۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران برداشت شد

جهانساز از برداشت ۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران خبر داد و گفت: ۵۵ درصد از برگ سبز خریداری شده امسال درجه یک و ۴۵ درصد آن درجه دو بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حبیب جهانساز» شامگاه یکشنبه( 24 مرداد) در برنامه گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای هرساله از اردیبهشت تا پایان مهرماه انجام می‌شود اظهار داشت: امسال 103 هزار تن برگ سبز چای از باغات گیلان و مازندران برداشت شده است.

 

رئیس سازمان چای کشور 56 هزار تن از برگ سبز برداشت شده یعنی 55 درصد آن را درجه یک و 46 هزار تن آن معادل 45 درصد را برگ سبز درجه دو اعلام کرد و افزود: امسال پراکنش بارش‌های باران خوب بوده و در نتیجه تولید برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاکنون به صورت تقریبی 23 درصد افزایش پیدا کرده است. 

 

جهانساز با بیان اینکه 90 درصد تولید برگ سبز چای کشور مربوط به استان گیلان و حداکثر 10 درصد مربوط به مازندران است تصریح کرد: چین سوم برداشت برگ سبز چای حداکثر تا 10 روز دیگر ادامه پیدا می‌کند و انتظار ما برای چین سوم برداشت 25 تا 30 هزار تن برگ سبز چای است.

 

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل 145 هزار تن برگ سبز چای تا پایان فصل برداشت در گیلان و مازندران برداشت شود اذعان کرد: اگر این میزان برداشت برگ سبز چای توسط چایکاران گیلان و مازندران محقق شود برداشت ما به طور میانگین نسبت به سال قبل حدود 15 درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

رئیس سازمان چای کشور آخرین روند از پرداخت مطالبات چایکاران را هم برشمرد و با تاکید بر اینکه ارزش برگ سبز خریداری شده از کشاورزان تقریبا 599 میلیارد تومان است افزود: 489 میلیارد تومان معادل 82 درصد از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران به شکل میانگین پرداخت شده و حدودا 18 درصد آن باقی مانده است.

 

جهانساز با بیان اینکه پرداخت 25 درصد از بهای برگ سبز چای بر عهده دولت است و دولت تاکنون 90 درصد از قدرالسهم خود را پرداخت کرده است اضافه کرد: در این شرایط سخت کارخانجات چایسازی همت کرده و بالغ بر 78 درصد از مطالبات چایکاران را پرداخت کرده‌اند و سعی می‌کنیم مابقی مطالبات هم به زودی به حساب کشاورزان واریز شود.

 

وی تعیین متناسب نرخ خرید تضمینی، حمایت مالی ارزان قیمت از چایکاران در برابر هزینه‌های تولید و پرداخت تسهیلات به آن‌ها را بخشی از عملیات پشتیبانی که اجرایی می‌شود دانست و گفت: هزینه تولید یک باغ چای 19 تا 20 میلیون تومان است بنابراین اگر در هر هکتار 10 تن هم برداشت شود ارزش اقتصادی آن 60 تا 70 میلیون تومان خواهد بود.

 

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت سرمایه در گردش از محل صندوق توسعه چای به کشاورزان چایکار گیلان و مازندران خبر داد و ابراز داشت: سال گذشته به ازای هر هکتار باغ چای سه میلیون تومان و در مجموع 32 میلیارد تومان سرمایه در گردش به چایکاران پرداخت می‌شد و این مبلغ را برای امسال چهار میلیون تومان پیش بینی کرده‌ایم.

 

جهانساز با تاکید بر اینکه 22 هزار هکتار از باغات چای در دست بهره‌برداری است از برگشت تقریبا سه هزار هکتار باغ چای به چرخه تولید سخن گفت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر همچنان شش هزار هکتار باغ چای رها شده داریم و طبق یک طرح تدوین شده قصد داریم در یک بازه پنج ساله زمینه احیاء این باغات را هم فراهم کنیم.


 

کد خبر 1085297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha