان شمالی، امسال مرمت و لایروبی ۲۷ رشته قنات در دستور کار بوده و اکنون ۸۰ درصد پیشرفت دارد.


 

مدیر آب و خاك و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در سال ۹۹، برای لایروبی ۲۷ رشته قنات ۶۰ میلیارد ریال اختصاص یافت.

 


وی گفت: با توجه به خشكسالی های چند ساله اخیر و كاهش نزولات جوی، این مهم در کاهش آبدهی قنوات تاثیر داشته است. 

 

سیدی با بیان اینکه ۸۰ رشته قنات استان نیاز به لایروبی دارد، گفت: لایروبی این تعداد قنات ۱۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

 


وی افزود: اكنون ظرفیت سالانه آب موجود در قنات های این استان ۷۸ میلیون متر مكعب است كه ۳۳  هزار هكتار از اراضی زراعی و باغی استان را زیر پوشش قرار داده است.


سیدی اظهارداشت: لایروبی و مرمت قنات باید به طور مستمر انجام شود و در چند سال گذشته ۹۸۵ مورد لایروبی قنات های استان انجام شده است.

 


وی افزود: سیلاب سال گذشته و وقوع زلزله امسال در جاجرم  و گرمه به ۴۶ رشته قنات خسارت وارد کرد که از این تعداد 6 رشته به علت زلزله و مابقی به دلیل جاری شدن سیلاب خسارت دیده بود.

 


سیدی ادامه داد: این رشته قنات ها نیز در لیست قنات های اولویت دار برای امر مرمت قرار گرفته اند.

 


وی با بیان اینکه هر کیلومتر قنات نیازمند ۶ میلیارد ریال اعتبار است، افزود: خراسان شمالی ۶۳۲ رشته قنات دارد كه شیروان و اسفراین با ۳۲۰ رشته قنات، بیشترین قنات های این استان را داراست.

کد خبر 1083932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha