​جزئیات نحوه مشارکت کمیته امداد با خیران در ماه محرم و صفر/ تلاش کمیته امداد گلستان برای راه اندازی ۲۲۰ آشپزخانه اطعام حسینی

بابایی گفت: کمیته امداد استان گلستان با روش های مختلفی برای همکاری با خیران در ماه محرم و صفر اعلام آمادگی کرده تا به بهترین شکل مراسم سوگواره حسینی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، شیوع ویروس کرونا باعث شده که بسیاری از افرادی که در ماه محرم و صفر نذوراتی داشتند، نتوانند مثل سال های گذشته با سفره اندازی و اطعام دهی مراسم های خود را برگزار کنند.

 

در این ایام تاکید ستاد کرونا این است که غذا به صورت بیرون بر در هیئت های مذهبی توزیع شود و این مسئله باعث شده که برخی از هیئت ها که مجبور هستند در فضای باز و خارج از محدوده حسینیه و مسجد نسبت به برگزاری مراسم اقدام می کنند از اطعام دهی صرف نظر کنند.

 

کمیته امداد استان گلستان در تلاش است که بتواند نذورات خیران را در ماه محرم و صفر به سفره نیازمندان بکشاند و حتی شرایطی را در نظر گرفته که براساس نظر خیران بسته های معیشتی و یا غذای گرم توزیع شود و به این ترتیب نسبت به برگزاری هرچه بهتر سوگواره های حسینی اقدام کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ «عیسی بابایی»، مدیرکل کمیته امداد استان گلستان رفتیم تا با وی در این زمینه گفتگو کنیم که از منظر می گذرانیم.

 

*در ماه محرم و صفر برای حمایت از نیازمندان چه برنامه ای دارید؟

یکی از طرح هایی که کمیته امداد در این ایام دارد اطعام و احسان حسینی است که به مدت دو ماه از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر برگزار می شود.

 

بالغ بر 82 هزار مددجوی تحت پوشش کمیته امداد استان گلستان هستند و برای تکریم از این عزیزان برنامه های متنوعی داریم و در ماه محرم و صفر  با توجه به شرایط کرونا تلاش کردیم که سلامت خانواده مددجویان حفظ شود و این طرح را در نظر گرفتیم.

 

در طرح اطعام و احسان حسینی 289 مرکز نیکوکاری در سطح استان و محلات با ما همکاری می کنند و با همکاری این مراکز و هیئت های مذهبی و مساجد در تلاش هستیم که 220 آشپزخانه را راه اندازی کنیم.

 

تاکنون 149 آشپزخانه در سطح استان راه اندازی شده است و هدف ما از افزایش این آشپزخانه ها این بوده که تمرکز خود را به آشپزخانه با تعداد محدود نگذاریم تا با توجه به شرایط کرونایی افرادی که با  ما در این آشپزخانه ها کار می کنند دچار فشار و فرسودگی نشوند و سلامت آنها به خطر نیفتد.

 

آشپزخانه های ما با تایید مراکز بهداشت فعالیت می کنند و در این آشپزخانه ها به تمامی پروتکل های بهداشتی اقدام می شود.

 

علاوه بر آن سبد کالای بهداشتی و معیشتی نیز با همکاری مراکز نیکوکاری تهیه می شود و برنامه ما این است که این بسته های معیشتی را به درب منازل خانواده نیازمندان برسانیم.

 

*نحوه شناسایی نیازمندان و جامعه هدف شما در اجرای این طرح کیست؟

در استان گلستان در محلات چندین مددکار ویژه برای مددجویان در نظر گرفتیم که مشکلات و دغدغه های آنان را بررسی می کنند و با هماهنگی مساجد و تکایا غذاهای طبخ شده در آشپزخانه ها و یا سبد کالا را در اختیار مددجویان قرار می دهیم.

 

همچنین بیماران، سالمندان، بیماران صعب العلاج و زنان سرپرست خانوار به ترتیب جزو اولویت های ما برای دریافت بسته های سبد کالا و بسته های بهداشتی هستند.

 

برنامه ای که در نظر گرفتیم این است که در ماه محرم و صفر یک میلیون و 300 هزار غذای گرم را تهیه و توزیع کنیم، همچنین در بحث سبد کالا نیز بالغ بر دو هزار سبد کالا تحویل این خانواده ها دهیم.

 

*برای جلب مشارکت های مردمی و نذورات در ایام محرم و صفر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در ایام محرم و صفر تلاش کردیم از ظرفیت نذورات مردمی برای حمایت از محرومان بهره ببریم، شاید برخی از افراد قصد نذری در این ایام دارند ولی امکانات لازم را در اختیار ندارد و این افراد می توانند از ظرفیت آشپزخانه های ما در طرح اطعام حسینی استفاده کنند و ما این غذاهای طبخ شده را در مکان هایی که خود خیران مد نظر دارند توزیع خواهیم کرد.

 

یکی دیگر از راه های کمک به صورت وجوهات نقدی است که براساس آن کمیته امداد بسته های معیشتی و یا غذای گرم را تهیه و بین نیازمندان توزیع می کند.

 

یک سری از هیئت ها و مساجد توانایی بالایی برای تهیه بسته معیشتی و طبخ غذای گرم ندارند به این افراد نیز کمک می کنیم و بخشی از هزینه ها را متقبل می شویم تا بتوانند نسبت به اطعام دهی اقدام کنند و به عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) کمک می کنیم و بسته های غذایی گرم را براساس نظر آنها توزیع خواهیم کرد.

 

برخی از افراد نیز درصدد هستند که بسته های معیشتی را تهیه کنند ولی توان خرید همه اقلام را ندارند و به این افراد نیز کمک می کنیم تا بسته های معیشتی آنها کامل تر شود و هر کسی هر نیتی دارد و با هر ظرفیتی از نظر کالا و یا وجوهات نقدی حمایت می کنیم تا به بهترین نحو مراسم عزاداری حسینی برگزار شود و توزیع عادلانه کمک های مردمی بین نیازمندان داشته باشیم.

 

*برای حمایت مالی خیران از چه طریقی می توانند اقدام کنند؟

کمیته امداد در شهرستان های استان نیز شماره حساب در نظر گرفته که علاقمندان و خیران با تماس  با دفاتر کمیته امداد می توانند این شماره را دریافت کنند.

 

همچنین در سطح استان نیز سرشماره #8877*017*1* و یا شماره حساب 0111804689008 و شماره کارت 6037991899970226 به امر کمک رسانی به محرومان اختصاص یافته که مردم نیکوکار و خیران می توانند از طریق آنها به نیازمندان کمک کنند.

 

 

کد خبر 1085301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha