حرکت در مسیر بندگی مهمترین ویژگی ابا عبد الله الحسین(ع) بود/امثال گاندی امام حسین(ع) را الگوی خود می دانند

استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی گفت: امام حسین تمام لحظات زندگیشان در مسیر بندگی خداوند بود و این مهمترین امتیازی است که ما در تعریف و تحلیل از امام حسین(ع) رسیده ایم .

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف: قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « ای خدای بلند مرتبه و دارای قدرت و جبروت ، در حالی که ضعیفم از تو کمک می خواهم و بر تو توکّل می کنم و همین مرا کافی است. » و سرانجام با وجود همۀ مصیبت ها و رنج ها فرمود: «اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

 

 

 

همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سالار شهیدان برای تشریح ابعاد قیام ابا عبد الله الحسین(ع) خبرنگار قرآن  و معارف  خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام عبدالرحمن غیاث، استاد علوم دینی و کارشناس برجسته مذهبی سلسله گفت و گو هایی انجام داده است که بخش سوم آن منتشر می شود. 

 

حجت الاسلام غیاث با اظهار امیدواری از اینکه خداوند متعال توفیق همراهی و هم گامی اباعبد الله الحسین(ع) در زندگی به بهترین شکل را به ما عنایت بفرماید گفت: تعریف درست و تحلیل جامع از امام حسین(ع) و نهضت ایشان زمینه ساز تجلیل صحیح وسودمند و موثر در رابطه شخصیت و حرکت ایشان است بنابراین ما اگر بخواهیم عزاداری هایمان که یک نوع تجلیل و بزرگداشت امام حسین(ع) و حرکت ایشان است به بهترین شکل صورت بپذیرد سزاوار است تعریف و تحلیل درستی از ایشان و حرکت ایشان داشته باشیم.

 

این استاد علوم دینی افزود: در یک جمع عمومی و جهانی تعریف ما از امام حسین(ع) عبارت است از انسان کامل ما برخورد غلط با انسان کامل به نام امام حسین(ع)  در زمان زندگی خودشان تقبح و محکوم می کنیم و سعی می کنیم به کسانی که دراین چهار چوب در روزگار فعلی حرکت می کنند به هیچ وجه کمک نکنیم و سعی می کنیم به کسانی که در همین راستایی که امام حسین(ع) حرکت کرده اند یعنی طرفداری حق و مبارزه با باطل یاری و کمک رسانیم.

 

 

 

وی ادامه داد: در یک فضای عمومی جهانی عنوان و تعریف و تحلیلی که از امام حسین (ع) داریم انسان کامل است اما اگر این فضا را یک مقداری محدود کنیم به انسان های متدین و ادیان آسمانی و الهی می توانیم در تعریف امام حسین(ع) از واژه بنده خدا یاد کنیم. یکی از جامع ترین و جالب ترین تحلیل ها درباره امام حسین(ع) این هست که ایشان بنده خدا هستند یعنی در زندگانی دنیا که بر اساس بندگی خدا باید سرو سامان بخشیده بشود لحظه ای امام حسین و شخصیت های مانند ایشون از این مسئله غافل نشدند امام حسین تمام لحظات زندگیشان در مسیر بندگی خداوند بود و این مهمترین امتیازی است که ما در تعریف و تحلیل از امام حسین(ع) رسیده ایم .

 

حجت الاسلام غیاث خاطرنشان کرد: در آموزه های دینی ما به دو نوع عبادت برخورد می کنیم عبادت عام و عبادت خاص.  عبادت خاص عبادت هایی است که در دین تشریح شده است یعنی شکل خاص، زمان خاص و شرایط خاص مثل نماز و روزه و حج و اما عبادت های عام هر حرکت مفیدی که قربة الی الله انجام بشود تمام حرکات و سکنات امام حسین(ع) در همین چهارچوب قابل شناسی است اولا حرکت ها مفید است و ثانیا قربة الی الله است.

وی ادامه داد: اگر خوردن و خوابیدن و پوشیدن و نوشیدن و قهر و آشتی ما در چهارچوب قربة الی الله شکل بگیرد عبادت است یعنی سعی کنیم هر کاری می کنیم مفید باشد. نشانه مفید بودن یک کار دو چیز است؛ یک باعث بقای ما بشود و جلوی نابودی و زوال ما را بگیرد. دوم سبب رشد ما بشود هر حرکتی حتی خوردن و خوابیدن قهر و آشتی هر کاری که باعث بقای و رشد خانواده شود و نیز اگر در مسیر رضای خداوند حرکت کنیم با این وجود و بقایی که داشتیم می شود عبادت.

این خطیب مذهبی گفت: اگر تمام حرکات و سکنات امام حسین(ع) را بررسی کنید چنین حالتی دارد از جمله در عرصه کربلا و روز عاشورا می بینیم امام با مدیریت جالب جمعی که با اون همراه بودند سعی کردند آسیب پذیری شان از دشمن کاهش پیدا کند و دوامشان بیشتر بشود و یکی از نشانه های دوام بیشتر ایشان این است که پس از قرن ها نام و یاد ایشان و حماسه ایشان نه برای کسانی که به ایشان به عنوان امام و جانشین پیامبر اسلام نگاه می کنند بلکه به عنوان انسانی که توانسته در تاریخ با ظلم مبارزه کند برای آنها هم الگو هستند امثال گاندی امام حسین(ع) را الگوی خود می دانند بنابراین ما در تحلیل و تعریف امام حسین(ع) به دو عبارت کلیدی میتوانیم اشاره کنیم برای عموم انسان های روی کره زمین عنوان دقیق انسان کامل و برای جمع دیندارن عنوان زیبای بنده خدا و عزاداری یعنی تجلیل از یک انسان کامل و عزاداری برای امام حسین (ع) در ایام محرم یعنی تجلیل از یک بنده خدا کسی که تمام کارهای او مفید بود و برای رضای خداوند بود.

وی در خصوص نشانه های در راستای رضای خداوند بود یک  کار گفت: نشانه برای رضای خداوند بودن یک کار یعنی در آن کار عیب نباشد وقتی می گوییم قربه الی الله برای نزدیک شدن به خداوند لباس پوشیدن ما غذا خوردن ما معاشرت و دوستی ما یعنی در آن عیب نباشد چون خداوند یعنی کمال مطلق آن وجودی که در آن هیچ کمبودی راه ندارد ما می خواهیم با تک تک کارهایی که انجام می دهیم به آن نقطه نزدیک بشویم نقطه ای که هیچ عیب و نقصی در آن وجود ندارد پس هر کاری بکنیم عیبی از عیب های ما کم بشود یا بر ما عیبی اضافه نشود ما به خداوند نزدیک می شویم و هر کاری بکنیم عیبی بر عیب های ما اضافه بشود ما از خداوند دور می شویم.

 

حجت الاسلام غیاث خاطر نشان کرد: تمام زندگی امام حسین(ع) خالی از عیب است می دانید امام حسین(ع) دشمنان سرسختی داشتند و دشمن معمولا هم به دنبال ایراد می گردد با بررسی تاریخ خواهید دید که دشمنان سرسخت ایشان یک ایراد هم نتوانستند از امام بگیرند امیدواریم با توجه به انسان کامل بودن امام حسین(ع) و بنده خدا بودن ایشان، عزاداری های ما هم در همین چهارچوب و هماهنگ با همین مبانی باشد. ان شا الله

کد خبر 1084395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha