افزایش علم و آگاهی لازمه عزاداری با معرفت است/وقتی هشدارهای  "شهید مطهری" به باد فراموشی سپرده می شود

حجت الاسلام میرصادقی گفت: فریادهای دلسوزان دین نسبت به انحرافات عزاداری امام حسین(ع) نه تنها فراموش بلکه به شیوه جدید تکرار شد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ حقیقت این است  جدایی دستگاه امام‌حسین(ع) و دستگاه خدا با «الهیات عزاداری» مخالفت دارد و گاهی درصورت علم و آگاهی، آن را به‌مراتب «شرک» می‌کشاند. شهید مطهری در تبیین این موضوع نیز می‌گوید: «... اگر میان مسلمانان هم کسی چنین معتقد شود که درکنار دستگاه سلطنت ربوبی، سلطنتی دیگر هم وجود دارد و در مقابل آن دست در کار است، چیزی جز شرک‏ نخواهد بود.

همچنین می افزاید" اگر کسی گمان کند که تحصیل رضا و خشنودی خدای متعال راهی دارد و تحصیل رضا و خشنودی فرضا امام‌حسین(ع) راهی دیگر دارد و هریک از این دو، جداگانه ممکن است سعادت انسان را تامین کند، دچار ضلالت بزرگی شده است. در این پندار غلط چنین گفته می‌‏شود که خدا با چیزهایی راضی می‏‌شود و امام‌حسین(ع) با چیزهایی دیگر؛ خدا با انجام دادن واجبات مانند نماز، روزه، حج، جهاد، زکات، راستی، درستی، خدمت به خلق، بر به والدین و امثال اینها و با ترک گناهان از قبیل دروغ، ظلم، غیبت، شراب‌خواری و زنا راضی می‏‌شود ولی امام‌حسین(ع) با این کارها کاری ندارد؛ رضای او در این است که مثلا برای فرزند جوانش علی‌اکبر(ع) گریه یا لااقل تباکی کنیم؛ حساب امام‌حسین از حساب خدا جداست."

 

شهید مطهری می گویند: "به‌دنبال این تقسیم چنین نتیجه گرفته می‏‌شود که تحصیل رضای خدا دشوار است؛ زیرا باید کارهای زیادی را انجام داد تا او راضی شود؛ ولی تحصیل خشنودی امام‌حسین(ع) سهل است؛ فقط گریه و سینه‌زدن؛ و زمانی که خشنودی امام‌حسین(ع) حاصل شود او در دستگاه خدا نفوذ دارد، شفاعت می‌‏کند و کارها را درست می‌‏کند؛ حساب نماز و روزه و حج و جهاد و انفاق فی‌سبیل‌الله که انجام نداده‌‏ایم همه تصفیه می‌‏شود و گناهان هرچه باشد با یک فوت از بین می‌‏رود! ...امام‌حسین(ع) کشته نشد برای اینکه العیاذ باللّه دستگاهی در مقابل دستگاه‏ خدا یا شریعت جدش رسول خدا به‌وجود آید؛ راه فراری از قانون خدا نشان دهد. شهادت او برای این نبوده که برنامه عملی اسلام و قانون قرآن را ضعیف سازد. برعکس، وی برای اقامه نماز و زکات و سایر مقررات اسلام از زندگی چشم پوشیده، به شهادت تن داد."

 

بنابراین گزارش حجت الاسلام میرصادقی، کارشناس برجسته مذهبی، در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به فریادهای دلسوزان دین همچون "شهید مطهری" برای مقابله با اعوجاج ها،افراط گری ها و انحرافات در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: از حدود ۵۰ سال گذشته که شهید مطهری  فریاد دوباره‌ای تحریفات عاشورا  بانگ زدند  و این موضوعات در سخنرانی ها و آثار و کتابشان متجلی شد  و مجلدی با عنوان تحریفات عاشورا به صورت مستقل به چاپ رسید.

 

وی با بیان این مطلب که در مورد انحرافات عاشورا و عزاداری های امام حسین(ع) کتاب ها به چاپ رسیده است؛ تصریح کرد:  تا امروز مطالب بسیاری گفته شده است و حتی پیرامون آن کتابها و مقالات گسترده‌ای به چاپ رسیده است و شاهد چاپ برخی از کتاب‌های تحریف گستر هستیم که بیشتر بر موضوع تحریفات عاشورا صحه می‌گذارند.

 

این کارشناس برجسته مذهبی ضمن هشدار نسبت به فراموشی سخنان عالمان دلسوز دین در خصوص افراط گری های روضه امام حسین(ع) گفت: برخی از روضه هایی که نه تنها شهید مطهری  بلکه علمای قبل از او همچون مرحوم محدث نوری و آیت الله بیرجندی و دیگرانی که علیه تحریفات  و ناراستی های عاشورا و تاریخ امام حسین علیه السلام و مبالغه گویی در این موضوع فرموده بودند، نه تنها به سوی فراموشی نرفته است بلکه برخی از مطالب دوباره به شکل و شمایلی جدید در روضه ها و عزاداری‌های اباعبدالله الحسین علیه السلام وارد شده است.

 

حجت الاسلام میرصادقی با اشاره به مهم ترین راهکارهای مقابله با انحرافات عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عنوان کرد: تصور می شود که بهترین راه برای مقابله با تحریفات و مبالغه گویی های عزاداری امام حسین علیه السلام و ارائه مطالب نادرست و وهن آلود نسبت به مقام شامخ و شخصیت والای آقا و سید شهیدان عالم، یا دیگر ائمه و حضرات معصومین علیهم السلام آگاهی و افزایش علم و معرفت است.

 

وی در پایان ضمن تأکید بر لزوم افزایش آگاهی و معرفت  نسبت به حضرات معصومین(ع) خاطرنشان کرد: در واقع مطالعه نسبت به زندگی و سیره ائمه معصومین علیهم السلام و به خصوص اباعبدالله الحسین علیه السلام می تواند پیشگیری از تحریفات و انحرافات عزاداری های ایشان باشد.

کد خبر 1084709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha