پاسخی به چرایی شکل‌گیری انقلاب/ خاطراتی از انقلاب بدون جهت گیری

در کتاب «تولد یک انقلاب» خاطرات افراد متفاوت با دیدگاه های مختلف به خصوص کسانی که پس از انقلاب کمتر مشاغل و مناصب سیاسی دارند، جمع آوری شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «تولد یک انقلاب» روایت متفاوتی از سال های 56 و 57 به قلم بهزاد دانشگر مشتمل بر 608 صفحه از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.آشنایی با شکل گیری اتفاقات و حوادث  انقلاب ، نقش گروه های درگیر در انقلاب ، نقش امام خمینی(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی و ریشه های و زمینه های انقلاب اسلامی از مهم ترین اهداف این کتاب است. روایت شبه داستانی کتاب «تولد یک انقلاب» باعث می شود که مخاطب بدون خستگی مطالعه کند و کتاب برایش جذاب باشد نه کسل کننده.

 

«بهزاد دانشگر» متولد 1355 در اصفهان فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات فارسی، مؤسس مرکز آفرینش های ادبی قلمستان، مدیر روایت خانه (خانه داستان انقلاب اسلامی)، نویسنده و داستان نویس در زمینه های دینی، اجتماعی و تاریخی است.از آثار دانشگر می توان به دختران آفتاب، گل دقیقه 90، دلاوران عالی قاپو، ادواردو، عزیز، ماه بلند، پادشاهان پیاده، موکب آمستردام و نفس اشاره کرد. این کتاب تقدیم شده به فرمانده گمنامی که آرزوی شهادت در دلش شعله می کشید و به برکت نامش گردهم آمدیم.

 

دانشگر در مقدمه کتاب «تولد یک انقلاب» نوشته است: من نویسنده این کتاب نیستم، حقیقتش نگارنده در ابتدا بنا نداشت چنین کتابی درباره انقلاب بنویسد. این کتاب در واقع فیش هایی برای پاسخ به چند سوال است که در همه سال های جوانی نگارنده با او همراه بوده است و در سال های اخیر از مهمترین دغدغه های ذهنی اش بوده اند؛ برای مثال مردم برای کدام هدف انقلاب کرده اند. ارزان شدن کالاهای اساسی، آزادی، دین. مگر دین نداشتند، مگر آن گونه که گفته می شود در رفاه و آسایش نبوده اند. اساسا رهبر انقلاب چه دورنمایی از حکومت آینده برای مردمش تصور کرده بود؟ حرف هایش درباره حکومت پهلوی چه بوده است یا اینکه انقلاب سال 57 از کجا شروع شد؟ چه روند و حوادثی را طی کرد تا به 22 بهمن رسید.

 

این نویسنده عنوان کرده است: طی این سال ها کتاب ها و خاطرات بسیاری خواندم تا جواب هایی برای این سوال ها پیدا کنم. علاقه ای به خواندن و دانستن تحلیل های دیگران درباره حوادث و چرایی انقلاب نداشتم؛ پس سعی کردم مستقیما به خاطرات شخصیت های حوادث مراجعه کنم و حوادث را از دید راویانی بشنوم که به متن حادثه نزدیک تر بوده اند. سعی کردم با این ترفند از تحلیل و توضیح های مستقیم دوری کنم و فقط حوادث را بخوانم.

 

دانشگر اظهار داشته است: بخش های جذاب و جالب این خاطرات را که نکته جدید و تازه ای داشت برای خودم جدا کرده بودم و بعضا تکه هایی از این نکته ها و خاطرات را اینجا و آنجا برای دوستان و علاقه مندان تعریف می کردم. بنا به تشویق و توسعه برخی دوستان بنا شد این خاطرات با تنظیمی مجدد منتشر شود و در دسترس عموم قرار گیرد؛ بنابراین همه کلمات و سطرهای کتاب به خاطرات و نشریات آن روزها تعلق دارد و نگارنده چیزی از خود در این کتاب ندارد.

 

وی تصریح کرده است: در این جست و جو تا جایی که در توانم بود، سعی کردم خاطرات افراد از یک سمت و سو و جهت گیری مشخص نبوده باشد و خاطرات افراد متفاوت با دیدگاه های متفاوت را جمع آوری کنم به خصوص کسانی که در اوضاع پس از انقلاب کمتر مشاغل و مناصب سیاسی دارند البته بدیهی است که جمع آوری و خوانش خاطرات جامع و کامل نیست و در حد بضاعت نه یک محقق و پژوهشگر که بیشتر یک خواننده حرفه ای است و دیگر آنکه منابع این خواندن ها و خاطرات کتاب هایی است که به چاپ رسیده و تقریبا در بین مخاطب کتابخوان جایگاه مناسبی داشته اند یا نشریات سال های 1356 و 1357 هستند.

 

دانشگر با بیان اینکه پس از نگارش و تکمیل کتاب« تولد یک انقلاب»، کتاب های خاطرات دیگر نیز به چاپ رسید و ممکن است بعدها به چاپ برسد، گفت: که قطعا جای آن خاطرات در این کتاب خالی است یا خالی خواهد بود اما نمی شود روند نگارش و انتشار کتاب را تا منتشر شدن آخرین کتاب خاطرات انقلاب به تاخیر انداخت.

 

این نویسنده با اشاره به اینکه در پایان کتاب« تولد انقلاب» معرفی مختصری از راویان و زندگی نامه آنانی که قبلا در دسترسی بوده اند، آمده است، افزود: این می تواند برای شناخت بیشتر خواننده از ابعاد مختلف فکری و زندگی راوی مفید باشد.

 

 کتاب «تولد یک انقلاب» با آیه ای از سوره نور و سپس فرمایش امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است که در مورد انقلاب فرمودند« این یک نهضت انقلابی بود، این نهضت مثل نهضت های آنهایی که به خدا اعتقاد ندارند یا آنهایی که نهضت هایشان نهضت های جهت مادی بوده، نبوده است».

 

در قسمتی از کتاب« تولد یک انقلاب» از زبان مرضیه حدیدچی می خوانیم: حدود 16 روز بدترین و وحشتناک ترین شکنجه ها را تحمل کردم ولی هنوز چیزی یا مطلب درخور و با اهمیتی به ماموران نگفته بودم و این امر سخت بر ماموران و بازجوها گران آمد. از این رو دست به کاری کثیف و غیر انسانی و خباثت آمیز زدم. دختر دوم ام رضوانه را که به تازگی به عقد جوانی درآمده بود، دستگیر کردند و به کمیته نزد من آوردند. آنها فکر می کردند با چنین اقدامی و ایجاد فشار روحی و روانی مقاومت مرا در هم شکسته و مرا به حرف در می آورند. رضوانه محصل مدرسه رفاه بود و به همراه سایر دانش آموزان مدرسه به کارهای هنری و جمعی مشغول بود. او سرودها و اشعاری که از رادیو عراق پخش می شد با دوستانش جمع آوری کرده و در دفترچه اش نوشته بود. این دفترچه پس از دستگیری من و هنگام تفتیش و بازرسی خانه به دست ماموران افتاده و این بهانه ای برای دستگیری اش شده بود.

 

در بخش دیگری از این کتاب از زبان سپهبد پژمان آورده شده است: از طریق تلفن شنودی ساواک اطلاع یافتم که همان شب بختیار با ارتشبد جم که در پاریس به سر می برد، تماس گرفته و پس از سلام و احوالپرسی بی مقدمه گفته است« تیمسار بالاخره نوبت ما هم رسید». جم از آن طرف پرسیده بود «چه اتفاقی افتاده است». بختیار گفته« شاه می رود و وجود شما سخت لازم است، هر طور است خودتان را تا 48 ساعت دیگر به تهران برسانید». جم جواب داده بود« می دانی به علت کسالت پسرم نمی توانم یک ساعت از او دور شوم».

 

در قسمتی از کتاب «تولد یک انقلاب» از زبان روح الله حسینیان می خوانیم: در حالی که ملت ایران خود را برای استقبال از امام خمینی (ره) آماده می کرد، ناگهان اعلام شد دولت تا سه روز فرودگاه ها را بست. بدین ترتیب بازگشت امام به تاخیر افتاد. امام خمینی (ره) پنجم بهمن با ارسال پیامی خطاب به ملت ایران ضمن تشکر از مردم خصوصا اهالی شهرستان ها و روستاهای کشور که برای استقبال به تهران آمده بودند، اعلام کردند از اینکه ایادی اجانب فرودگاه های سراسر ایران را به روی من بسته اند به ناچار تصمیم گرفتم که روز یکشنبه 29 صفر به کشور برگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه علیه استعمار و استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم.

 

گفتنی است، کتاب «تولد یک انقلاب» روایتی متفاوت از سال های 56 و 57 به قلم «بهزاد دانشگر» در شمارگان هزار نسخه با قیمت 50 هزار تومان از سوی انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1085160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha