طرح قرآنی ۱۴۵۵ موجب انس با قرآن می شود/نقش آفرینی دانش آموزان مازندرانی در مسابقات ملی قرآن

سعدی پور از اعلام آمادگی آموزش و پرورش مازندران برای حمایت جدی از اجرای برنامه ها و جشنواره های قرآنی دانش آموزی خبر داد وگفت: برگزاری طرح‌های ملی قرآن کریم همانند طرح قرآنی ۱۴۵۵ می‌تواند سهم بسیار مهمی در انس با قرآن و ورود قرآن به زندگی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،«علیرضا سعدی پور» امروز(20مرداد) در حاشیه برگزاری مسابقات کشوری قرآن، امید، زندگی با عنوان طرح قرآنی 1455 ویژه دانش‌آموزان که با مشاركت آموزش و پرورش و صدا وسيماي مركز مازندران و به صورت آنلاین برگزار شد، به تشريح فعاليت هاي قرآني نهاد تعلیم و تربیت استان پرداخت و اظهار کرد: ورود جدی به عرصه تربيت قرآني رسالت اصلي تعليم و تربيت است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از نقش آفريني دانش آموزان مازندران در طرح قراني ١٤٥٥ خبر داد و گفت: اصولا توجه به مفاهيم قرآني در ابعاد مختلف و به ویژه در زندگی منجر به ایجاد انس بيشتر با کتاب خدا می شود.طرح هاي قراني١٤٥٤ كه با محوريت خانواده و با شعار«قرآن، امید، زندگی» در حال برگزاری است كمك زيادي به اشاعه فرهنگ غني قرآني می کند.

 

وی بیان کرد: در راستای تحقق نهادينه كردن مفاهيم قرآني، فعالیت‌های ارزشمندی تاکنون صورت پذیرفته است هرچند که تا قله فاصله زیادی داریم و بايد بيشتر تلاش نماييم.

 

سعدی پور ادامه داد:يكي از اين اقدامات خوب صورت پذیرفته، می‌توان به برگزاری و اجرای ۱۴ ساله این طرح ملی بزرگ قرآنی اشاره داشت آموزش و پرورش استان در عصر كرونا با برگزاري جشنواره  (تربيت حكيمانه١-٦) تلاش نموده است تا نگاه كاربردي به مفاهيم قرآني را سرلوحه كار خود قرار دهد.

 

وی اذعان کرد: شاید یکی از مزیت‌ها و برتری‌های جشنواره  نسبت به برنامه هاي ديگر این باشد که نگاه جامع تربيتي ديده شده است كه در تربيت آينده سازان نقش اساسي داردو نكات كليدي از مفاهيم قرآني  سوره هاي چون حجرات، لقمان، اسرا و انسان مورد بررسي قرار گرفت .

 

سعدی پور ادامه داد: در اين جشنواره در عرصه های ادبي، پژوهشي، فرهنگي و هنري ورود خوب و جدی داشتیم؛ رشته هاي این جشنواره شامل قرائت تحقيق و ترتيل، حفظ، ترجمه و مفاهيم ،خوشنویسی، شعر، فیلم کوتاه،داستان،محصولات چند رسانه ای، گرافیک (طراحی پوستر) و داستان نویسی و نقاشی و ...می شود.

 

وی با بیان اینکه برگزاری طرح‌های ملی قرآن کریم  و جشنواره ها می‌تواند سهم بسیار مهمی در انس با قرآن و ورود قرآن به زندگی داشته باشد، گفت: همه دانش آموزان و فرهنگيان ديار علويان به قرآن کریم علاقه دارند و به آن عشق می ورزند. شاید در پیمایش هایی که در جامعه صورت پذيرفته برخی از رفتارها و مناسک دینی یک مقدار میان مردم تعدیل پیدا کرده باشد اما همه ما به عظمت و جایگاه قرآن و مكتب تربيتي اسلام اذعان داریم که این ظرفیت ارزشمندی است که در جامعه ما وجود دارد و باید آن را قدر بدانیم.

 

سعدی پور از مهمترین ویژگی‌های طرح ١٤٥٥مشارکت استان ها با محوریت صدا و سیما استاني و ديگر اينكه مهمترین اتفاق آن  در کنار همه مزایا موضوعيت و محوریت محتوایی آن است، افزود: در این میان جامعه آموزش و پرورش نیز یکی از مخاطبان این طرح هستند که با همه ظرفیت از برگزاری این طرح قرآنی حمایت کرده و پایگاه‌های تابستانی، ٣٤مركز دارالقرآن آموزش و پرورش و شبکه سراسری شاد در خدمت این طرح خواهند بود.

 

 رئيس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مازندران نیز در حاشيه اين برنامه اظهار کرد:طرح فراگیر و ملی ۱۴۵۵ با شعارقرآن، امید، زندگی با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی از جمله آموزش و پرورش به مدت ۷۰ روز تا ۱۲ شهریورماه سال جاری ادامه دارد.


«محمود تنها» در ادامه افزود: در اجرای این طرح  هر روز آیات در رشته های روخوانی، روان‌خوانی، مفاهیم و حفظ موضوعی متناسب با شعار هفته ارسال می‌شود.

 

وی موضوعات این طرح ملی را شامل: هفته اول؛ بشارت و آینده روشن، هفته دوم؛ مغفرت و گشایش، هفته سوم؛ مهربانی و احسان، هفته چهارم؛ شکر، هفته پنجم؛ (در دهه امامت و ولایت) ولایت‌پذیری، هفته ششم؛ خانواده، هفته هفتم؛ زیست مجازی و حقیقی، هفته هشتم؛ تواصی به حق، هفته نهم؛ حق‌الناس، هفته دهم؛ فکر و علم اعلام کرد.


تنها بیان کرد: طراحی مسابقه پیامکی در راستای حفظ و مفاهیم قرآن از برنامه‌های طرح ۱۴۵۵ آیات و مفاهیم کلیدی هر آیه به اشتراک گذاشته شده است که از طریق صدا و سیما به صورت پیامک ارسال و روزانه به افراد جایزه داده می‌شود.

 

به گزارش شبستان، مرداد همزمان با اجراي برنامه هفته هفتم طرح قرآني١٤٥٥ دانش آموز «اميرعلي علي نژاد» نفر برتر مسابقات قرآن دانش آموزي كشوري به قرائت آيات اوليه سوره بقره پرداخت و در ادامه استاد گلدوست به شرح و تفسير آيات پرداختند. همچنین «مسعود عسكري» و «مهدي ميرزايي» حافظان قرآن دارالقران امام علي(ع) شهرستان آمل ضمن قرائت آيات نكاتي پيرامون آيه ٧ سوره بقره  بيان كردند.

 

کد خبر 1084156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha