از پرورش مداح توسط دشمنان تا اشعار بی محتوا/ لزوم برگزاری کلاس مقتل شناسی

آیین های عزاداری در کشور بدلیل اثرگذاری بالا بر روی فرهنگ جامعه، دشمنان بشدت بر روی تضعیف و یا تحریف آنها کار می‌کنند، به طوری که هر دهه ای یک آسیب را وارد این فضای معنوی کردند که با روشنگری‌های مقام معظم رهبری تاکنون موفق به رسیدن به اهدافشان نشدند.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ جواد شریفی نیا- مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) از هزاران سال قبل در عالم برگزار می شود و هر چه می گذرد بر شکوه و عظمت این مراسم ها افزوده است، به طوری که امروزه می بینیم در بیشتر کشورهای دنیا دهه اول محرم به خصوص روزهای عاشورا و تاسوعا مراسم عزاداری برگزار می شود و حتی در برخی از کشورها روز عاشورا را به احترام عزاداری امام حسین(علیه السلام) تعطیل رسمی اعلام کرده اند.

 

حرارت و محبت امام حسیت(علیه السلام) روز به روز در سراسر عالم در قلب انسان‌های آزادی خواه از هر دین و آیینی که باشند، بیشتر شده است به طوری که دشمنان اسلام این را برای خود خطری بزرگ می دانند، خطری بزرگ بر سر راه اهداف شوم شان که استثمار و به بردگی گرفتن کشورها است، درست مخالف آنچه که فرهنگ اهل بیت(علیه السلام) به ویژه مکتب عاشورا به مردم می دهد؛ آزادی و آزادگی و مقابله و ایستادگی در مقابل مستکبران عالم. همان فرهنگی که باعث شده تا اسلام روز به روز در عالم بیشتر بدرخشد.

 

امام خمینی(ره) می فرمایند: « محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سید الشهدا(سلام الله علیه) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است». مقام معظم رهبری نیز می فرمایند:« ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد برای خود، از همه‌ی موانع و مشکلات عبور خواهد کرد».

 

دشمنان اسلام و انقلاب هم با آگاهی از اهمیت جلسات عزاداری اهل بیت به ویژه در ایام ماه محرم و تاثیر این عزداری ها بر روی اعتقادات مردم، همواره با روش های مختلف به دنبال بی محتوا کردن و یا ورود مضامین سخیف به این حوزه بوده اند تا از این طریق بتوانند جلوی پیشرفت و گسترش اسلام و فرهنگ عاشورا را بگیرند، فرهنگی که با مراسم باشکوه اربعین حسینی امروزه جهانی شده است.

 

مقام معظم رهبری نیز همواره در سال‌های پیش از انقلاب جلسات متعددی با مداحان برگزار کردند و بر روی برخی موارد تاکید داشتند، ایشان در مراسم دیدار با مداحان در 20 آبان ماه سال 92 می فرمایند: «چقدر خوب است که در نوحه‌‌خوانی‌ها مضامین اسلامی، مضامین انقلابی، مضامین قرآنی گنجانده بشود».

 

اهمیت موضوع محتوا، مضمون و سبک های مداحی در جلسات عزداری باعث شد تا میزگردی با موضوع «آسیب شناسی آیین های عزاداری» با حضور حجت الاسلام «محمدعلی سلم آبادی» معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، حجت الاسلام «حسین سابقی» از سخنران‌های مطرح استان و استاد حوزه و دانشگاه، «مهدی سبزه کار» از مداحان صاحب‌نام استان و «جعفر عباسی» از شاعران آیینی و توانمند خراسان جنوبی در خبرگزاری شبستان برگزار شود.

 

هدف دشمن تخریب و تضعیف عزاداری ها است

حجت الاسلام «حسین سابقی» از اساتید حوزه و دانشگاه در مشهد مقدس و اساتید سابق حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه چندین سال قبل یک مقاله ای را در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ کرده بودند «گزارشی از سازمان های اطلاعاتی جاسوسی اسرائیل» که در این مقاله سه امر یعنی عاشورا و امام حسین (علیه السلام)، مهدویت و فرهنگ انتظار و مرجعیت و روحانیت شیعی را نقطه قوت تشیع عنوان کرده بود، گفت: طبق نوشته این گزارش این سه امر موجب رشد روزافزون این مکتب در مقابل سایر مکاتب در جهان شده است.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن به درستی این سه نقطه را رصد کرده و به دنبال تخریب و تضعیف این سه نقطه است، افزود: مصادیق این ایده دشمن را، در کف جامعه، گاها می توان مشاهده کرد که رو به رشد بوده است و دشمن در این سه موضوع انحرافات متعددی را وارد کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در خصوص عاشورا و امام حسین(علیه السلام) دشمن کار کرده تا همین سبک های غلط چه در عرصه مدح و روضه اهل بیت علیهم السلام و یا تشکیل یک هیات و یا سخنران و سخنانی که گاها نسنجیده می زنند، بتواند روی مخاطب تاثیر بگذارد، گفت: در زمینه مهدویت هم که می بینیم چقدر دشمن امروز نفوذ داشته که توانسته مدعیان دروغین مهدویت را آموزش دهد و آنها را در جاهای مختلف نفوذ دهد به طوری که حتی در برخی مناطق، دوستان متدین و طلبه را هم جذب خود کرده اند، اینها خطرناک است و دشمن از این طریق برای تخریب اسلام و انقلاب نفوذ می‌کند.

 

 

حجت الاسلام سابقی ادامه داد: در سطح مرجعیت هم مرجع سازی و تکثر بی‌رویه مراجع یک موضوع خیلی ناراحت کننده ای است که وجود دارد در حالی که این طور نباید باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در بحث روحانیت هنوز هم نظارت بر عملکرد روحانیون و سطح علمی آنها کامل وجود ندارد و باید سطح علمی یک روحانی خیلی بیشتر از آنچه که هست باشد تا جذابیت بیشتری سخنرانی های او داشته باشد، گفت: یک تعبیری از حاج آقای قرائتی دیدم که گفته بودند، سه تا سین شامل «سوز، سواد و سلیقه» برای سخنرانی لازم است و هر کدام که نباشد یک قسمت کار می لنگد، سواد سخنرانی مطالعه جدی و علمی لازم دارد.

 

گاها منبرها عمق علمی ندارد

این استاد حوزه علمیه یکی از عوامل مهم دور شدن نسل جوان از شرکت در مجالس حسینی را کم سوادی برخی از روحانیون دانست و گفت: وقتی جوان می‌بیند که از منبر هیچ استفاده ای نمی‌کند، در او زدگی ایجاد می‌شود و در کنار اینکه گاهی اشکال را به سمت جوانان و تهاجم فرهنگی و عوض شدن روحیه جوانان می بریم باید به محصولی که ارائه می کنیم هم اشکال گرفت.

 

حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه گاها منبرها عمق علمی ندارد و مطالعه قبل منبر صورت نمی گیرد، اظهارداشت: گاها آنقدر حرف ها تکراری هستند که شما می توانید به طور مثال در شب شهادت حضرت امام صادق(علیه السلام) تقریبا حدس بزنید که 90 درصد منبرها حرف آنها چه است، علاوه بر اینها سلیقه در ارائه مطلب هم مهم است، گاهی شاید فرد یک عالِم به تمام معنا باشد اما فن بیان ندارد و نمی‌تواند موثر سخنرانی کند.

 

وی با بیان اینکه جلسات مذهبی رکن مذهب تشیع هستند و باید مورد توجه جدی واقع شوند، افزود: این بحث ها اگر مطرح می شود در راستای تقویت مجالس عزاداری است، یک هیات و مجلس اهل بیت چهار رکن شامل «بانی جلسه، مداح، سخنران و مردم» دارد؛ کدام از این ارکان چهارگانه باید یک سری نکات را رعایت کنند تا اصلاحات را در هیات ببینیم؟

 

این استاد دانشگاه و حوزه علمیه افزود: یکی از مهمترین کارها اخلاص بانی است که باید به دنبال ترویج فرهنگ اهل بیت باشد و نه اینکه مجلس آنها بگیرد و گرم شود به هر قیمت و کیفیتی، لذا می بینیم که گاها مجالس دچار اسم و رسم و تشریفات می شود.

 

حجت الاسلام سابقی با بیان اینکه رکن چهارم جلسات خود مردم هستند که باید دغدغه مندی و مطالبه گری را از روحانی و مداح داشته باشند که اگر آسیب جدی می بینند تذکر بدهند، گفت: روحانی باید پاسخگوی شبهات باشد و بتواند هر شبهه ای را پاسخ بدهد.

 

آسیب های مداحی در خراسان جنوبی از روی عدم آگاهی است

«مهدی سبزه کار» از مداحان مطرح و صاحب سبک خراسان جنوبی هم در این میزگرد به برخی از آسیب های مداحی از سالیان دور تاکنون اشاره کرد و گفت: الحمدلله در خراسان جنوبی در حوزه هیات ها و مداحی آسیب آنچنانی وجود ندارد، اما می توان با یک برنامه ریزی درست برخی آسیب هایی که ناخواسته و از روی عدم آگاهی در برخی هیات ها ممکن است وجود داشته باشد را برطرف ساخت.

 

وی در ادامه به برخی آسیب‌ها در حوزه مداحی در طول دو دهه گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: آسیب های مداحی هر چند دهه ای قالب آن عوض می شود، زمان امام راحل می‌گفتند، اینها ملت گریه اند، یعنی ما پیروز شدیم و نیازی به این جلسات نداریم که امام راحل در صحیفه خودشان جلد 8 مفصل در این خصوص صحبت کردند، یا موضوع قمه زنی که قبلا وجود داشت و الان تاریخ مصرف آن گذشته و دشمن روی آسیب های جدید کار می‌کند تا وارد مداحی کند.

 

این مداح اهل بیت(علیهم السلام) ادامه داد: سال 80 تا سال 85 یک سری آسیب های جدیدتری وارد حوزه مداحی شد، مثلا مداحان روی چشم و ابروی حضرت ابالفضل (علیه السلام) تاکید می‌کردند، و یا حرف های سبک و بی محتوایی برای امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب(سلام الله علیها) در اشعار و روضه های خود در مجالس بیان می کردند که مدتی بعد با یک سخنرانی مقام معظم رهبری همه اینها به هم ریخت.

 

سبزه کار با بیان اینکه خدا را شکر در حال حاضر چندین سال است که مقام معظم رهبری با مداحان گفتگو دارند، نصیحت می‌کنند، افزود: حرف‌هایی که معظم له میزند خیلی موثر است، حضرت آقا فرمودند اگر جلسه شما می خواهید بگیرد باید «صدا، سبک و شعر» شما خوب باشد، باید تاسف خورد که شاعران خوبی مثل آقای عباسی و ... در شهر بیرجند داریم اما من که حدود 25 سال است در بیرجند مداحی می کنم و باید دنبال شعر خوب بدوم.

 

وی ادامه داد: بنده این ضعف را از سازمان تبلیغات اسلامی استان می‌دانم، چراکه سازمان تبلیغات اسلامی متاسفانه کاری برای مداحان حرفه ای نکرده است، نیامدند بگویند که هر چند دهه ای مقتل شناسی حرفه ای برای مداحان بگذاریم، برخی از روضه هایی که خوانده می شود از مقتل هایی می خوانند که اصلا آن مقتل مورد تایید نیست، کتاب‌هایی وجود دارد که مرحوم شهید مطهری فرمودند که اگر روضه های دروغین را جمع آوری کنیم، چندین جلد می‌شود، این در حالی است اینها را مداحان و روحانیون می خوانند.

 

این مداح اهل بیت(علیهم السلام) ادامه داد: مقتل روضه الشهدا و اسرارالشهاده شدید به موضوع مداحی ضربه زدند، این کتاب ها تخیلی و احساسی تالیف شده اند، الان جوان ما قبول نمی کند برخی چیزها که در مداحی گفته می شود را به واسطه فضای مجازی نمی تواند درک کند.

 

بیان برخی آسیب‌های حوزه مداحی و هیات‌ها

سبزه کار با بیان اینکه سخنران ها باید در دهه محرم بیشتر روی محور مقتل شناسی طرح مبحث کنند، گفت: حدود 25 سال است که مداحی می کنم اما ندیدم که کلاس مقتل شناسی برای مداحان در استان برگزار شود، در برخی کتاب ها تحریف و تعریف اهل بیت(علیه السلام) با هم صورت گرفته است.

 

وی باندبازی مداحان و نوچه پروری را یکی از آسیب‌های حوزه مداحی امروز دانست و گفت: برخی مداحان وقتی جلسه می روند، باید حداقل 10 یا 20 نفر دور و برش باشند، این موضوع در بیرجند کمتر وجود دارد اما شهرهای بزرگ زیاد است و می گویند اینها میان دارهای ما هستند، این سبک آسیب است.

 

این مداح اهل بیت(علیه السلام) با اشاره به دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکیدات مقام معظم رهبری بر رعایت کامل این شیوه نامه ها، اظهارداشت: این که می بینیم در تعداد انگشت شماری از مجالس رعایت نکردند و مداح در آن جلسه به حضار می گویند که چرا در جلسه امام حسین(علیه السلام) ماسک می زنی؟ این یک آسیب بزرگ است، تمام دنیا دارند شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند، وقتی کلیپی از یک مداح در فضای مجازی منتشر شود در واقع با آبروی همه مجالس و مداحان با اخلاص بازی کرده است، اینها اسیب هایی است که باید بررسی و اصلاح شود.

 

سبزه کار وجود تعداد زیادی بلندگو در فضاهای کوچک و صدای بلند را از دیگر آسیب های مجالس امروزی دانست و گفت: گاهی در یک فضای 100 تا 80 متر بالای 12 تا 13 باند می گذارند که بسیار گوش خراش است که خیلی از پیردمردها و یا بچه هایی که به مجالس می آیند واقعا اذیت می شوند، این وظیفه هیات ها است که باید برنامه داشته باشند.

 

وی دامه داد: آسیب دیگری که در حوزه مداحی وجود دارد، اشتباه ذکر گفتن است، گاها نام امام حسین(علیه السلام) در شورخوانی ها طوری بیان می شود، که در شان اهل بیت(علیهم السلام) نیست و چیزی را می گویند که با ارزش های دینی و اخلاقی ما فاصله دارد.

 

لزوم برگزاری کلاس مقتل شناسی برای مداحان استان

این مداح اهل بیت(علیهم السلام) در ادامه از سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی خواست تا حمایت بیشتری از مداحانی که سال هاست در استان مداحی می کنند، داشته باشد، و با بیان اینکه برخی از مداحان استان شغل آزاد دارند و سال هاست که نوکری اهل بیت را می کنند اما حتی بیمه هم نشدند، گفت: سازمان افرادی را بیمه کرده که اینها نسبت به برخی مداحان قدیمی تر و شناخته شده استان که در طول سال در تمام مناسبت ها برنامه دارند، خیلی در مداحی عقب تر هستند، اما همین معدود مداحان سرشناس شهر که شغل آزاد هم دارند هیچ حمایت بیمه ای نشدند و باید ماهانه بیش از 900 هزار تومان فقط پول بیمه بدهند.

 

سبزه کار با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی لازم است که یک کلاس مقتل شناسی ویژه مداحان برگزار کند که این به کیفیت جلسات بسیار کمک می کند، افزود: تاکنون حتی یک جلسه هم کلاس مقتل شناسی ویژه مداحان استان برگزار نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه گاهی 5 دقیقه شعر و مداحی درست به اندازه یک ساعت منبر بار معرفتی دارد، افزود: باید مداحان را یک ماه قبل از محرم دور هم جمع کنند به همراه تعدادی از شاعران آیینی استان و بعد ارتباطی بین اینها برقرار سازند تا شعرهای خوب و جلسات خوبی را شاهد باشیم که تاکنون صورت نگرفته است.

 

این مداح اهل بیت(علیهم السلام) با انتقاد از عملکرد کانون مداحان استان، گفت: کانون مداحان در استان وجود دارد اما کار نمی‌‎شود و برنامه ای هم ندارند، این در حالی  است که ما در خراسان جنوبی مداحان قوی و خوب بسیار زیاد داریم.

 

ارائه شعرهای بی محتوا در برخی مجالس اهل بیت(علیه السلام)

«جعفر عباسی» از استاتید حوزه شعر آیینی در خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه بنده اولین مرتبه است که در چنین جلسه ای شرکت می کنم، گفت: تاکنون در هیج جلسه ای از ما دعوت نکردند که از ما نظر و یا شعر بخواهند در حوزه مداحی، بنده الان از شهر قم و جامعه ایمانی مشعر خیلی با من تماس می گیرند و درخواست شعر دارند اما در بیرجند تاکنون هیچ کس ارتباطی با ما برقرار نکرده است.

 

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمان های مربوطه باید به این موضوع ورود کنند و یک ارتباطی را بین مداحان صاحب نام و صاحب سبک استان و شاعران آیینی برقرار سازند، گفت: از قم به من زنگ می‌زنند که برای آنها شعر بسرایم اما بیرجند حسرت می‌خورم که گاها شعرهای بی محتوایی در جلسات خوانده می شود و کسی هیچ اهمیتی به شاعران استان نمی‌دهد.

 

 

این شاعر آیینی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر جا مسئله خوبی باشد، آنجا آسیب هم وجود دارد، اظهارداشت: گاها یک سری شعرهایی در مجالس اهل بیت(علیهم السلام) خوانده می‌شود که اگر کسی از آن شعر از من سوالی بپرسد در آن لحظه هیچ حرفی ندارم که به او پاسخ بدهم و از فضای هیات دفاع کنم.

 

محتوای شعری برای مداحان استان تولید نمی‌شود

عباسی با بیان اینکه چندین مرتبه در محافلی بودم و به مداح هم اعتراض کردم که این شعر شما خوب نیست، نباید اهل بیت(علیه السلام) را با هم مقایسه کرد و بعد نتیجه گرفت که کدام امام مهربان‌تر است، افزود: بنده هر وقت گفتم نه تنها قبول نمی کنند بلکه ما را ارشاد هم  می کنند که شما بروید فلان کتاب را بخوانید.

 

وی با بیان اینکه سازمان ها چرا نباید دو سه ماه قبل محرم کارگاهی را برای مداحان و شاعران آیینی برگزار کنند و شاعران و مداحان را با هم مرتبط شوند، افزود: برخی از همین دستگاههای که متولی حوزه شعر و شاعران هستند، حتی لیست شاعران آیینی آنها بروز هم نیست.

 

این شاعر آیینی، مهمترین رکن هیات بعد از سخنرانی خوب را شعر خوب دانست و گفت: شعر خوب باید با محوریت تحلیل تاریخی باشد و تلنگر بزند، ایجاد حماسه کند، عزتمندانه باشد، روشنگری کند و در عین حال احساس و عاطفه و سوز خود را هم منتقل کند.

 

عباسی با بیان اینکه کتاب های شعر و مرثیه‌های خوبی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، گفت: باید مثل این نشست‌ها خیلی برگزار شود تا آسیب‌ها هم کمتر شود و مجالس بار معنایی و محتوایی بهتری داشته باشند. انجمن شعر آیینی را در استان داریم که اصلا برای تولید محتوا برای محرم هیچ اقدامی نکردند، باید اینها پاسخگو باشند که چرا برای ایام محرم برای مداحان تولید محتوا ندارند.

 

وی یکی از مهمترین نکات در مداحی را اخلاص و عمل قلبی خود مداح دانست و گفت: نمی شود که مداحی در جلسه از دلتنگی برای کربلا بخواند اما از آن طرف مبانی اصلی انقلاب را قبول نداشته باشد، معلوم می شود که اینها حتی هدف امام حسین(علیه السلام) از شهادت را هم هنوز متوجه نشدند.

 

شعر آیینی باید شهیدپرور باشد

این شاعر اهل خراسان جنوبی با بیان اینکه راه روشن و کاملا با افتخاری پیش پای ما است، فقط باید تعارف ها را کنار گذاشت و نگذاریم که آسیب ها مانند غده ای بزرگ شوند و اصل مسئله را از ما بگیرند، گفت: متاسفانه امروز دشمن امروز برای ما حتی مداح هم پرورش می دهد تا اصل موضوع عزاداری را کلا زیر سوال ببرند و بعد اینقدر فضا عجیب میشود که جرات دفاع نداریم به نظرم اینها باید روشنگری شود، مردم اگر شعر خوب بشنوند سطح معرفت آنها بالا می رود.

 

عباسی با بیان اینکه جریان های شعری هستند که روضه باز می‌خوانند و شعر را بر سر نیزه می برند و آنجا برای خود خیال پردازی می کنند، خوب معلوم است که از این اشعار چه چیزی در می‌آید، گفت: شعر باید تلنگری برای مردم باشد، خیلی از شهدا از همین مجالس تصمیم گرفتند و راهشان تغییر کرده است و این هم نشات گرفته از شعرهای خوبی بوده که در اختیار مداحان قرار دادند.

 

وی اظهارداشت: از شعرهایی که از قد و بالا و چشم و ابروی اهل بیت(علیهم السلام) در مجالس خوانده شود، انتظار اینکه افراد بابصیرت بیرون بیایند نداشته باشیم.

 

این شاعر اهل بیت(علیهم السلام) گفت: کتاب هایی که جامعه ایمانی مشعر تولید می کنند بسیار پرمحتوا است، مثل کتاب مرثیه باشکوه، کتابهای استاد سید مهدی حسینی رکن آبادی مثل عقیق شکسته و امثال اینها مورد تایید و بسیار پر محتوا است که مداحان می توانند از آنها استفاده کنند.

 

کانون مداحان باید قوی‌تر عمل کند

حجت الاسلام «محمدعلی سلم‌آبادی» معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در این میزگرد ضمن تسلیت ایام ماه محرم با اشاره به اینکه خبرگزاری شبستان این جلسه با این سبک باید در فضایی با جمعیت بیشتری برگزار می‌کرد، گفت: در مورد نکاتی که گفته شد، این طور نیست که هیچ کاری نشده باشد، تاکنون زحمت های فراوانی کشیده شده و بخش زیادی از آسیب هایی که قبلا وجود داشت مرتفع شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از گذشته خیلی دنبال این موضوع بودیم که مداحان استان را سر و سامان بدهیم، افزود: این موضوعات زمان بر است و کانون مداحان استان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

 

بیش از هزار درخواست برای اعزام روحانی داریم

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا امروز حداقل بیش از 10 هزار طلبه را وارد استان کردیم که اینها آموزش منبر را دیدند و به مناطق مختلف استان برای سخنرانی اعزام شدند، گفت: اوایل که در خراسان جنوبی سازمان تبلیغات راه اندازی شده بود، تنها 14 روستای استان روحانی برای مراسم محرم داشتند و بقیه ملاهای محلی بود که از آنها استفاده می‌کردند، این افراد هم هر چه از مقتل های طلبه ها و گذشتگان خود یاد گرفته بودند همان را ارائه می کردند و مطالب جدیدی نداشتند.

 

وی ادامه داد: خیلی به سختی مردم را مجاب می‌کردیم که طلبه به روستای آنها اعزام کنیم، اما الان در محرم بیش از هزار درخواست برای اعزام روحانی داریم.

 

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی از اشعاری که در مجالس اهل بیت(علیه السلام) گفته می‌شود به قول شهید مطهری غلط است به همین دلیل در سالهای اخیر کانون مداحان راه اندازی شده تا این موضوعات را پیگیری کند، اظهار داشت: کانون مداحان باید همه اعضا در انتخابات شرکت کنند و به بهترین و قوی ترین گزینه ها رای دهند تا کانون فعالیت بهتری داشته باشد، در حال حاضر عملکرد کانون مداحان استان هم خیلی قابل قبول نیست.

 

حجت الاسلام سلم آبادی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی مداحان توانمندی دارد که برخی از این مداحان حتی از سایر استانها درخواست برای مداحی داشتند، گفت: کانون مداحان یک کلاس تمرین مداحی را در شب های پنج شنبه در سازمان تبلیغات راه اندازی کرده است اما این کلاس برای افرادی است که تازه شروع کردند تمرین مداحی است، اما اینکه چه بخواند و چطور بخواند کسی نبوده که به آنها بگوید.

 

وی با بیان اینکه در گذشته عاشورا فقط با روضه و سینه زنی جلسات را تمام می کردند و هیچ روحانی را نمی گذاشتند که سخنرانی کند اما الان خوشحال هستیم که روز عاشورا روحانی ما سخنرانی می کند، یادآور شد: در حال حاضر گفتیم هیاتی مجوز دارد که روحانی داشته باشد، لذا در حال حاضر تمام هیات ها روحانی دارند.

 

نتیجه: برگزاری این میزگرد می تواند مقدمه ای برای برگزاری جلسات بیشتر و تقویت کانون مداحان و مداحان استان و از طرفی هم ارتباط گیری بیشتر مداحان و شاعران در راستای تقویت مجالس اهل بیت(علیهم السلام) باشد. خراسان جنوبی جزو استانهایی است که به دلیل تعدد هیات های مذهبی جلسات محوری و بزرگ در آن کم و انگشت شمار است اما با توجه به ظرفیت و توانمندی که مداحان و سخنوران مطرح استان در حوزه مداحی و سخنرانی دارند و از طرفی شاعران آیینی بسیار قوی که در استان حضور دارند، می توان جلسات منسجم و بزرگی را با اشعار و محتوای غنی و قوی تر برگزار کرد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1084259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha