بیش از ۹۰ درصد کارهای نظام مهندسی ساختمان فارس، الکترونیکی شده است

سیف زاده با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کارهای نظام مهندسی ساختمان فارس، الکترونیکی شده است، گفت: فارس در سال های مختلف اولویت های اول تا سوم در رابطه با ارائه خدمات مهندسی و نظارت به مقررات ملی ساختمان قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید مرتضی سیف زاده»، امروز (چهارشنبه 19 مرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مبحث «22» مبحث مهمی بوده که به علل مختلف هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، گفت: در این مبحث گفته می شود وضعیت ساختمان بعد از پایان کار و در طول عمر ساختمان باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان فارس با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر ساختمان ها مرتب مورد بررسی قرار می گیرند و نتیجه این رفتار باعث می شود عمر ساختمان ها بیش از یکصد سال بوده ولی در کشور ما حدود 30 سال است.

وی با اشاره به اینکه اگر ساختمانی درست طراحی و نظارت نشده باشد، در مبحث «22» کاملا مشخص می شود، اظهار کرد: اگر این مبحث کاملا اجرا شود، فردی که کار نظارت، طراحی و اجرای ساختمان را انجام می دهد سعی می کند کارهای بهتری شکل دهد چرا که اگر به طور مثال فرد طراح در ارائه طراحی اشتباهاتی انجام داده باشد و یا ناظر و مجری درست عمل نکرده باشند، باید پاسخگو باشند و در کارنامه آنان مشخص می شود و دیگر مردم برای سفارش کار به آنان مراجعه نمی کنند.

سیف زاده با اشاره به اینکه پنج سال یک بار امتیازات طراحان، ناظران و مجریان اعلام می شود، افزود: کار بسیار بزرگی خواهد بود که امیدوارم به زودی انجام شود و استان فارس به عنوان یکی از پنج استان پایلوت در اجرای این طرح انتخاب شده است و تا اوایل مهر این دستورالعمل ارائه می شود.

وی با یادآوری این مطلب که در سال گذشته روز مهندس را نتوانستیم برگزار کنیم، افزود: اما به خاطر شیوع بیماری کرونا سعی کردیم آنلاین بودن را با جدیت پیگیری کنیم و سال گذشته یکی از موفقیت های استان این بود که سیستم تمام الکترونیکی شد و فرد طراح، نقشه خود را بارگذاری می کند و از طریق سیستم به وی خدمات مهندسی ارائه می شود سپس به صورت اتوماتیک بازبین انتخاب می شود و بازبین نقشه ها را با مقررات ملی ساختمان مطابقت می دهد که اگر طرح مشکل داشته باشد به نقشه مذکور طراح برای رفع نقص ارائه می شود و پس از رفع مشکل و در صورت تایید بازبین، نقشه مصوب می شود.

وی با یادآوری این مطلب که بیش از 90 درصد کارهای نظام مهندسی ساختمان فارس، الکترونیکی شده است، اظهار کرد: استان فارس در سال های مختلف اولویت های اول تا سوم در رابطه با ارائه خدمات مهندسی و نظارت به مقررات ملی ساختمان قرار داشته است و این یک موضوع مهم است.

سیف زاده با اشاره به اینکه نقشه های حین اجرای ساخت باید در کنار شناسنامه فنی و ملکی ارائه شود، تاکید کرد: مبحث «22» باعث می شود ساختمان رها نشود و صاحبان ساختمان متوجه می شوند، ساختمان هم نیاز به تعمیرات و نظارت دارد.

وی از انعقاد تفاهم نامه نظام مهندسی ساختمان فارس با دادستانی مرکز استان خبر داد و گفت: بر این اساس دادستانی اجازه ورود کارشناسان ما را به هر ساختمانی که ما آن را اولویت اعلام کنیم، صادر می کند تا ما بتوانیم نقشه ها و مسائل را مورد بررسی قرار دهیم.

سیف زاده افزود: هر ساختمانی که مجری نیاز دارد باید شناسنامه فنی ملکی دریافت کند و اگر دریافت نکند نمی تواند پایان کار بگیرد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تغییر کاربری ساختمان در حال احداث شهرداری شیراز به هتل که اخیرا توسط برخی ها عنوان شده است، گفت: از ابتدا طراح باید بداند کاربرد ساختمان چیست برای ساختمانی که ساخته شده است و می خواهد تغییر کاربری داده شود، هیئتی تعیین می شود و آنان باید بررسی و نواقص آن را احصا کنند.

سیف زاده افزود: در مسائل مختلف باید بررسی شود به راحتی چشم بسته نمی توان تغییر کاربری داد و بدون مطالعه آن را اجرایی کرد، تمام لوله ها، کابل ها و تهویه ها باید تغییر یابند، دقیقا باید بررسی و محاسبه های مربوط عمران و سازه انجام شود و حتی ممکن است از لحاظ معماری هم بررسی شکل گیرد.

کد خبر 1084096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha