کمک‌ میلیاردی مردم لوشان به نیازمندان/ هزار و ۴۰۰ سبد کالا بین آسیب دیدگان توزیع شد

رقم کمک‌های مؤمنانه مردم نیکوکار لوشان در دوران همه‌گیری کرونا در کنار تهیه و توزیع هزار و ۴۰۰ سبد کالا به نحوی است که ارزش آن از یک میلیارد تومان هم فراتر رفته و این کمک‌ها با فرارسیدن ایام محرم وارد مرحله وسیع‌تری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در ایام ماه محرم ارائه خدمات اجتماعی و کمک به محرومان توسط مساجد، کانون‌های مساجد و با هدایت‌گری علما و روحانیون به ویژه در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است به طوری‌که حجم کمک‌های مؤمنانه در شهرستان لوشان از مرز یک میلیارد تومان گذشته و این رویه در ایام اقامه عزای سیدالشهدا(ع) وارد مرحله وسیع‌تری شده است.

نقش روحانیون، علما، طلاب، مساجد، کانون‌های مساجد و هیئت‌های امناء در جهت جذب و هدایت کمک‌های مؤمنانه در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا قابل توصیف نیست از سویی شاهدیم که با فرارسیدن ایام عزاداری ماه محرم، در کنار اقامه شعائر این ماه نسبت به ترویج فرهنگ کمک و دستگیری از نیازمندان هم به خوبی ورود شده است.

در همین باب و با توجه به ایام اقامه عزای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نقش روحانیون و مساجد در کمک‌های مؤمنانه گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» امام جمعه لوشان انجام دادیم که به شرح زیر است.


- در ابتدا ابعاد مختلف عزاداری ماه محرم و چگونگی برگزاری آئین‌ها در این روزها را تشریح بفرمایید

اهمیت عزاداری آن هم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) از جایگاه خاصی برخوردار است که قابل بررسی و تحلیل است، حوادث مختلفی در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاد به طور مثال در جنگ احد 70 صحابه پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسیدند، یا در جریان جنگ صفین عمار و یاران امیرالمؤمنین علی(ع) به شهادت رسیدند و در جنگ جمل هم عده زیادی از یاران حضرت شهید شدند.

با توجه به این حوادثی که در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاد، مسئله عزاداری سیدالشهدا هر ساله تکرار می‌شود اما در مورد سایر موارد می‌بینیم که این چنین نیست، که این هم به این خاطر است که خود ائمه عصمت و طهارت(ع) و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) تاکیدات فراوانی در احیاء و اقامه عزاداری امام حسین(ع) داشتند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که سیدالشهدا(ع) ویژگی‌‌هایی دارند که حتی خود پیغمبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند که من آن ویژگی‌ها را ندارم، بنابراین مسئله عاشورا و نهضت کربلا یک موضوع ویژه محسوب می‌شود و اهمیت و جایگاه این عزاداری از نظر اسلام و دین بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.

اقامه عزای سیدالشهدا(ع) در واقع احیاء دین محسوب می‌شود تا جایی که امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خودشان فرمودند؛ این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته است.

 

- شیوع ویروس منحوس کرونا واقعیتی است که با آن مواجهیم، چگونه می‌توانیم در کنار حفظ جان نسبت به اقامه شعائر اقدام کنیم.

همه ما موظف به اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) هستیم از طرفی با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اینکه حفظ جان انسان نیز از اوجب واجبات است باید مراقبت‌های لازم را در این خصوص داشته باشیم و مقدمات رعایت دستورالعمل‌ها را فراهم سازیم.

ما با یک ویروس منحوسی که کل دنیا را درگیر کرده، امتحان شدیم و حفظ جان بشریت دارای اهمیت است اما این دلیل نمی‌شود و می‌توانیم اقامه عزای سیدالشهدا(ع) را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.

از سویی اقامه کردن عزا دلیل بر این نیست که ما شرایط، ضوابط و دستورات ستاد مقابله با کرونا را رعایت نکنیم؛ وقتی رهبری انقلاب اسلامی، مراجع تقلید و همه ما را موظف کردند و لازم دانستند که دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنیم قطعا با انجام این کار هم به وظیفه و تکلیف دینی خود در اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) عمل کرده‌ایم و هم حفظ جان انجام داده‌ایم.

بنابراین بر همه ما فرض و لازم است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این باقیمانده ایام محرم را به خوبی و با اقامه شعائر بگذرانیم.

 

- نقش مهم روحانیون و مساجد در ارائه خدمات اجتماعی و کمک به محرومان و ترویج این فرهنگ در ایام ماه محرم چیست؟

مقام معظم رهبری با شیوع بیماری کرونا که کشور و آحاد مردم را در ابعاد مختلف دچار مشکل کرد به همه ما در مورد وظیفه دینی و اسلامی یعنی کمک به نیازمندان و محرومان موارد مهمی را گوشزد کردند و این تاکیدات همواره هم ادامه داشته است.

تشکیل ستادهای کمک‌رسانی، برگزاری رزمایش‌های مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه با محوریت روحانیون، مساجد، کانون‌های مساجد، هیئت‌های مذهبی، سپاه و بسیج و سایر نهادهای حمایتی اقدام بسیار خوبی بود که در کشور و شهرستان‌های مختلف استان گیلان از جمله لوشان تحقق پیدا کرد.

همه می‌دانیم که شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به قشرهای مختلف مردم و کسب و کارها وارد و آنان را دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی کرد، از طرفی در این راستا فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری را هم شاهد بودیم که تاکید فراوان و مضاعفی داشتند نسبت به کمک به محرومان و نیازمندان.

قطعا در اجرای منویات مقام معظم رهبری در یک سال و نیم اخیری که با شیوع ویروس منحوس کرونا مواجه هستیم روحانیون و علمای ما و طلاب در خط مقدم کمک و مساعدت به محرومان قرار داشتند و دارند و نسبت به جمع‌آوری هدایت کمک‌های مؤمنانه به سمت اقشار آسیب‌پذیر جامعه اقدامات چشمگیری و مؤثری انجام داده‌اند.

 

- عملکرد مساجد برای هدایتگری کمک‌های مردمی به سمت آسیب‌دیدگان از کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌

در اینجا سعی کردیم وظایف مساجد را برای کمک‌های مؤمنانه به ویژه در این دوران بسیار سخت گوشزد کنیم و خدا را شاکریم که هر امام جماعت به عنوان فرمانده این مجموعه مشغول ادای وظیفه و تکلیف خود است.

 

- روند کمک‌های مؤمنانه مردم نوع دوست لوشان تاکنون به چه صورتی پیش رفته است و آیا این کمک‌ها در ایام ماه محرم هم ادامه خواهد داشت؟

در منطقه ولایتمدار لوشان ستاد کمک‌های مؤمنانه تاکنون فعالیت بسیار خوبی داشته است به طوری که امروز سبدهای کالا و کمک‌های معیشتی را به ارزش نزدیک به یکصد میلیون تومان تدارک دیدیم تا با هدایت علما در اختیار نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا قرار بگیرد.

در پایان باید به این نکته هم اشاره کنم که در طول 17 ماه از آغاز همه‌گیری ویروس منحوس کرونا سبدهای کالا و کمک‌های معیشتی به تعداد هزار و 400 عدد و به ارزش چیزی حدود بیش از یک میلیارد تومان در شهرستان تدارک و جمع‌آوری و بین نیازمندان منطقه لوشان توزیع شد علاوه بر این‌ها وجوه نقدی هم که جمع‌آوری شده را بین نیازمندان تقسیم کردیم و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

کد خبر 1085177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha