خانه محتشم در کاشان، دبیرخانه دفتر شعر آیینی شود

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: خانه محتشم کاشانی می‌تواند به عنوان دبیرخانه دفتر شعر آیینی کاشان مورد استفاده قرار گیرد.

میثم نمکی در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر سومین جایزه ادبی محتشم کاشانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: پیرو پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی کاشان و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست ۸۴۱، پیشنهاد نامگذاری روز اول ماه محرم به عنوان روز ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی جهت درج در تقویم رسمی کشور را پذیرفت.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان بر لزوم احیای خانه محتشم کاشانی به دلیل شخصیت صاحب آن تاکید کرد و اظهار داشت: در صورتی که این امر محقق شود این خانه می‌تواند به عنوان دبیرخانه دفتر شعر آیینی کاشان مورد استفاده قرار گیرد.

 

نمکی اظهار داشت: محتشم کاشانی شاعر بزرگ آیینی است که در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد و شاعران بسیاری پس از محتشم تاکنون از ترکیب‌بند یادشده در شعرها و نوحه‌هایشان سود برده‌اند.

 

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان افزود: محتشم کاشانی با سرودن دوازده بند در مرثیه شهدای کربلا که بند اول ترکیب بند وی با بیت «باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟ / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» آغاز می‌شود، مقام والایی در مرثیه سرایی کسب کرد.

 

نمکی ادامه داد: محتشم کاشانی معروف‌ترین شاعر مرثیه گوی ایران دانست که برای اولین بار سبک جدیدی در سرودن اشعار مذهبی به وجود آورد./

کد خبر 1083999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha