مردم آذربایجان الگوساز و حرکت دهنده هستند

آذریان با اشاره به نقش آذربایجان و شخصیت های بزرگ آن در طول تاریخ ایران، افزود: شخصیت‌های بزرگی در آذربایجان به لحاظ مجاهدت و علمی کارهای بزرگی انجام داده بودند ولی هر کدام را با یک عنوانی سرکوب کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «علی آذریان» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مطالب و جریانات مطرح شده در این کتاب افزود: اولین بحث این کتاب موضوع قومیت است و در آن توضیح داده شده که مردم آذربایجان قوم نیستند، بلکه فراتر از قوم و حتی فراتر از ملت هستند.

مولف کتاب «تشخص و هویت آذربایجان» با بیان اینکه مردم‌ آذربایجان به دنبال تفکر قومی نیستند، اظهار داشت: این کتاب دنبال حرکت بزرگی است و سه گفتمان و مکاتب بزرگ جهان در ۲۰۰ ساله‌ اخیر  و از دیدگاه‌های تمامی جامعه شناسان قبل مدرنیته و بعد مدرنیته در آن آمده است.

وی گفت: در گفتمان ناسیونالیسم که بیشتر قوم گرایی است، بیشتر روی زبان، نژاد و قوم تاکید شده و نتیجه‌ آن نیز ظهور جریان نازیسم در آلمان بود که از بین رفت؛ در مکتب سوسیالیسم نیز تقابل فرد و جمع مطرح شده و بیشتر بحث تقویت و بزرگ نمایی جمع است و این مکتب به فرد ارزش قائل نیست.

آذریان، ادامه داد: مکتب لیبرالیسم نیز معتقد است که تمامی سعادت بشر را فقط این مکتب می تواند تامین کند و بزرگ ترین گفتمان آن نیز جهان گستری و جهان شدنی است، در حالی که هم اکنون بعد از فروپاشی شوری، جهان تک قطبی شده و جهان گستری به دست امپرالیسم غرب بر تمامی جوامع تحمیل می‌شود.

وی با بیان این‌که در آینده خلا مکتب به وجود خواهد آمد، یادآوری کرد: گفتمان اسلام ناب محمدی به دنبال امت سازی بوده و بعد از امت سازی نیز به دنبال تمدن سازی است و دانشگاهیان باید اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب را بررسی کنند که این راه تمدن نوین اسلامی است.

مولف کتاب «تشخص و هویت آذربایجان» گفت: تمدن نوین اسلامی ده‌ها مولفه دارد و بزرگ‌ترین و اولین حرکت آن، انقلاب اسلامی است و بعد از پیروزی آن در مسیر نظام سازی حرکت کرد و در این زمینه موفق شد.

آذریان، با اشاره به نقش آذربایجان و شخصیت های بزرگ آن در طول تاریخ ایران، افزود: شخصیت‌های بزرگی در آذربایجان به لحاظ مجاهدت و علمی کارهای بزرگی انجام داده بودند ولی هر کدام را با یک عنوانی سرکوب کردند.

وی یادآوری کرد: بعد از جریان به توپ بستن مجلس همه‌ ایران در دوره محمدعلی شاه تسلیم شد، ولی آذربایجان تنها جریانی بود که در مقابل آن قرار گرفت و تسلیم نشد و این مردم ۱۱ ماه در کوچه های تبریز شهید دادند و مقاومت کردند.

مولف کتاب "تشخص و هویت آذربایجان" با تاکید بر این‌ که مردم آذربایجان نقش آفرین هستند، گفت: مردم آذربایجان الگوساز و حرکت دهنده هستند، به طوری که همواره به موقع حرکت می‌کنند و در جریانات فتنه‌ ۸۸، مردم تبریز در هشتم دی ماه حرکت خود را آغاز و الگو سازی کردند.

آذریان، با بیان این‌که نیازمند نظریه پردازی و جامعه سازی هستیم، ادامه داد: بعد از این اقدام باید در مسیر دولت اسلامی و تشکیل امت اسلامی که مرز نمی شناسد، حرکت کرد و بعد از آن نیز در جهت تشکیل تمدن نوین اسلامی گام برداشت.

وی با اشاره به نگارش کتاب دیگر خود به نام «تمدن والای جهانی» اظهار داشت: در این کتاب نیز اولین بحث «فطرت انسان» است که باید مورد توجه قرار گیرد و تنها مکتب اسلام است که به آن توجه دارد.

مولف کتاب "تشخص و هویت آذربایجان" گفت: بحث دوم این کتاب «عقلانیت» است که معطوف به هدف، ارزش ها و سنت ها بوده و باید با فطرت در بیامیزد تا بعد از آن آزادی خواهی و عدالت خواهی وارد جوامع جهانی شود چراکه همه بشر دنبال آزادیخواهی و عدالت هستند.

آذریان، با اشاره به اینکه نتیجه این مباحث جامعیت تمدن است، افزود: باید مکتب اسلام نظریه پردازی کرد تا در دانشگاه های جهان تدریس شود و همگان ببینند مکتبی که می تواند بشر را به سعادت برساند، مکتب اسلام است.

کد خبر 1084390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha