مصرف گرایی بیشترین لطمه را به مدیریت اقتصاد خانواده می زند

موذن گفت: باید مصرف را مدیریت کرده و مصرف کردن نباید به ارزش نهایی تبدیل شود زیرا این امر به مدیریت اقتصاد خانواده لطمه می زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «داود موذن» در نشست تخصصی مدیریت اقتصاد در خانواده که امروز (چهارشنبه ۲۰ مرداد) به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: در بحث مدیریت اقتصاد در خانواده، درآمد و هزینه همچون دو بال یک پرنده است، بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد خانواده را مانند پرنده ای به پرواز درآوریم باید هر دو بال آن یعنی درآمد و هزینه را مورد توجه قرار دهیم.  

 

پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: در کشور ما به دلیل تحریم های ظالمانه غرب، همه زندگی ها در سختی است و اینجا اهمیت و ضرورت مدیریت اقتصاد در خانواده مطرح می شود؛ یکی از پدیده هایی که از صدر اسلام مورد نکوهش بوده مصرف گرایی شدید است.

 

وی اضافه کرد: مادی گرایی یعنی اهمیت ویژه دادن به ارزش های دنیوی البته مادیات در حدی قابل قبول است ولی اگر از حد و مرز خود بگذرد و همه اولویت ما در این بخش باشد به سمت مصرف گرایی می رویم و این چیزی است که بازارهای غربی از ما می خواهد.

 

موذن عنوان کرد: جامعه ایرانی به مرور زمان به طرز هوشمندانه ای مصرف گرا شده است و البته در خصوص سایر کشورهای در حال توسعه هم مصرف گرا شدن وجود دارد و این نشان می دهد تفکری پشت این موضوع بوده است بنابراین باید مصرف را مدیریت کرده و مصرف کردن نباید به ارزش نهایی تبدیل شود زیرا این امر به مدیریت اقتصاد خانواده لطمه می زند.

 

وی اعلام کرد: ما در کشورمان خانواده هایی داریم که دو تا سه خودرو دارند و در واقع هریک از اعضای خانواده دارای یک خودرو هستند و این اوج مصرف گرایی است که در کشور ما وجود دارد ولی در کشوری مانند آلمان، فرد خودرو دارد ولی از دوچرخه استفاده می کند و متأسفانه مصرف گرایی ارزش نهایی در جوامع کمتر توسعه شده است.

 

پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: اگر به میزان و تناوب مصرف دقت نکنیم همچون چاهی است که هرچه درآمد کسب کنیم باید در آن بریزیم و مصرف به اندازه مهم است باید دچار افراط و تفریط نشویم.

 

وی تأکید کرد: در دین اسلام، قرآن و روایات متعدد به بحث مصرف اشاره شده است و امام صادق (ع) می فرماید من ضامن هستم برای کسی که میانه روی کند و محتاج نگردد.  

 

موذن توضیح داد: برای اینکه درآمدها را افزایش دهید، باید اقتصاد خانواده را چندبعدی کنید ما در کشور اقتصاد تک بعدی و مبتنی بر نفت داریم، خانواده ای که درآمد تک بعدی داشته باشد دچار مشکل می شود بنابراین باید از توانمندی های خود استفاده کنید.

 

وی خاطر نشان کرد: عده ای تحت تأثیر برخی تبلیغات می خواهند در عرض یک شب ثروتمند شوند در حالی که اگر زندگی بزرگان اقتصاد و ثروت دنیا را مطالعه کنند، می بینند هیچکدام در عرض یک شب ثروتمند نشده اند و بارها شکست خورده اند تا به موفقیت رسیده اند و برای موفقیت باید مطالعه کرد و از علم روز دنیا استفاده کرد و فریب تبلیغات را نخورد.

 

پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار کرد: ما باید برای زندگی خود برنامه داشته باشیم و اهداف را مشخص کنیم و توانمندی های خود را بشناسیم و مطالعه کنیم.

 

وی با اشاره به تعریف مدیریت اقتصاد خانواده یادآور شد: مدیریت یعنی نحوه تخصیص بهینه منابع برای برنامه ریزی، هدایت و کنترل امور، اقتصاد یعنی علم مدیریت کردن تقاضاهای نامحدود با منابع محدود و خانواده هم جمعی متشکل از والدین و فرزندان است که مدیریت اقتصاد خانواده یعنی منابع در خانواده محدود است و باید با توجه به انواع تقاضاها در خانواده برای تأمین حداکثر رضایت خانواده اقدام کرد.

 

کد خبر 1084012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha