جهانی ترین تحلیل و تعبیر درباره امام حسین(ع) تعبیر رسای انسان کامل است

استاد و کارشناس برجسته مذهبی گفت: جهانی ترین تحلیل و تعبیر درباره امام حسین(ع) که برای انسان ها با همه افکاری که در کل جهان وجود دارد می تواند قابل فهم باشد تعبیر رسای انسان کامل است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت ، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود: «اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

 

 

همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان برای تشریح ابعاد قیام ابا عبد الله الحسین(ع) خبرنگار قرآن  و معارف  خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث، استاد و کارشناس برجسته مذهبی سلسله گفت و گو هایی انجام داده است که بخش دوم آن منتشر می شود. 

 

حجت الاسلام غیاث گفت: امیدوارم که خداوند متعال توفیق درک عظمت امام حسین(ع) و نهضت ایشان و تاثیر پذیری از ایشان و نهضت حضرت را به بهترین شکل به ما عنایت کند. در بخش قبلی گفته شد که عزاداری یک نوع تجلیل است و تجلیل بدون تحلیل یا ممکن نیست یا به شکل مطلوب تحقق پیدا نخواهد کرد ما برای اینکه بتوانیم دراین راستا حرکت کنیم سزاوار است تحلیلی درباره خود امام حسین(ع) و حرکت ایشان داشته باشیم.

وی ادامه داد: جهانی ترین تحلیل و تعبیر درباره امام حسین(ع) که برای انسان ها با همه افکاری که در کل جهان وجود دارد می تواند قابل فهم باشد تعبیر رسای انسان کامل است. ما کسی را گرامی می داریم و حرکت شخصیتی را گرامی می داریم که در یک بیان عمومی و جهانی و قابل فهم برای همه انسان ها عبارت است از انسان کامل.

این کارشناس برجسته مذهبی افزود: علمای اخلاق تعبیر جالبی را دارند می فرمایند انسان وقتی به دنیا می آید حیوان بالفعل است و انسان القوه یعنی حرکات و سکناتش دقیقا شبیه به حرکات و سکنات حیوان است اما در وجود انسان استعداد و توانایی هایی هست که در وجود هیچ جاندار دیگری وجود دارد و این انسان بزرگ می شود تا به سن تشخیص و تمیز برسد.

 

وی ادامه داد: انسان ها در این سنین دو دسته می شوند یک دسته به دلیل داشتن پدر و مادر خوش فکر محیط سالم و هم نشین های خوب شروع می کنند استعداد های انسانی خود را شکوفا کردن و یک دسته متاسفانه به دلیل محرم بودن از پدر و مادر های خوش فکر و هم نشین های خوب و محیط سالم درصدد شکوفا کردن استعدادهای خود بر نمی آیند آن دسته ای که در صدد شکوفا کردن استعداد های خود بر می آیند طبیعتا استعدادهای خود را به یک شکل و به یک اندازه شکوفا نمی کنند. یک عده 10 درصد، یک عده 20 درصد، یک عده 30 تا 100 درصد استعداد های  خود را شکوفا می کنند. 

 

 

 

حجت الاسلام غیاث خاطرنشان کرد: در تجلیل جایگاه و موقعیت امام حسین(ع) برای کل جهان می توان گفت ایشان انسان کامل هستند، انسانی که استعداد های انسانی خود را صدرصد شکوفا کرده اند.برای اینکه بحث جنبه عملی و کاربردی هم داشته باشد  به چند ویژگی از انسان کامل هم اشاره می کنم که در ما این ویژگی ها یا وجود ندارد یا به شکل ناقص وجود دارد.

 

وی گفت: اولین و دم دستی ترین ویژگی انسان کامل این است که از رنج دیگران رنج می برد. نه نسبت به رنج دیگران بی تفاوت است و نه از رنج دیگران خوشحال می شود و سوء استفاده می کند. هستند کسانی در جامعه انسانی که نسبت به رنج دیگران بی تفاوت هستند کسانی که از رنج دیگران خوشحال می شوند و سوء استفاده می کنند. اولین درسی که می شود از امام حسین(ع) گرفت این هست که بیاییم و نسبت به رنج دیگران بی تفاوت نباشیم مخصوصا دراین شرایط خاصی که بر کل جهان حاکم است  و به بهانه این ویروس منحوسی که هست نسبت به رنج دیگران بی تفاوت نباشیم و از رنج دیگران سوء استفاده نکنیم.

 

حجت الاسلام غیاث گفت: ویژگی دیگر انسان کامل این است که یک لحظه از عمر خود را تلف نمی کند. تلف شدن اوقات زندگی ما مربوط به دو چیز است یک کار بد انجام دادن و دوم کار خوب رو سرسری انجام دادن و کار بد یعنی کار خلاف فطرت و مقایر با شریعت کسی که چنین کارهایی انجام می دهد وقت خود را ضایع می کند و کسی که کار خوب خود را سرسری انجام می دهد و انگونه که باید و شاید به کارش اهمیت نمی دهد. انسان کامل کسی که است که نه کار بد انجام می دهد و نه کار خوب خود را سرسری انجام می دهد.

این استاد اخلاق گفت: انسان کامل خود را نسبت به خدا و غیر خدا بدهکار می داند. یکی از ویژگی های بدی که در جامعه ای می تواند باشد حس طلبکاری است. زن و شوهر از هم؛ معلم و شاگرد از هم، دولت و ملت از هم دیگر این حس طلبکاری باعث می شود بنشینیم تا دیگران کار کنند و همه مردم اگر چنین تصوری داشته باشند جامعه نشاط نمی تواند داشته باشد. اما انسان کامل کسی است که نسبت به خدا احساس بدهکاری می کند نسبت به مردم حتی نسبت به دشمن و پدیده های عالم و سعی می کند نسبت به خداوند بنده باشد و نسبت به همه چیز مفیدباشد.

 

حجت الاسلام غیاث خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند متعال در جهت گرامی داشت بهتر یاد امام حسین(ع) این معنا را در ذهن ما برای همیشه ثبت کند که وقتی صدا می زنیم یا حسین(ع) بدانیم که یک انسان کاملی را صدا می زنیم و اگر به نقص خود هم توجه داشته باشیم به صورت خیلی طبیعی ناقص به سوی کامل حرکت می کند و این حرکت حرکت مبارکی است.

 

 

کد خبر 1084136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha